Gå til innhold

Ta kjøretimer selv om en har lappen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det høres teit ut. Men saken er den at jeg aldri har vært vant til å kjøre i by. Vokste opp på et lite sted, og når jeg hadde bykjøring da jeg tok lappen, var byen ikke så veldig stor og krevende å kjøre i. 

Jeg kjører kun rundt på det lille stedet hvor vi bor. Bor 40 minutter unna en by. Jeg er redd for å kjøre på motorvei, skifte filer og kjøre i bytrafikk. Det hemmer meg veldig ar jeg ikke takler dette. Så mange ting jeg kunne tatt barna med på. Vurderer derfor å ta kjøretimer for å mestre det å kjøre i bytrafikk. Er det sært? Kan kjørelæreren melde fra om at jeg ikke burde ha lappen fordi jeg er så dårlig på bykjøring?

Anonymkode: 1e3f4...41d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel bare si at du har vokst opp i bygda og ikke har noe erfaring med bykjøring. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du. Skjønner deg veldig. Kjørte opp i en liten vestlandsbygd selv, møtte 1 bil på oppkjøring😂

Reddet av at jeg ble kjæreste med en yrkessjåfør da jeg flytta til Oslo. Øvde MYE med ham i bil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei kjørelæreren kan ikke få deg til å miste førerkort fordi du ikke er vant til å kjøre i en by. De aller fleste som bor på "landet" er dårlige på bykjøring. Personlig kjenner jeg mange som unngår eller nekter å kjøre inn i storbyer. Selv hadde jeg ingen bykjøring når jeg kjørte opp fordi stedet jeg bodde på lå så langt unna noen storbyer at vi hadde måttet kjørt i godt over 2 t nesten for å komme inn i en by. Fikk førerkort allikevel.

Men hvis dette er noe du vil så er det jo bare å si at du har ikke hatt noe særlig bykjøring og at du ønsker å ha time med en kjørelærer for å bli bedre på dette.

Anonymkode: 746bd...02a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre du har sett en singel kjekk kjørelærer vil jeg fraråde det.

Anonymkode: 670c3...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så det er ikke så rart som jeg tenkte😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er ikke så rart som jeg tenkte😅

Jeg synes det er lurt og ansvarlig. Flere skulle ha vært som deg.

Anonymkode: 55ec6...4cc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok det kommer ann på kapasiteten til kjøreskolen...

Anonymkode: c4983...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som en smart ting å gjøre. Bare lurt å få litt hjelp av en kjøreskole hvis du sliter med det :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen her som snikskryter om at de har penger, ja

Anonymkode: 1d071...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vurdert å ta glattkjøring på nytt 😁 Hatt lappen i mange år og er trygg sjåfør. Men så pysete på glatta. Litt sært men veldig lurt, tenker jeg! 

Anonymkode: 4a767...d4d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har vurdert å ta glattkjøring på nytt 😁 Hatt lappen i mange år og er trygg sjåfør. Men så pysete på glatta. Litt sært men veldig lurt, tenker jeg! 

Anonymkode: 4a767...d4d

Jeg gjorde det. Leide banen, hadde med pappa i bilen. Kunne nok med fordel gjort det igjen nå som jeg har ny bil, jeg er såpass hardt rammet av angst for glattkjøring at jeg unngår det. 

Anonymkode: fc689...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har faktisk vurdert å ta et par timer for å bli trygg på lukeparkering og kjøring med tilhenger, så sett i gang!

Anonymkode: 2c292...e31

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tror nok det kommer ann på kapasiteten til kjøreskolen...

Anonymkode: c4983...4e7

det gjør det vel ikke. De selger en tjeneste, og den som har penger kan kjøpe den.

Anonymkode: 6e352...8bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe rart i det hele tatt.  Jeg har hørt om flere som har gjort det.

Mulig jeg hadde gjort det selv hvis jeg skulle flytte til en storby, faktisk :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja! Gjør det! Trafikklærere jubler over folk med selvinnsikt og vett til å søke hjelp! Vi kan ikke sende inne noe om at du ikke er egnet pga frykten.. 

mvh Trafikklærer

Anonymkode: 2c013...e6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om flere som har gjort det. 

Anonymkode: 85e8e...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det. Øvde på lukeparkering.

Anonymkode: a0bf8...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det blir tatt godt imot av kjøreskolen om du informerer dem om at du kommer fra bygda og gjerne vil få litt kyndig hjelp til å bli tryggere på kjøring i by 👍

Men egentrening funker også: Jeg syntes det ble mye enklere da jeg kjøpte meg bil med svær skjerm (Tesla)! Bare et raskt gløtt bort på skjermen, så ser jeg raskt hvor jeg er/skal, og at jeg feks skal ta avkjøring nr 41, eller en stemme som sier "om 200 meter, hold til venstre i veiskillet.............. Hold til venstre i veiskillet" sånn at jeg både er forberedt og får beskjed når det skal skje 😅 Å kjøre med navigasjonen aktiv gjør at jeg kan stresse mindre med å finne frem og i stedet følge mer med på veien, skilting, andre trafikanter og kjøremønster...

Kan også anbefale å øve på å kjøre på tidspunkter hvor det er relativt lite trafikk. Jeg kjørte inn mot og inne i Oslo første gang på en tidlig lørdags morgen i sommerferien, og da var det behagelig lite trafikk. Ville ikke begynt med fredag ettermiddag midt i rushen!

Ellers kan du kanskje prøve å ta med en partner, venn/venninne, søsken eller forelder som er mer vant til å kjøre i by? Såfremt vedkommende er rolig og innstilt på å hjelpe deg er jo det en langt billigere løsning enn kjøreskole, med mindre du rett og slett mangler mye kunnskap om skilting/veimerking og sånt da. 

Anonymkode: 7b41f...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...