Gå til innhold

Alle venninnene opplever personlig utvikling og lykke. Jeg har stagnert i A4 livet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 3/6/2024 at 9:31 PM, AnonymBruker said:

Alle venninnene opplever personlig utvikling for tiden.  Ei har fått barn, ei annen skal gifte seg og begynne å studere, en annen skal flytte til utlandet og studere. 

Livet mitt føles ganske meningsløst og begivenhetsløst i forhold.  Jeg har riktignok bodd i utlandet, studert, har samboer og alt det der.  Men det ligger så langt tilbake i tid at jeg føler at jeg  har  havnet i  en  tralt av identiske dager. Jeg har hatt samme samboeren i 20 år,  jeg har fast jobb i kommunen.  Jeg er selve definisjonen på et drepende kjedelig A4 liv. Jeg føler at alle rundt meg svever på en lykkesky av å flytte til utlandet, studere eller babylykke. Jeg føler at alt har stagnert sammenlignet med vennene mine sitt liv. 

Hva kan jeg gjøre for å få det bedre? Pr nå har jeg ikke mulighet til å studere igjen.  Men det må da finnes andre måter å få meg til å føle like verdifull som vennene mine.  Føler at livet deres er mye bedre og verdifull enn sånn som mitt liv ser ut nå

Anonymkode: 79698...494

Jeg synes du peker på et betydlig mønster i dagens samfunn som lett neglisjeres. Personlig lykke, og mangelen på dette.
Det er altfor mange som ser alle andres lykke enn sin egen. Det er altfor mange som sammenlikner seg med andre for å måle hvor man selv står. Karrierejag, topp notch hus, biler, inntekt, forhold. Et sånt liv tror jeg ikke resulterer i sann lykke for noen mennesker. Likevel ser ekstremt mange folk ut til å basere egen verdi utifra om andre er dårligere eller bedre stilt enn seg selv.
Ensomhet, depresjon, selvmord, sex-, familie- og barnløshet snakkes masse om.  A4-livet ditt er garantert noe veldig mange andre misunner deg.
Så at venninne dine har det mye bedre enn deg, er ingen etablert sannhet. Du skriver at det er noe du "føler", altså at du ikke vet at de er så lykkelige og selvutviklende som du fremstiller dem. Hadde ikke forbauset meg om flere av dem misunner deg, men at du ikke vet det fordi de ikke forteller det.

Siden du nevner barn og giftemål som personlig utvikling og lykke, så er vel det noe å overveie. På betingelsen at du ønsker det selvsagt! Ikke fordi du anser det som utviklingspoeng utadi et samfunn der flertallet forsøker å fremstille seg selv som suksessrike med fantastiske liv på alle mulige sosiale medier.

Anonymkode: 38550...b38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 21.38):

Enkelte som blir nudister på heltid, gjør det nettopp for å komme ut av A4-boblen, og utfordre samfunnets normer.

Anonymkode: 7224a...700

Hahaha, er det sant? Utfordre samfunnets normer med noe som var sjokkerende i bestemors ungdom?

Anonymkode: a149c...fb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (På 6.3.2024 den 23.08):

Her er noen randome forslag:

- Begynn med trening og sett deg noen fitnessgoals. Prøv med en hel livsstilsforandring bare for gøy. 

- Utforsk nye turstier.

- Reis til noen spennende land.

- Dra på konserter.

- Kjøp et billig keyboard og lær deg noen sanger.

- Lær deg mange nye spennende matretter. Be vennene dine på middag.

- Utforsk ny mote og oppgrader klesstilen din.

- Sett deg inn i et tema bare for moro skyld, som for eksempel ernæring, kunstig intelligens, politikk etc. 

- Kjøp noen nye bøker av sjangre du aldri har lest før.

- Begynn å male eller tegne. 

Uansett, så burde aldri fokuset ditt være å føle deg like verdifull som vennene dine. Man burde utforske nye ting og gjøre aktiviteter man liker fordi man selv vil det. 

Ikke randome, men gode forslag. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår det sånn at du er minst 40 (samboer i 20 år), ikke har barn og ikke har lyst/anledning til å bli heltidsstudent. Skjønner følelsen din, dette er midtlivskrisa, «var dette alt»?

1) Kast ut tven. I billedlig forstand kanskje, men gi evt deg selv bare lov å se tv i små porsjoner. F eks bare på lørdag eller søndag kveld. Hvis mannen ikke er enig, flytt tv ut av stua, så dere har en tv-fri sone der. Når tv ikke er en mulighet, blir du straks mer aktiv! Og tv inkluderer alt av levende bilder på skjerm - også strømming på mobilen!

2) Bruk tida og tankene du da får…

Kanskje du kan ta videreutdanning på deltid, eller du kan ta et kurs i noe helt annet bare for å utvide horisonten. Programmering, sikkerhet, språk, pedagogikk. Ta et fag og få en eksamen.

Sett noen mål. Om et år skal jeg….løfte x kilo, snakke spansk, reise til Maldivene, gå Besseggen, synge solo i koret - noe du må jobbe flere dager i uka for å oppnå.

Begynn å spare til drømmereisen og planlegg den.

Jobb frivillig! Engasjer deg med barn, eldre, innsatte via Røde Kors. Kanskje hjelpekorpset er noe for deg? 

Anonymkode: a149c...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livet er ikke så spennende som det ser ut til på SoMe. Det er flest hverdager og den trygge tilværelsen skal vi sette pris på. 

Det er bare å lese her inne om aldeles forferdelige problemstillinger, med sykdom, økonomi problemer, vold, skrekkelige partnere etc. Det er verken kjedelig eller A4, men ikke noe å misunne.

Kanskje har du for høye forventninger? Slik blir det ofte når vi befinner oss på toppen av behovspyramiden, vi higer etter mer. 

De fleste i Ukraina levde et liv som ditt, når er alt tatt fra dem.

Prøv med en liten ny aktivitet i helgen, eller en vri på neste ferie.

Anonymkode: b6968...f96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...