Gå til innhold

Kompis som lukter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår har en kompis som er på besøk relativt ofte i perioder. De går i samme klasse, og går nå i tredje. 

Vi har gitt tilbakemelding på dårlig oppførsel etc( slamring med dører når sur, språkbruk...) når det har oppstått.  Men det er en ting vi ikke helt vet hvordan/ om vi skal ta fatt i. 

Tingen er at gutten/ klærne lukter rett og slett ekkelt/ skittent. Han har konsekvent våte sokker og sko, klær som ikke nødvendigvis passer været, samt lukter vondt. 

I går da vi kom hjem fra jobb var han på besøk, og vi måtte rett og slett lukke opp verandadøra for å lufte stua. 

Noen som har opplevd noe lignende? Tips til hva vi bør/ ikke bør gjøre? 

Anonymkode: 384aa...3de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er foreldrene? Kjenner du de? 

Anonymkode: c32b3...60c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke til foreldrene annet enn fra foreldremøter.  Men vet at mor jobber på sykehus og far er langtidssykemeldt pga utmattelse.  Min samboer kjenner til far pga de gikk på skole sammen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reagerer sønnen din på lukten? 

Anonymkode: 9f301...bac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner ikke til foreldrene annet enn fra foreldremøter.  Men vet at mor jobber på sykehus og far er langtidssykemeldt pga utmattelse.  Min samboer kjenner til far pga de gikk på skole sammen. 

Er de norske? Det kan være kultur forskjell og.

Anonymkode: 4bf9c...444

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingenting å gjøre. Det er jo ikke guttens feil heller. Stakkars. 

Anonymkode: 71203...24d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvordan han har det hjemme?

Anonymkode: d42d4...4b4

AnonymBruker
Skrevet

Er dårlig hygiene "kulturforskjeller"? 😂

Fy f, PK-samfunnet 2024 imponerer stadig vekk.

TS - snakk med foreldrene og si det som det er. Rett ut. Dere vil gjøre gutten en enorm tjeneste.

Anonymkode: c58f6...31c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er dårlig hygiene "kulturforskjeller"? 😂

Fy f, PK-samfunnet 2024 imponerer stadig vekk.

TS - snakk med foreldrene og si det som det er. Rett ut. Dere vil gjøre gutten en enorm tjeneste.

Anonymkode: c58f6...31c

Tja, vet ikke om det er kosthold eller mangel på hygiene og deo, men det er langt oftere jeg møter folk fra Midtøsten som virkelig stinker

Anonymkode: 9a1b8...52b

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var det barnet som luktet og gikk med for små klær og var våt på beina. 

Grunnen var omsorgssvikt og neglekt.

Anonymkode: e2dd1...546

• Liker 4
  • Hjerte 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var det barnet som luktet og gikk med for små klær og var våt på beina. 

Grunnen var omsorgssvikt og neglekt.

Anonymkode: e2dd1...546

Ja, det jeg og tenkte- at jeg ville tenkt på om det bør meldes til bv, evt undersøkt litt mer omkring hjemmesituasjon. Stakkars barn. Om det ikke er feks «fremmed mat lukt» eller «vanlig» kroppslukt er det jo ikke sånn at folk fra andre land ikke vasker seg. Et barn som lukter så vondt som det høres ut som vil jo fort ikke ha vært badet på lenge lenge

Endret av Zwish
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja, vet ikke om det er kosthold eller mangel på hygiene og deo, men det er langt oftere jeg møter folk fra Midtøsten som virkelig stinker

Og folk fra Midtøsten synes ofte at nordmenn stinker sur melk og sur rumpe (fordi vi tørker oss med papir i stedet for å vaske oss bak umiddelbart etter toalettbesøk).

Anonymkode: d373f...144

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken lukt er det? Veldig dårlig hygiene vil jo gi en slags " fordervet" stank. Men da er det jo hele pakka. 

Er de fra en annen kultur,med annet kosthold, så kan det jo gi annen kroppslukt. Jeg synes likevel ikke at annen mat gir dårlig kroppslukt, de lukter bare annerledes. 

Når det er sagt, så kreves det ganske mye for at ett barn skal lukte. Om sengetøy byttes jevnlig, søppel kastes jevnlig i huset, og klær byttes hver dag,  så er veldig mye gjort bare ved det. Barna som har eksem kan feks ikke bade ofte, men de lukter ofte ikke av den grunn. 

Anonymkode: 30523...f1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og folk fra Midtøsten synes ofte at nordmenn stinker sur melk og sur rumpe (fordi vi tørker oss med papir i stedet for å vaske oss bak umiddelbart etter toalettbesøk).

Anonymkode: d373f...144

Jeg snakker om sterk svettelukt, av den typen som føles som de har gått 2 uker uten dusj og deo, sjelden jeg møter nordmenn med så sterk svettelukt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff stakkars gutt. Er ikke ofte jeg sier dette men jeg ville faktisk kontakter barnevernet, ikke for å melde nødvendigvis men for å rådføre meg. Og til de over her så tenker jeg at hvis barnet er fra en annen kultur så klarer vel TS å kjenne forskjell på at barnet lukter vondt eller om det lukter av f.eks mat eller andre ting som kan påvirke hvordan klær og kroppen lukter. 

Anonymkode: 0cdca...eb6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgssvikt er det jeg tenker. Bekymringsmelding...

Anonymkode: 4cac1...295

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg snakker om sterk svettelukt, av den typen som føles som de har gått 2 uker uten dusj og deo, sjelden jeg møter nordmenn med så sterk svettelukt 

Lukter foreldrene vondt?

Jeg tror uansett at jeg hadde sendt en bekymringsmelding, heller en gang for mye enn for lite tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 17.56):

Reagerer sønnen din på lukten? 

Anonymkode: 9f301...bac

Nei virker ikke som at han reagerer på lukten. Vil ikke spørre han heller i tilfelle han da henger seg opp i det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 18.04):

Er de norske? Det kan være kultur forskjell og.

Anonymkode: 4bf9c...444

Helnorske foreldre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 18.15):

Vet du hvordan han har det hjemme?

Nei ikke annet enn at de bor trangt, men det trenger ikke bety lukt.  De har også to tenåringsjenter,  så vil tro disse to er opptatt av klær og hygiene.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...