AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #1 Skrevet 6. mars 2024 Jeg mistenker at flere sliter med ulike krav og konflikter på hva som skal priorteres i fellesferien. Her er vårt puslespill: Jeg (43) og min mann (47) har en flott hytte vi er glade i (opprinnelig min families hytte, nå overtatt av oss). Det er kun han og jeg og mine foreldre som bruker den. Vi har voksne barn som bor på andre kanter av landet, og har sine egne opplegg om sommeren. Mine foreldre elsker denne hytta, men de er 80+ og uføre begge to, og er derfor avhengige av andre for å komme seg dit. De kan heller ikke være der alene av praktiske årsaker. Mannen min har familie i utlandet, som vi prøver å besøke hvert år. Der er det også eldre slektninger, som min mann naturligvis vil ha mest mulig tid sammen med mens de fortsatt er med oss. Det er langt å reise, så vi trenger minst en uke for at det skal gi mening på alle måter. Både jeg og mannen min har begrensninger på når vi kan ta ferie. Vi kan kun ta en hel uke fri i juni/juli, til nød begynnelsen av august. Da skulle man jo tro at vi hadde rundt 6 uker vi kunne reise på hytta i juni/juli, men erfaringsmessig blir det ikke så mye. For det første må jeg ofte jobbe en eller to helger i juni. Mine foreldre orker ikke å dra to uker på rad. Og så er det været - det er liten vits å dra når det regner. Min mann vil gjerne at han og jeg tar med venner opp dit om sommeren, men da passer det jo ikke at mine foreldre er der osv. osv. Hvert år blir jeg mer og mer frustrert over hvordan jeg skal få denne kabalen til å gå opp. Vi er ikke inne i påsken en gang, men jeg merker at jeg gruer meg til planlegging allerede. Føler at det er opp til meg å sørge for at alle får det de vil og blir fornøyde. Jeg forventer ikke at noen skal løse mine konkrete tidskonflikter, jeg trenger mer råd om hvordan man takler ulike forventninger i en familie, og hører også veldig gjerne om andre som sliter med feriekonflikter! Anonymkode: 18c9d...15e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #2 Skrevet 6. mars 2024 Jeg forstår godt frustrasjonen din, jeg sliter med det samme selv med gamle foreldre & dine/mine barn som har forventninger. Det er like krevende hvert år å få til. Men mannen min og jeg har gjort et grep som gjør at vi faktisk får noen feriedager som er ferie. Og det er at vi setter av 4-5 dager som bare er våre feriedager. Da senker vi skuldrene med god samvittighet og gjør de tingene vi har lyst til & er bare oss to. Helt herlig!! Anonymkode: b316a...7b1 1
Tvist Skrevet 6. mars 2024 #3 Skrevet 6. mars 2024 Så lenge dine foreldre ønsker å reise til hytte, må dere prøve å få det til innimellom. Men når de ikke kan/ønsker det mer, ville jeg solgt hytta. Høres ut som mer stress enn glede.
Snublefot62 Skrevet 6. mars 2024 #4 Skrevet 6. mars 2024 Man regulerer forventniger med å sette grenser. Det er lov at alle vil noe, men en må være tydelig på at det ikke lar seg gjøre. I tillegg må dere og velge hva dere prioriterer. Dere kan ikke prioritere alt. Da prioriterer dere i praksis ingenting. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #5 Skrevet 6. mars 2024 Kan dere ikke ta med foreldrene på hytta en langhelg nå og da utenom ferien? Anonymkode: 97106...338 3
solsolsol Skrevet 6. mars 2024 #6 Skrevet 6. mars 2024 Jeg skjønte ikke helt. Drar dere på hytta i helgene og til utlandet i ferien? Som vel er minst 3 uker i løpet av sommeren? Vi har også ulike ønsker, og har familie rundt om. Vi løser det med at vi deler oss. Mannen besøker sin familie (med de ungene som vil være med), jeg er hjemme, drar på hytta med de andre ungene ol.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #7 Skrevet 6. mars 2024 Ettersom foreldrene dine sannsynligvis snart ikke kan dra på hytta i det hele tatt kan kanskje de prioriteres over mannen din som vil ha kompiser på besøk? Anonymkode: 013ea...8aa 2
Grønt blad Skrevet 6. mars 2024 #8 Skrevet 6. mars 2024 Jeg tenker at du legger lista for høyt. Det er ikke mulig at alle skal bli helt fornøyde, spesielt om man også skal ta hensyn til at alle kun skal ha sol og oppholdsvær når man er der. Ligger hytta langt unna? Hvor lang reisevei er det? Hvor i landet ligger hytta? Er det mye pent vær eller like mye regn? Hvorfor kan dere ikke være der når det regner? Dere kan jo være inne når det regner (eller ta på regntøy og gå ut (og kysse i regnet)). Det er vel sjelden mange dager det regner fra morgen til kveld, i alle fall ikke flere dager på rad. Hva har du egentlig mest lyst til å gjøre om sommeren? Har du lyst til å bruke hytta eller har du egentlig lyst til å gjøre noe annet? Reisen til din manns familie bør vel planlegges først, enten det er en uke eller mer. Jeg skjønte ikke helt det med at dere kun kan ta en hel uke fri i løpet av sommeren(?). I så fall bør vel den uka brukes i utlandet? Jeg foreslår at dere tidlig bestemmer hvilke dager/uker foreldrene dine skal være med på hytta. Disse låses uavhengig av været. Resten av sommeren kan jo dere være på hytta når dere har lyst, og dere kan invitere med dere venner siden det allerede er bestemt når foreldrene dine skal være der. Om hytta ligger i nærheten, kan dere også dra for kortere opphold. Om du jobber turnus, kan man dra etter tidligvakt en dag og hjem til seinvakt dagen etterpå. 