AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Kraftig slimhoste. Får flere store hostekuler i løpet av natten og må opp å spytte pga store slimmengder. Brekker meg noen pga slim i halsen. Dette har vart i over to uker nå og like lenge har jeg vært totalt utslitt pga lite søvn og all hostingen. Var hos legen for 5 dager siden , som bare ga meg hostesaft (Cosylan) og slimoppløsende midler som ikke virker. Han sier  jeg bare må vente til det går over av seg selv. ‘Du blir ikke frisk av å gå hjemme’. Og så ber han meg heller komme tilbake om jeg blir verre eller får høy feber.. Jeg har ingen feber. Syns også det er vanskelig å vite om det blir verre, for slik føles det ofte når jeg ikke sover om natten. Og må på jobb med både hoste og manko søvn. Vil tilbake til legen, men syns det er vanskelig når han bagatelliserer det sånn. Jeg orket snart ikke mer. Hat to små barnehagebarn også. Er det ikke normalt å få sykemelding i en sånn situasjon når jeg nesten ikke sover og er helt utslitt? Evt resept på sovemedisin? Andre her som sliter med kraftig hoste i perioder slik at jeg går utover søvn og funksjon i hverdagen? Hvilken hjelp får dere av legen?  Anonymkode: 41f3b...f8f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Innlegget ditt fikk meg til å tenke på "Ida", kvinnen som døde høygravid hjemme av lungebetennelse. Hun fikk ikke hjelp da hun ba om det. Får du smerter i rygg, skuldre, lungene, feber eller blir verre så MÅ du kontakte lege igjen. Sovemedisin og respirasjons problemer er ikke en god kombinasjon tenker jeg. Håper at du blir bedre. Anonymkode: f6634...9f2 1
Rødstrupa Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kraftig slimhoste. Får flere store hostekuler i løpet av natten og må opp å spytte pga store slimmengder. Brekker meg noen pga slim i halsen. Dette har vart i over to uker nå og like lenge har jeg vært totalt utslitt pga lite søvn og all hostingen. Var hos legen for 5 dager siden , som bare ga meg hostesaft (Cosylan) og slimoppløsende midler som ikke virker. Han sier  jeg bare må vente til det går over av seg selv. ‘Du blir ikke frisk av å gå hjemme’. Og så ber han meg heller komme tilbake om jeg blir verre eller får høy feber.. Jeg har ingen feber. Syns også det er vanskelig å vite om det blir verre, for slik føles det ofte når jeg ikke sover om natten. Og må på jobb med både hoste og manko søvn. Vil tilbake til legen, men syns det er vanskelig når han bagatelliserer det sånn. Jeg orket snart ikke mer. Hat to små barnehagebarn også. Er det ikke normalt å få sykemelding i en sånn situasjon når jeg nesten ikke sover og er helt utslitt? Evt resept på sovemedisin? Andre her som sliter med kraftig hoste i perioder slik at jeg går utover søvn og funksjon i hverdagen? Hvilken hjelp får dere av legen?  Anonymkode: 41f3b...f8f Ligg høyt med overkropp/hode når du skal sove. God bedring😴
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #4 Skrevet 7. mars 2024 Har du brukt egenmeldingsdagene? Er du i aktivitet på dagtid og drikker godt slik at slimet løsner? Sovemedisin er ikke en god kombinasjon med mye slim. Du hoster jo fordi kroppen vil slimet skal opp og ut av luftveiene. Et lurt triks er å blåse ballonger med ungene. Det er god lungefysioterapi! Anonymkode: 4734d...930 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #5 Skrevet 7. mars 2024 Drikk masse, helst vann og skyll nesen med nesehorn og natriumklorid. Prøvd bronkyl? Anonymkode: 659bc...a9b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #6 Skrevet 7. mars 2024 Det er lite å gjøre med det. Den hosten som er nå, kan sitte i opptil flere mnd. Hva mener du legen skal gjøre? Anonymkode: 0aa45...2f1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #7 Skrevet 7. mars 2024 Legen har dessverre rett, du blir ikke bedre av å gå hjemme. Jeg hostet til jeg brakk meg i 2 uker, og tidvis så ille at jeg kastet opp, og fikk beskjed "kom tilbake om det ikke har gitt seg innen 3-4 uker" Men jeg stusser litt over at du har fått cosylan ved slimhoste? Jeg har hatt skikkelig slimhoste flere ganger, og ingen leger har noen gang villet skrive ut cosylan da siden det er frarådet, og det øker sjansen for lungebetennelse... Jeg bruker slimløsende reseptfritt ved slimhoste for å få løsnet slimet. Jeg bruker bronkyl brusetabletter flere ganger om dagen, bisolvon tabletter, og bronwel comp halspastiller. Anonymkode: fc8d8...34d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2024 #8 Skrevet 7. mars 2024 Bruk acetylcystein (Bronkyl/Granon) på dagtid og drikk MYE væske. Prøv å få ut mest mulig slim i våken tilstand. Cosylan bør absolutt IKKE brukes flere ganger daglig, siden den hemmer hosterefleksen. 5-10 ml Cosylan på kveldstid kan kanskje hjelpe deg til å hoste mindre om natten og sove bedre. Anonymkode: 549e1...554
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå