Gå til innhold

Strikker så ujevnt…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg strikker så ujevnt, vil dette løse seg med damping? Tips til hvordan jeg strikker jevnere? 

IMG_7182.jpeg

Anonymkode: 3976b...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil bli bedre med damping/vask.

Å strikke jevnere er snakk om øvelse, øvelse og mer øvelse.

Anonymkode: 160eb...281

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse vil hjelpe. Men enkelte garntyper gjør det vanskeligere å strikke jevnt. Jeg strikker veldig jevnt, men med alpaca fra drops så blir det alltid litt ujevnt. Men det blir bra etter damping/vask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var jo ikke så ille ujevnt dette! Synes du strikker ganske jevnt jeg :) Det vil uansett jevne seg ut når du enten skyller opp plagget eller vasker på ullvaskprogram (sjekk magebåndet på garnet om det er håndvask eller ullvask, og husk milo/ annet ullvaskemiddel)

Hvis du skyller opp for hånd så ikke gnikk og gnu så mye, da kan det tove seg. Skyll til all såpe er ute også trykk ut så mye vann som du klarer. Legg plagget oppå en stor håndduk og rull den sammen. La det ligge sånn en times tid for å trekke ut vann, deretter tørk plagget flatt oppå et tørkestativ. Jeg bruker alltid å skylle opp eller ullvaskprogram for å få bort overskuddsfarge og «møkk»

Merkelig nok blir alltid vannet misfarget når jeg skyller opp nystrikka plagg, selv om jeg alltid vasker hender før jeg strikker, ikke røyker og har god hygiene. Men ett garnnøste har jo vært igjennom mange prosesser og steder før det havner i butikken. Pluss det kan være igjen overskuddsfarge

Du kan også dampe plagget for å få det jevnere; bruk et kjøkkenhåndkle og fukt det sånn at det er ganske vått. Legg det oppå plagget og trykk strykejernet ned, bit for bit til du har tatt hele (må fukte opp igjen kjøkkenhåndklet underveis)

Enkelte garntyper blir også ujevnt uansett hvor dreven man er, men det retter seg ut ved vask og/eller damping :) 

Ellers så er det rett og slett mengdetrening; jo mere du strikker jo jevnere blir det🥰

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...