Gå til innhold

GPS på mobil lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre bil uten oppdatert GPS.

Kan jeg på noen måte bruke GPS på mobilen lovlig mens jeg kjører? Altså plotte inn ankomst før jeg starter bilen, ikke trykke under kjøring. 

 

Anonymkode: 43ab7...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en eldre bil uten oppdatert GPS.

Kan jeg på noen måte bruke GPS på mobilen lovlig mens jeg kjører? Altså plotte inn ankomst før jeg starter bilen, ikke trykke under kjøring. 

 

Anonymkode: 43ab7...989

Ja, gjør det selv. Rett nok har bilen min innebygget navigasjon. Men der blir kartene kun oppdatert omtrent 1 gang i året når jeg har bilen inne til service. Googlemaps oppdateres oftere, og ikke minst den får med seg hvis det er ting i trafikkbildet som gjør at det er kø/stans på veien.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en eldre bil uten oppdatert GPS.

Kan jeg på noen måte bruke GPS på mobilen lovlig mens jeg kjører? Altså plotte inn ankomst før jeg starter bilen, ikke trykke under kjøring. 

 

Anonymkode: 43ab7...989

Kjøp en holder til mobilen, så skal du være innafor :)

Anonymkode: b1bb5...5f4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har en eldre bil uten oppdatert GPS.

Kan jeg på noen måte bruke GPS på mobilen lovlig mens jeg kjører? Altså plotte inn ankomst før jeg starter bilen, ikke trykke under kjøring. 

 

Anonymkode: 43ab7...989

Ja, så lenge du ikke sitter og holder i mobilen

Anonymkode: 2a6fe...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du må ha en mobilholder 

gps-og-mobildata-1024x768.jpg

Anonymkode: 440a1...5a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men du må ha en mobilholder 

gps-og-mobildata-1024x768.jpg

Anonymkode: 440a1...5a8

Må ikke det. Min ligger i passasjersetet og jeg finner enkelt fram ved hjelp av den muntlige veibeskrivelsen. 

Anonymkode: 1ec2e...d10

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må ikke det. Min ligger i passasjersetet og jeg finner enkelt fram ved hjelp av den muntlige veibeskrivelsen. 

Anonymkode: 1ec2e...d10

Skal det være lovlig må den det jo.

https://www.online.no/mobil/mobil-bruk-i-bil-hva-er-lov/

Slik du beskriver risikerer du tre prikker og bot på 9700 kr. Sure penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må ikke det. Min ligger i passasjersetet og jeg finner enkelt fram ved hjelp av den muntlige veibeskrivelsen. 

Anonymkode: 1ec2e...d10

Vel, muntlig kan gå, men da bør du ha gjort alt klart på mobilen før du starter å kjøre. Jeg anbefaler allikevel å skaffe en mobilholder, da har du trossalt blikket rettet fremover og har mer oversikt/kontroll hvis f.eks noen plutselig bukste ut i veien forran bilen så du må bremse. Ligger mobilen i passasjersetet og du "skal bare" sjekke noe - la oss si at du ikke fikk med deg hva stemmen som leser opp veibeskrivelsen sa så du tar blikket bort fra veien for å sjekke hvor på kartet du er. På de to-tre sekundene du brukte å sjekke mobilen er du kanskje ikke klar over at du kan ha kjørt en strekning tilsvarende en fotballbane nær sagt i blinde. Du har da brukt to sanser: Øyner vekk fra veien og tankene vekk fra trafikken (kanskje også en hånd vekk fra rattet) 

Anonymkode: 440a1...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (28 minutter siden):

Skal det være lovlig må den det jo.

https://www.online.no/mobil/mobil-bruk-i-bil-hva-er-lov/

Slik du beskriver risikerer du tre prikker og bot på 9700 kr. Sure penger.

Feil. Så lenge du ikke trenger å se på mobilen eller trykke på mobilen, så er det lov.

Anonymkode: 11aad...42c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bot for å HØRE at mobilen lager lyd?

