Gå til innhold

Blir man fet av glutenfri mat?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått vite at jeg har cøliaki og må fra nå av spise glutenfri mat og drikke laktosefri melk. En kollega på jobb påstår at man blir fet av denne type mat, er det tull eller sant?

Anonymkode: dd5a2...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått vite at jeg har cøliaki og må fra nå av spise glutenfri mat og drikke laktosefri melk. En kollega på jobb påstår at man blir fet av denne type mat, er det tull eller sant?

Man blir ikke det av noe mat, egentlig - det kommer helt an på mengden man spiser.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så absolutt ikke. Jeg spiser nok sunnere enn de fleste. En hovedgrunn til det, er at jeg ikke liker produktene av brød, kjeks osv. Jeg lager det meste fra bunnen selv, uten bruk av ferdigblandinger, mua de fra Det glutenfrie verksted. Jeg spiser 2 havnet varmmat, siden de fleste naturlige produktene, som grønnsaker og frukt er gf. Pasta av linser og erter er også godt. Og fordelen med cøliaki er at man sjelden har muligheten til å bare ta seg en bolle, kake eller lignende. Livet blir litt mer komplisert, men med tiden så lærer du mange triks. Lykke til! 

Anonymkode: 426ac...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Mange går opp når de får diagnosen fordi kroppen klarer å ta opp næring igjen. Når man har udiagnosert cøliaki er tarmtottene ødelagte og næring og alt renner rett igjennom. Melet inneholder mindre fiber og noen er tilsatt sukker, men det er ikke dette som er det avgjørende hvis du ellers spiser greit.

Anonymkode: 1c395...2a3

• Nyttig 2
Skrevet

Det er veldig mye stivelse i glutenfrie produkter, så slik sett er det lett å få i seg mer kalorier enn man trenger hvis man ikke tilpasser porsjonene. Jeg anbefaler å bake brød selv, og bake av en blanding hvor det er så lite stivelse som mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glutenfri mat er ikke en type mat, det er mat som ikke inneholder gluten, som finnes i hvete, rug og bygg og alle varianter og hybrider av disse kornsortene. Vanlig havre kan være forurenset av gluten.

Hvis du har mye diare, for eksempel om du spiser noe du ikke tåler, vil en del av næringen/kaloriene i det du spiser, ikke bli tatt opp. 

Hvis du slutter å spise mat som gir deg diare, og spiser samme antall kalorier som før, går du opp i vekt.

Hvis du fortsetter å gå opp i vekt, kan du bli du overvektig.

En BMI på 30 eller høyere klassifiseres som fedme.

Har du cøliaki, må du ligge unna gluten. Du trenger ikke ligge unna laktose hvis du tåler laktose. Hvis du ikke tåler laktose, må du unngå laktose fullstendig, ikke bare drikke laktosefri melk.

Dette er så basic at jeg ikke tror det var det du lurte på, men det er ikke noe annet å si om det.

Anonymkode: c5ea6...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Lær deg å spørre "hvorfor?" hos folk som kommer med merkelige påstander. 

Anonymkode: b0353...bce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lær deg å spørre "hvorfor?" hos folk som kommer med merkelige påstander. 

Anonymkode: b0353...bce

Tråkket jeg på noen tær?????

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man blir ikke feit av en spesiell type mat, man blir feit av å spise mer mat enn man trenger. Men som påpekt over, så inneholder en del glutenfrie produkter mer stivelse enn tilsvarende produkter med gluten, slik at man får i seg mer kalorier. Har du glutenintoleranse, skal du ikke spise gluten, men det har jo vært noen misforståelser der folk som ikke har glutenintoleranse har trodd at glutenfritt er sunnere og spist det av den grunn. Det er feil, og kanskje er det det kollegaen din sikter til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lager det meste fra bunnen selv, uten bruk av ferdigblandinger, mua de fra Det glutenfrie verksted. Jeg spiser 2 havnet varmmat, siden de fleste naturlige produktene,

Hæ?

Anonymkode: ef73a...644

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var helt glutenfri i noen år for å se om det hadde innvirkning på en annen autoimmun sykdom (ja det var etter avtale med lege, og nei det hadde ikke så mye å si for meg i det lange løp).

Siden jeg også har diabetes 2 var det meste av ferdiglagde glutenfri produkter utelukket for meg. Jeg kan godt se for meg at man går over i vekt dersom man bare går over til å handle fra den glutenfrie hylla uten å se nærmere på hva disse produktene inneholder. Man kan imidlertid lage mye sunn glutenfri mat fra bunnen av.

Anonymkode: 8e714...809

Skrevet

Det er mulig å legge på seg av glutenfri mat, akkurat som med all annen mat så handler det om kaloriinntak. Jeg tipper at det kollegaen din mener er at noen glutenfrie produkter faktisk kan inneholde mer fett og feks sukker for å kompensere for endringer i tekstur eller smak når gluten ekskluderes og dermed føre til høyere kaloriinnhold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan spise naturlig glutenfritt, det er det sunneste 😊

Også bruke erstatningsprodukter av og til. De glutenfrie alternativene i butikken er uansett ikke veldig gode… 

Anonymkode: 13f7f...46a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...