Gå til innhold

Kan man kreve erstatning av statens vegvesen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sent på kveld kjørte jeg i fred og fordragelighet opp vækerøveien/Oslo. Der er det asfaltarbeid. Uten noe som helst belysning i kombinasjon med køl svart asfalt på svarte natta så var det ikke mulig å se en umerket fartshump. Ingen maling, skilt på hverken dump eller asfalt. Det er et vegarbeidsfarget(gult) 30 skilt i området. Men som sikkert mange har prøvd, inkl. Otto Jespersen med en representant fra St.veg ved siden av seg, så er det ikke mulig å holde den respektive hastigheten over en fartsdump. Kanskje bortsett fra de som lages i femti soner. I tilfelle med Jespersen så gikk jo kaffekoppen til kjerringa fra St.veg rett i taket.

I mitt tilfelle gikk halve understellet på bilen. Eksosrør deformert, beskyttelsesplaten til motor ble slått av bilen. Og nei, jeg kjørte ikke i en brutal hastighet over denne usynlige fartsdumpen. Mistenker også at dumpen i seg selv er feilkonstruert. Var reneste Keops pyramide i Egypt...

Jeg tenker at St.veg plikter på en eller annen måte å markere eller skilte en fartsdump. I mitt tilfelle med den fuckings dumpen som var like synlig som en søplesekk på svart underlag, så skulle jeg ønsket å saksøke denne udugelige, ansvarsfraskrivende og arrogante etaten en gang for alle.

Anonymkode: 1fdc2...10f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kommer langt med dette altså. Det er du som fører som må avpasse farta etter forholdene. Om det er bekmørkt og dårlig "sikt" (altså alt var svart og uopplyst OG veiarbeid) så må du nesten takke deg sjæl for å ha kjørt for fort.

Lærte dette rimelig tidlig i sjåførkarrieren da jeg punget to dekk fordi veiarbeiderne hadde lagt igjen et par verktøy og store skruer/nagler. Kom ingen vei med det for jeg burde ha kjørt sakte nok til å se dette. Mitt ansvar 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d8b8c...b62

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fartsgrense, ikke påbudt hastighet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sent på kveld kjørte jeg i fred og fordragelighet opp vækerøveien/Oslo. Der er det asfaltarbeid. Uten noe som helst belysning i kombinasjon med køl svart asfalt på svarte natta så var det ikke mulig å se en umerket fartshump. Ingen maling, skilt på hverken dump eller asfalt. Det er et vegarbeidsfarget(gult) 30 skilt i området. Men som sikkert mange har prøvd, inkl. Otto Jespersen med en representant fra St.veg ved siden av seg, så er det ikke mulig å holde den respektive hastigheten over en fartsdump. Kanskje bortsett fra de som lages i femti soner. I tilfelle med Jespersen så gikk jo kaffekoppen til kjerringa fra St.veg rett i taket.

I mitt tilfelle gikk halve understellet på bilen. Eksosrør deformert, beskyttelsesplaten til motor ble slått av bilen. Og nei, jeg kjørte ikke i en brutal hastighet over denne usynlige fartsdumpen. Mistenker også at dumpen i seg selv er feilkonstruert. Var reneste Keops pyramide i Egypt...

Jeg tenker at St.veg plikter på en eller annen måte å markere eller skilte en fartsdump. I mitt tilfelle med den fuckings dumpen som var like synlig som en søplesekk på svart underlag, så skulle jeg ønsket å saksøke denne udugelige, ansvarsfraskrivende og arrogante etaten en gang for alle.

Det er ikke krav om hverken veimerking eller skilt i tilknytning til selve fartsdumpene, men det skal skiltes. Så hvis du kan bevise at det ikke er skiltet, kan du ha en sak.

Fartsdumper skal være trygt å passere i lovlig hastighet, så hvis du har bevis på at fartsdumpene er i konflikt med vegnormalen, er det noe vegvesenet er ansvarlig for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

30 betyr ikke at du skal kjøre i 30. 

Det kunne like så godt vært en unge som hadde lagt fra seg noe i vegen, eller en unge for den sags skyld.

Du sier det jo selv; det var bekmørkt, og helt sort asfalt, null sikt. Altså holdt du for høy fart. 

Anonymkode: b76e0...4be

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lærte dette rimelig tidlig i sjåførkarrieren da jeg punget to dekk fordi veiarbeiderne hadde lagt igjen et par verktøy og store skruer/nagler. Kom ingen vei med det for jeg burde ha kjørt sakte nok til å se dette. Mitt ansvar

Dette er langt fra ditt ansvar. Du hadde dårlig juridisk hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal kunne passerer en fartsdump i vegens lovlige hastighet. MEN så er det mange biler som er lave eller har andre ting som må tas hensyn til, de er det unntak for.

Så har du bevis for at du kjørte i 30, og har normal bil er SV erstatningsansvarlig. Men akkurat når det kommer til fartsdumper er det nok vanskelig å bevise, men er verdt å prøve.

Anonymkode: 2b1c7...e6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

30 betyr ikke at du skal kjøre i 30. 

Det kunne like så godt vært en unge som hadde lagt fra seg noe i vegen, eller en unge for den sags skyld.

Du sier det jo selv; det var bekmørkt, og helt sort asfalt, null sikt. Altså holdt du for høy fart. 

Det er sant, men veien skal allikevel være kjørbar i den fartsgrensen/skiltingen som er satt. 

Kjenner en som ødela bilen på umerket asfaltkant, det måtte SV dekke alt.

Skrevet

En ting som er uklart, er om dette er vegvesenet sitt ansvar: jeg er usikker på om vegvesenet har ansvar for noen veier med 30-grense, jeg ville tro disse var kommunale.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fullt av huller i hele Oslo. De gidder ikke bruke skattepenger på vei. Farlig å sykle er det også. Du kommer nok ingen vei.

Heldigvis betaler de fleste sin skatt med glede.

Anonymkode: 46118...a89

AnonymBruker
Skrevet

Nope. SVV er ufattelig streng på dette. Jeg har fått istapper bulke biltaket og ødelagt understellet på dårlig vei. De godtar ingenting. Hele Finnmark er vel en bilspisende katastrofe. Lykke til med dét kravet.

Anonymkode: 9f3e3...058

AnonymBruker
Skrevet

SVV er best på og avvise påpekte feil av sitt eget arbeid. Svar i klassisk politiker-ånd: "tar det til etterretning," er vel det nærmeste selvkritikk de omgir seg med. Ikke kan de bygge tuneller eller legge ordentlige veier. Asfalt kvaliteten som de selv skryter av er kun teori. De må til og med hente svensk ekspertise for å finne ut av veidekke som ikke holder mål og som de ikke forstår noe av..

Avskaff hele statens vegvesen, la de pensjonistene som vil ta litt arbeid på dugnad. Fortere går det også..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er sant, men veien skal allikevel være kjørbar i den fartsgrensen/skiltingen som er satt. 

Dette var gule skilt. Det ligger litt mer i de.

Sammen med gule skilt står det gjerne informasjonsskilt om at arbeid pågår. Om man har tatt teorien vet man at det betyr ekstra varsomhet. Alt fra kjegler som er plassert i veibanen, fyllmasser, til arbeidere man kan treffe. 

• Liker 3
Skrevet
Druid skrev (5 timer siden):

Det er ikke krav om hverken veimerking eller skilt i tilknytning til selve fartsdumpene, men det skal skiltes. Så hvis du kan bevise at det ikke er skiltet, kan du ha en sak.

Fartsdumper skal være trygt å passere i lovlig hastighet, så hvis du har bevis på at fartsdumpene er i konflikt med vegnormalen, er det noe vegvesenet er ansvarlig for.

Dette gjorde Otto Jespersen i sin tid et stunt ut av, ("ting som irriterer"), med en fra SVV som passasjer. Kjørte i lovlig hastighet over fartsdumper. Gikk ikke bra i det hele tatt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at om det var så ille at du fikk hele understellet ødelagt, til tross for at du kjørte aktsomt og under maks tillatt hastighet, så kan du klage til de som har ansvaret for veien. 

Men her vil jeg nok heller tro det er kommunal vei, og ikke SVV som har ansvaret. 
SVV har ansvaret for det statlige veinettet. Store motorveier og sånt. Mindre veier er normalt sett kommunens ansvar. 

Du kan jo teste å melde inn saken på bymelding, og se om du får noe respons.

Anonymkode: abfb0...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men hvordan klarte du egentlig å forårsake så store skader på bilen din, hvis du bare kjørte i 30 km/t??  

Anonymkode: 57438...1db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men hvordan klarte du egentlig å forårsake så store skader på bilen din, hvis du bare kjørte i 30 km/t??  

Anonymkode: 57438...1db

Som sagt, en hinsides bratt konstruksjon. Bilen som ikke er spesielt lav gikk nedi med et brak..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 14.54):

Jeg vil si at om det var så ille at du fikk hele understellet ødelagt, til tross for at du kjørte aktsomt og under maks tillatt hastighet, så kan du klage til de som har ansvaret for veien. 

Men her vil jeg nok heller tro det er kommunal vei, og ikke SVV som har ansvaret. 
SVV har ansvaret for det statlige veinettet. Store motorveier og sånt. Mindre veier er normalt sett kommunens ansvar. 

Du kan jo teste å melde inn saken på bymelding, og se om du får noe respons.

Anonymkode: abfb0...729

Det stemmer at Vækerøveien er kommunal, så her hjelper det ikke å klage på Vegvesenet. (Og selv om veien hadde vært statlig hadde det sannsynligvis vært den innleide entreprenørens ansvar, ikke Vegvesenet.)

Det statlige veinettet som Vegvesenet har ansvar for består av riksveier og europaveier, uansett hvor store veiene er. Det finnes "krøtterstier" som er europaveier, og 4-felts veier som er fylkesveier. 

Anonymkode: 50777...691

Skrevet
On 3/5/2024 at 8:51 AM, AnonymBruker said:

Neppe SV som dekket det. Mer sannsynlig ansvarlig entrepenør. Hvertfall de som måtte dekke det når dekka på bilen min sa pang grunnet umerket 15cm skarp asfaltkant.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...