Anonymkode: c3f61...6c3

Bot for at en bruker mobilen uten godkjent holder og håndfri løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feil. Så lenge du ikke trenger å se på mobilen eller trykke på mobilen, så er det lov.

Anonymkode: 11aad...42c

Og så lenge man med hånden på hjertet kan påstå at man kun gjør dette, og at all betjening gjøres når bilen er stanset så er det greit.

Men alle med litt erfaring bak rattet vet at det er fort gjort med «skal bare». Og jeg har enda til gode å oppleve bruk av navigasjon på telefonen som fungerer hver gang uten behov for betjening en eller annen gang i ny og ne.

https://lovdata.no/artikkel/i_tvil_om_mobilbruk_i_bil/4066

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel at mobilen skal være fastmontert når den benyttes i bil. Så ligger mobilen i passasjersetet med skjermen aktiv og kartet åpent vil politiet fort kunne komme til konklusjonen at den ble benyttet under kjøring. Man kan selvfølgelig nekte forelegget, men vil retten ta stilling til at sjåføren kun hørte på taleassistenten, eller forholde seg til det faktum at mobilen var i bruk og ikke fastmontert? Man kan alltids prøve å teste lovverket, men det kan fort koste 10'000. 

Hvor vanskelig kan det være å henge opp en mobilholder om man på død og liv skal bruke mobilen mens man kjører? 

Og må man bremse litt kraftigere enn planlagt vil jo telefonen gli av setet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mobilen må stå i holder.

For h is den ligger i settet vil politiet regne det som bruk uten håndholdt.

Svigerfar fikk bot enda han ikke hadde rørt tlf han hadde de koblet til høre apekatt. Så eneste han gjorde var å ta 2 klapp på øret så svarte han tlf, men det holdt ikke for politiet den måtte stå i stativ

Anonymkode: 720f1...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (47 minutter siden):

Hvor vanskelig kan det være å henge opp en mobilholder om man på død og liv skal bruke mobilen mens man kjører? 

Og må man bremse litt kraftigere enn planlagt vil jo telefonen gli av setet. 

Dette forundrer meg og.

En rimelig holder koster et par hundrelapper. En god med lader litt over tusenlappen. Rundt 10-15% av en potensiell bot.

For å ikke snakke om hvor mye trafikksikkerheten øker med det enkle grepet. Som kanskje burde være hovedfokuset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snublefot62 said:

Dette forundrer meg og.

En rimelig holder koster et par hundrelapper. En god med lader litt over tusenlappen. Rundt 10-15% av en potensiell bot.

For å ikke snakke om hvor mye trafikksikkerheten øker med det enkle grepet. Som kanskje burde være hovedfokuset.

Hadde kanskje vært vel så gøy om bota ble erstattet med 30 dagers inndragning av bil og mobil for de som bruker slikt ulovlig i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

newman01 skrev (8 minutter siden):

Hadde kanskje vært vel så gøy om bota ble erstattet med 30 dagers inndragning av bil og mobil for de som bruker slikt ulovlig i bilen. 

Det er kanskje på tide ja. Jeg har en venninne som lader mobilen når hun kjører. Sender noen melding så må hun sjekke. To ganger på rad har hun vært nesten i grøfta. Jeg kommer ikke til å sitte på med henne mer, vi får heller kjøre hver vår bil når vi skal dra et sted sammen, jeg nekter å risikere liv og helse fordi hun bare må. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 minutter siden):

Hadde kanskje vært vel så gøy om bota ble erstattet med 30 dagers inndragning av bil og mobil for de som bruker slikt ulovlig i bilen. 

For mange så ville nok en slik straff føltes nesten på linje med dødsstraff om den kun varte i 7dager også

 

Til ts sitt spørsmål så er svaret ja, du kan bruke mobilens GPS system så lenge ruten er innstilt FØR kjøreturen starter og så lenge mobilen er fastmontert i mobilholder i umiddelbar nærhet av rattet og godt innenfor sjåførens synsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (22 minutter siden):

Det stemmer ikke. Du får bare ikke betjene den mens du kjører.

Du må gjerne ta den risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...