Gå til innhold

Er all havremelk ultraprosessert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Zwish skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk definisjon, mer eller mindre. Så et program som snakket om at det var behov for underkategorier- nettopp fordi kategorien ultraprosessert blir veldig vid og favner mye- fra usunne/skadelige matvarer til matvarer som egentlig er uproblematiske. Derfor syns jeg også det ukritiske «ultraprosessert» hysteriet blir litt rart- lurt å tenke litt selv- ting man vet er veldig bearbeidet og ser på varedeklarasjonen har masse estoffer bør man kanskje minimere- men er det noe man tilnærmet kunne ha laget selv på kjøkkenet trenger man ikke nødvendigvis være så redd for bare fordi det klassifiseres som ultraprosessert. 

som havremelk? Vann, havre, rapsolje, B12, kalsium, D2 og salt.

Lager det lett selv.

Anonymkode: 40b8f...b06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med kokosmelk, rett fra nøtta? :)

Du mener kokosvann?

Anonymkode: 4a394...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du mener kokosvann?

Anonymkode: 4a394...fbb

saft? melk? drikk? Vann er vann.

Kan man si fruktkjøtt, eller er det ikke lov lenger?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en trend, det er viktig kunnskapsformidling og det er flott å se at folk faktisk får med seg dette. Man trenger ikke være redd for maten, men alle burde anerkjenne at dette er mat som virkelig ikke er bra for en og som kan være årsaken til mye vondt i menneskekroppen, deriblant fedme. 

Problemet er at mange ikke klarer å skille mellom ultraprosessert og prosessert. Prosessert mat er i utgangspunktet ikke et problem, men de lange ingredienselistene med tilsetningsstoffer og e-stoffer er problemet. 

Eksempelvis; her har du innholdsfortegnelsen på vestlandslefser. 
Vestlandslefsa m/Kanel 4pk 230g - Baxt AS

Det her er helt krise. Lefser i seg selv er ikke nødvendigvis sunt, men velger du hjemmelagde lefser fremfor disse, så har du gjort et sabla godt tiltak for egen helse i årene som kommer. Jeg kjøpte vestlandslefser i dag og det er første gang jeg har sett på ingredienselisten. 

Her har du ingrediensene på EKTE KOKT skinke. Bit deg merke i EKTE. 
Ekte kokt skinke - Gilde - 160 g
Det er hele 7 (!) E-stoffer i EKTE kokt skinke. Et av stoffene er E250, les og lær. 

Kunnskapen om ultraprosessert mat er kjempe viktig og ikke minst utrolig interessant. Jeg er en av de som har et kosthold som består av MYE ultraprosessert mat. Jeg spiser det ikke med like god samvittighet lenger, men jeg lærer fortsatt og håper at jeg kan ta gode grep i fremtiden. 

Anonymkode: 04a4b...87a

E-stoffer er ikke nødvendigvis farlige/usunne. Mange av dem er bare navn på helt vanlige stoffer. Så at ingrendienslista inneholder e-stoffer, trenger ikke nødvendigvis bety farlig/usunt.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

E-stoffer er ikke nødvendigvis farlige/usunne. Mange av dem er bare navn på helt vanlige stoffer. Så at ingrendienslista inneholder e-stoffer, trenger ikke nødvendigvis bety farlig/usunt.

Deg om dette, det er allerede forskning som sier det motsatte og det kommer nok mange bekreftende studier i fremtiden. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Deg om dette, det er allerede forskning som sier det motsatte og det kommer nok mange bekreftende studier i fremtiden. 

Det er ikke "meg om det" - e-nummeret til f.eks. C-vitamin er E 300. Det betyr ikke at C-vitamin er farlig, bare fordi det har et e-nummer. 

E-stoffer er bare en klassifisering. 

https://sml.snl.no/tilsetningsstoffer

AnonymBruker
Skrevet

Det er akkurat dette matvareindustrien ønsker. At vi skal krangle om definisjoner og detaljer sånn at vi ikke ser hele bildet.

Anonymkode: 35048...e10

AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe Havremelk er bortkastede penger. Lag selv!

Anonymkode: f2885...291

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...