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #9 Skrevet 6. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ettersom foreldrene dine sannsynligvis snart ikke kan dra på hytta i det hele tatt kan kanskje de prioriteres over mannen din som vil ha kompiser på besøk? Anonymkode: 013ea...8aa Det er ikke sånn at mannen min vil ha venner på besøk slik at foreldrene mine ikke kan komme. Hadde han holdt på sånn, hadde jeg ærlig talt vurdert forholdet. Vi ønsker, som jeg skriver, BEGGE å ha mulighet til å invitere venner om sommeren, og vet det ikke går. Mye av frustrasjonen min kommer jo nettopp av at jeg strekker meg til det ytterste for å tilrettelegge for at mine foreldre får vært mest mulig på hytta, når de har mulighet til å være der, og det er i finværet om sommeren. Det er ikke lett å få til. Vet det ikke finnes gode løsninger, dette er et hjertesukk. Anonymkode: 18c9d...15e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #10 Skrevet 6. mars 2024 Grønt blad skrev (1 time siden): Jeg tenker at du legger lista for høyt. Det er ikke mulig at alle skal bli helt fornøyde, spesielt om man også skal ta hensyn til at alle kun skal ha sol og oppholdsvær når man er der. Ligger hytta langt unna? Hvor lang reisevei er det? Hvor i landet ligger hytta? Er det mye pent vær eller like mye regn? Hvorfor kan dere ikke være der når det regner? Dere kan jo være inne når det regner (eller ta på regntøy og gå ut (og kysse i regnet)). Det er vel sjelden mange dager det regner fra morgen til kveld, i alle fall ikke flere dager på rad. Hva har du egentlig mest lyst til å gjøre om sommeren? Har du lyst til å bruke hytta eller har du egentlig lyst til å gjøre noe annet? Reisen til din manns familie bør vel planlegges først, enten det er en uke eller mer. Jeg skjønte ikke helt det med at dere kun kan ta en hel uke fri i løpet av sommeren(?). I så fall bør vel den uka brukes i utlandet? Jeg foreslår at dere tidlig bestemmer hvilke dager/uker foreldrene dine skal være med på hytta. Disse låses uavhengig av været. Resten av sommeren kan jo dere være på hytta når dere har lyst, og dere kan invitere med dere venner siden det allerede er bestemt når foreldrene dine skal være der. Om hytta ligger i nærheten, kan dere også dra for kortere opphold. Om du jobber turnus, kan man dra etter tidligvakt en dag og hjem til seinvakt dagen etterpå. Nå senket jeg faktisk skuldrene - takk for dette! Det er så lett å se seg blind på problemer og utfordringer, man blir sliten før man begynner.... Anonymkode: 18c9d...15e 1
fru Alving Skrevet 6. mars 2024 #11 Skrevet 6. mars 2024 Kjenn litt etter hva du ønsker selv TS og ta så hensyn til det. Selvfølgelig skal dere og prioritere eldre slektninger og ta med dem på hytta og besøke mannen familie. Men det kan være krevende å ta vare på eldre i familien og det er ikke ditt ansvar at alle får en fin sommer 😅 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #12 Skrevet 6. mars 2024 Vi opplevde kabalen som mye lettere å legge når vi begynte å splitte oss litt. Samt tenkte at ikke alt må skje på sommeren. Vi har begge eldre foreldre, og vi føler tiden er viktig, selv om det også føles litt som et pliktløp. Derfor er det greit å ikke stille dobbelt på alle disse besøkene. Så jeg ville løst det slik at du tar hyttetur med foreldre, mens mannen din drar til sin familie i utlandet. Da har dere dobbelt så mye tid sammen. Eller litt overlapp. At mannen kommer innom hytta et-par dager på tampen. Samtidig gjør det det lettere å fine tid. Jeg kan flekse litt, og ta hjemmekontor. Mannen har fridager (turnus). Da kan vi utnytte dette til å være med egen familie, da den andre uansett jobber. Anonymkode: c2d85...567 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2024 #13 Skrevet 6. mars 2024 Vi har også en lignende kabal, og har delvis løst den ved at vi deler oss litt. Min mann ønsker mye tid med sin familie, så nå reiser han dit i forveien PG hjelper til litt. Ungene er med ham da. Så kommer jeg dit og er noen dager før vi reiser på en ferie sammen. På slutten gjør vi tilsvarende hos min familie. Anonymkode: 2ccd0...331
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå