Gå til innhold

Sameiermøter - Delta eller ikke delta?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Samboer og jeg er relativt ny i et leilighetskompleks, og det er første gang vi bor i et sameie. Her i nabolaget er det stort engasjement for sameiermøter, noe som er bra. Selv sliter jeg med angst, og opplever spesielt sjenanse overfor naboer. For eksempel unngår jeg gjerne å gå ut hoveddøren, og velger heller verandaen som utgang. Jeg klarer ikke å si ett ord under sameiermøtene, og klarer så vidt å følge med. Det blir også hardt vær under møtene, med høylytte meninger på kryss og tvers. Dessuten hylles de som snakker mye, mens jeg - som er sjenert - blir nesten sett ned på. Jeg trives virkelig ikke med å være der. 

Hvor mye møter dere opp på sameiermøter? Er det ok å ikke delta?
Jeg har inntrykk av at naboene mener alle bør være med på møtene, men jeg kjenner dette er vanskelig. Holder det at én fra seksjonen er med? Hvilke tanker har dere rundt dette?

Takk på forhånd! 

Anonymkode: e442c...5e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre som du selv vil. Dere får vel en skriftlig orientering etter møtet, slik at dere vet hva som ble vedtatt/tatt opp. Det går også an å møte opp en sjelden gang, så virker du ikke helt uinteressert.

Hva andre tenker om ditt valg, synes jeg ikke du skal bekymre deg for. Dere har vel ikke noe nært bekjentskap med dem, uansett.

Anonymkode: 54b35...e10

Skrevet

Ja, dette bestemmer du helt selv. Du skal ikke føle på at du må, for det må du ikke.

Jeg har samme erfaring med sameiemøter som deg. Mye skrik og skrål.

AnonymBruker
Skrevet

Det er frivillig. Men hvis du ikke går, kan du ikke komme etterpå og klage på noe som ble bestemt der.

Har sittet i styre i sameie i noen år, og klager kom alltid fra de som ikke hadde vært på noen møter.

Anonymkode: 1dbd9...ad9

• Liker 6
Skrevet

Send samboer. Det holder med at en av dere deltar

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bestemmer helt selv om du vil delta på sameiemøter, men husk at hvis det blir avstemming mot/for noe, får du ikke gitt din stemme. Er som regel en stemme per leilighet.

Anonymkode: b5213...02c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er frivillig. Men hvis du ikke går, kan du ikke komme etterpå og klage på noe som ble bestemt der.

Har sittet i styre i sameie i noen år, og klager kom alltid fra de som ikke hadde vært på noen møter.

Anonymkode: 1dbd9...ad9

Dette!!

Og det at du "nesten blir sett ned på". Tror ikke andre tenker så innmari mye på hvorvidt du sier noe eller ikke. At de ser ned på deg vil jeg tro er innbilning og tanker du bør jobbe med for din egen del. 

Anonymkode: 6ec1f...3d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra en som har slitt mye med lammende angst: gå på møtene hvis du kommer deg dit!

På sikt er det fint å ha oversikt over hva som skjer i sameiet, være med å bestemme osv osv osv men først og fremst: eksponering!

Trivselen min hjemme ble så mye bedre når jeg fikk eksponert meg nok for naboer til ikke få full angst om jeg møtte en nabo ved postkassene eller søpla...

Men ja, det holder at en fra seksjonen er på møter, men for din egen del så bør du prøve stille opp du også!

Anonymkode: 02abf...947

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen takk for så mange gode svar.
Jeg er helt enig i at det er viktig å være med på å bestemme, men for min del tror jeg det er nok at samboeren min drar. Han er aktiv i møtene. Dessuten bor vi kun i leiligheten for kort periode. 

Og takk for tips mot angsten. Jeg er helt enig i at eksponering er viktig, og dette er noe jeg er bevisst på. 
Jeg sliter med derealisering, og det er faktisk en angstype som ikke blir bedre av eksponering. Jeg er nok en person som pusher meg langt og som setter meg i ubehagelige situasjoner hvis jeg må, men akkurat slike møter tror jeg faktisk ikke er det beste for meg. Men jeg er likevel enig med deg, så tror jeg skal prøve å møte opp av og til, men i mengdene som passer meg. 

Anonymkode: e442c...5e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...