Gå til innhold

non-stop Line seletøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min må ha ny sele og siden min lokale dyrebutikk har heller labert utvalg så hat jeg tydd til netthandel. I utgangspkt er det liksom så enkelt å måle hunden og vips kjøper du en sele som passer, men nei.. Nå har jeg 2 størrelser (4 og 5) og nå lurer jeg på om hvordan vet jeg om selen sitter godt og riktig? Jeg kunne tenkt meg en tegning som viser, men fant ikke noe på nonstop sin hjemmeside som viser hvordan de skal sitte. 

Jeg har Lagotto, ganske dypt bryst. Usikker på hvor tett denne selen skal sitte rundt halsen? Lurer på om et forstyrrer når hunden driver søk..

Anonymkode: 5756a...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd Non Stop sin size-guide? https://www.nonstopdogwear.com/en/product/line-harness-grip/#size-chart

Jeg tenker den bør sitte ned mot skuldrene så den ikke kommer helt oppi hodet liksom. 

Jeg har en lapphund der Line harness har sittet veldig fint, men det oppstår problemer med lukt i selen pga våt pels, samme hvor godt vi tørker selen. Vi har derfor gått over til Rock Harness og der måtte vi ned en størrelse ifht Line. Så det er vanskelig, men bestill gjerne hos noen med fri retur, så bestiller du 4 og 5 og returnerer den du ikke trenger? 

Anonymkode: c1566...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non Stop har en TikTok-konto der det er en del instruksjonsvideoer på flere av selene de fører. 

Jeg har ei sele som heter Feel Active (ikke nonstop) til min engelsk setter for å bruke under jakt/trening. Denne har et feste oppå der det er beskyttelse der båndet festet, slik at karabinkroken ikke blir liggende mot ryggen. Den har også et feste på undersiden til sporline, slik at den ikke blir liggende over ryggen på hunden under søk. Han tråkker merkelig nok ikke på sporlina selv om den går ut mellom bakbeina, men det kan nok variere mellom hundene. 

For Freemotion (trekksele fra nonstop) skal åpningen i halsen gå ned til brystbeinet, du skal få inn to fingre vertikalt oppå skuldrene til hunden og det samme over ribbeina. Lengden på sela skal være så kort at stroppene som kommer opp fra under forbeina, skal gå over ribbeina og IKKE lengre bak (på den myke buken). Lengden på stroppen bakerst (der du fester båndet) skal være så kort/lang at vinkelen fra deg/der hunden er festet, skal bli mest mulig lik vinkelen på stroppene som kommer opp mellom forbeina. Dette for at trekket i sela skal bli mest mulig riktig. For trekkseler skal disse målene tas med drag bakover i sela. 

For vanlige seler må en være obs på at noen hunder, som min, blåser seg opp når en setter på sela! 😅 Jeg må derfor ha den så trang som mulig når den settes på, for det jevner seg ut når han rører på seg. Blir den for løs så kan de greie å tråkke seg skjev inne i sela når de er ute i terrenget. 

Anonymkode: 89c49...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk videoer/ evt hør med kundeservice. Min første nonstopsele fra nettbutikk var for trang å ha på/av. Men det gikk greit å få en ny litt større uten kostnader😁

Anonymkode: 8242e...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt str 4 og 5, men problemet er at 4 egentlig passer best men er litt trang over hodet (og min hund liker ikke det særlig), men nr 5 er bedre i halsen, men alt for stor forøvrig. F.eks. er brystreima for lang og hunden min stepper igjennom slik at brystreima kommer på siden.. 

Lurer på om jeg bare må kjøpe en annen sele, men jeg ville helst ha en uten så mye spenner og reimer på halsstykket siden pelsen blir så fort matt og flokete av det.

Anonymkode: 5756a...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nå har jeg kjøpt str 4 og 5, men problemet er at 4 egentlig passer best men er litt trang over hodet (og min hund liker ikke det særlig), men nr 5 er bedre i halsen, men alt for stor forøvrig. F.eks. er brystreima for lang og hunden min stepper igjennom slik at brystreima kommer på siden.. 

Lurer på om jeg bare må kjøpe en annen sele, men jeg ville helst ha en uten så mye spenner og reimer på halsstykket siden pelsen blir så fort matt og flokete av det.

Anonymkode: 5756a...dde

Går det bedre å dra den over hodet om du vrir den 90 grader? Noen hunder liker det bedre

Anonymkode: d6244...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Går det bedre å dra den over hodet om du vrir den 90 grader? Noen hunder liker det bedre

Anonymkode: d6244...2a1

Kanskje, men hun er i utgangspunktet hodesky (kan man si det?) og det er kanskje bedre å finne en sele som kan åpnes også i halsåpningen. Det er ikke mange av det, men tror jeg fant en AnnyX open fun, ser ut som det også er en y-sele som kan funke. 

Anonymkode: 5756a...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kanskje, men hun er i utgangspunktet hodesky (kan man si det?) og det er kanskje bedre å finne en sele som kan åpnes også i halsåpningen. Det er ikke mange av det, men tror jeg fant en AnnyX open fun, ser ut som det også er en y-sele som kan funke. 

Anonymkode: 5756a...dde

Dog copenhagen har også en sele som kan åpnes rundt hodet

https://www.dogman.com/no/dog-copenhagen-comfort-walk-air-gronn-cw453062

Anonymkode: d6244...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur Non-stop selen på siden sånn at hullet blir større, og holder en godbit i åpningen samtidig som jeg trer selen over hodet på hunden. Det fungerer greit med min hund.

Jeg bytter litt på selene så vi har også Dog Copenhagen  Comfort Walk Air som kan åpnes og lukkes ved halsen.

https://dyresjappa.no/Produkt/1/306655/Hundesele-Comfort-Walk-Air-Rød?variant0=397&variant1=397&utm_source=google-ads&utm_campaign=&utm_agid=118280974258&utm_term=&creative=494513983851&device=c&placement=&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzYuVhtfihAMVeUeRBR0uiAwzEAQYCCABEgKLiPD_BwE

Anonymkode: a7a5f...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne. Prøvd i butikk. Det kan være hun ligger mellom to størrelser. Min gjør egentlig det, men jeg foretrekker den som er litt for stor enn litt for liten. Sjekk hvor åpningen er, og hvor brystreimen er. Du bør få plass til to fingrer mellom forben og brystreim for å unngå gnagsår ol. Halsåpningen fikk jeg beskjed om ikke skulle bli for dyp.

Anonymkode: 962a7...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...