Gå til innhold

Finnes der noen hunderaser som trives best i sofaen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på en ting. Hvilke hunderaser er late og trives god med avslapning i sofaen? Finnes det noen som ikke trenger så mye mosjon? Tenkte på bulldog for eksempel

Anonymkode: e8924...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har griffon. De har lavt aktivitetsnivå. Ligger aller helst stablet i en haug på sofaen, bonus om det er masse puter og de kan befinne seg på fang eller under pledd 😂

På dager med dårlig vær er det utfordrende å få med seg sofagrisene på tur, så da er det kun på min fornuft at det blir en liten luftings. 

Ellers en klok og morsom liten rase, fulle av kjærlighet 🥰

Anonymkode: 8ddcb...3ed

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hunderaser som trives best i sofaen er oftest de som er avla med så flatt ansikt at de ikke får puste skikkelig. 

Alle friske hunder trenger og trives med å være i aktivitet.

Endret av Gliffy
  • Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet. De trenger mosjon som alle hunder gjør men de er sprintere, ikke langdistanseløpere så de trenger stort sett bare 2-3 spaser og snuseturer daglig med mulighet for å strekke ut å løpe på feks et hundejorde eller lignende regelmessig. 
De er gjerne med på fjelltur og sykkelturer også men de trenger ikke enormt med fysisk og mental stimuli for å trives og har naturlig avknapp inne.

Ikke er de vokale heller slik mange selskapshunder ofte blir.

Anonymkode: aff8a...572

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hygen trives alt for godt i sofaen. Hun lever for mat, tur og sofa. Vi slipper henne på skogen av og til men hun løper ikke rundt og leker seg, finner ett musebol eller noe og står dønn fast der.

Anonymkode: 0296b...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg heller en gullfisk ts

 

Anonymkode: 1d9ba...8d1

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whippet.

Det er nærmest dyremishandling å ha en Whippet og ikke la de komme opp i sofaen. Vår ser dumt på oss hvis plassen hun vil ligge på er opptatt, da er det bare å vike. Om natten ligger hun tett inntil meg med hodet på meg. Skikkelig koseklump.

Ang. mosjon så er whippet latsabber som elsker å være ute eller løpe. Dvs de kan fint være inne hele dagen og kun tusle ut og tisse. Men de blir like gjerne med på en flere timer lang tur eller løpe fritt. 

 

Anonymkode: 2d9f8...99f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne hunder finner du på barneavdelingen på IKEA...

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chihuahua! De trives definitivt best i sofaen, oppå en pute, eller i en seng under dynen. 
Men de er også noen tøffinger som tåler lange turer når de må.

En herlig rase.

Anonymkode: 549e6...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vi har corgi, han trives godt med å være mye ute på finværsdager, men om vinteren liker han best å ligge i sofaen. 

Anonymkode: 83419...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Staff og rottweiler, begge er noen sofagriser når de ikke er ute å jobber/trener/tur. Står helst ikke opp før i 9 tiden. Men til gjengjeld er de jo veldig aktive ellers. 

Anonymkode: da9eb...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisle skrev (10 timer siden):

Sånne hunder finner du på barneavdelingen på IKEA...

Det er jo veldig fornuftig av ts å se etter raser som passer deres aktivitetsbehov. Alt for mange får seg hunder som trenger mer enn det eierne klarer/gidder å gi, og det går alltid dårlig. 

Når jeg blir litt eldre og hundene jeg har nå er døde, skal jeg også se etter en 'sofagris' rase. Jeg elsker å være aktiv og gå tur, men jeg ønsker også muligheten til mer late perioder. Sannsynligvis blir det whippet på meg i fremtiden 

Anonymkode: 448ad...fb6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo veldig fornuftig av ts å se etter raser som passer deres aktivitetsbehov. Alt for mange får seg hunder som trenger mer enn det eierne klarer/gidder å gi, og det går alltid dårlig. 

Når jeg blir litt eldre og hundene jeg har nå er døde, skal jeg også se etter en 'sofagris' rase. Jeg elsker å være aktiv og gå tur, men jeg ønsker også muligheten til mer late perioder. Sannsynligvis blir det whippet på meg i fremtiden 

Anonymkode: 448ad...fb6

Men ts spør jo ikke etter en som tåler roligere perioder. Hun spør etter en som liker best sofaen og ikke trenger mye mosjon. Den hunden finnes ikke og et slikt liv er ganske usunt for hunden. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo veldig fornuftig av ts å se etter raser som passer deres aktivitetsbehov. Alt for mange får seg hunder som trenger mer enn det eierne klarer/gidder å gi, og det går alltid dårlig. 

Når jeg blir litt eldre og hundene jeg har nå er døde, skal jeg også se etter en 'sofagris' rase. Jeg elsker å være aktiv og gå tur, men jeg ønsker også muligheten til mer late perioder. Sannsynligvis blir det whippet på meg i fremtiden 

Anonymkode: 448ad...fb6

Alle hunder fortjener et aktivt liv, og selv om de takler å ligge på sofaen halve livet så er det jo ikke optimalt. Ønsker man ikke å gi hunden et så godt liv som mulig? Hva skal man med hund i det hele tatt hvis den bare skal ligge til pynt?

Anonymkode: 095e4...e67

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet, fransk bulldog, engelsk bulldog, mops, tibetansk spaniel, pekingneser. 

Anonymkode: 987d9...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan bruke rasevelgeren til nkk og legge inn de parametre som er viktig for deg. Mange hunder trenger ikke veldig mye mosjon.

Jeg har en bichon frise, en rolig, men leken og kvikk liten fyr. Han trenger ikke masse lange turer, men blir gjerne med om jeg ønsker å gjøre det. Han er også kjapp til å lære ting (hvis han vil) og ganske morsom. 

Anonymkode: 9c321...4b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv de lateste av late hunder trenger stimuli, både fysisk og psykisk. Du kan jo tenke deg selv om du bare satt på sofaen og så på tv hele dagen.
De aller fleste hunder trives på sofaen, men etter å ha blitt brukt. Har selv hatt alt fra fuglehunder til terriere og bulldog og selv bulldogen var med på 5-10 km tur hver dag. På dager med dårlig vær var vi mest inne, men han trengte noe å bruke hodet på også.
Jeg tror ærlig talt det du ser etter er et kosedyr, ikke et levende. Det finnes INGEN hunder som ikke krever noe av deg.

Anonymkode: 1e96d...49d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne og eldre hunder trives godt i sofaen etterhvert😉 Dere som nevner whippet, er ikke de litt nervøse i lynnet?

Anonymkode: d29d6...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg har møtt som sier hunden deres liker seg bedre med å ligge i sofaen enn å gå tur, har hatt hunder som ikke har vært friske. Enten med pusteproblemer pga rase, eller det som er veldig vanlig er overvekt. De fleste skjønner ikke hvor stor belastning det er på hundens ledd og muskler med å være overvektig. Vet av flere tilfeller der eier har slanket hunden, og de sier at de har fått en helt ny hund. Der hunden før bare ville ligge på sofaen, ble den som en unghund igjen, kvikk og full av energi. 

En frisk hund liker å bruke kroppen sin, og de trenger mosjon, mye mer enn bare noen tisseturer rund hjørnet og å labbe rundt i nabolaget en halvtime hver ettermiddag. Det gjeler ALLE hunder, uansett rase.  

Anonymkode: e052a...625

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...