Gå til innhold

Reise til New York alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei snart 22 år gammel kvinne som ønsker å reise til New York til høsten (September).

Greia er vel at jeg drar alene, noe jeg vet kan være litt risikabelt. Jeg vil derfor høre hva andre som kanskje har vært i NYC, eller ikke, mener om å reise såpass langt unna på egenhånd. Jeg er jo fullt klar over at jeg er voksen, og har i tillegg bekjente og venner i NYC som er fra byen, så jeg tror ikke det hadde gått så galt. Jeg ønsker å unne meg selv med denne ferien, ettersom jeg har hatt et ganske vanskelig år. Vet at det er dyrt å greier, men jeg har akkurat funnet billetter til 3700 totalt (ungdomsbillett som gjelder for alle under 25), og tenker at det er en once in a lifetime mulighet. Blir nok en del jobbing på sida før jeg reiser slik at jeg har et godt busjett for de fem dagene jeg er de, men hva tenker dere? 

Anonymkode: 68b4c...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiser årlig alene til New York, første gang da jeg var 23. Elsker byen, storbyfølelsen, rusle gatelangs, sykle i parken og langs elva, maten, museene mm. Jeg har bodd på alt fra YMCA til dyre hoteller. Jeg har aldri opplevd noe ubehagelig, men gikk ikke gatelangs, litt påseilet, kveld/natt. 

Etter mer enn 30 turer, ser jeg fram til sommerens tur.

Ikke la andres bekymring stoppe deg. God tur!

Anonymkode: a578a...d4d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, jeg er ei snart 22 år gammel kvinne som ønsker å reise til New York til høsten (September).

Greia er vel at jeg drar alene, noe jeg vet kan være litt risikabelt.

Anonymkode: 68b4c...308

Hvorfor mener du dette er risikabelt? 

Anonymkode: 15b43...b67

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren jeg fylte 17 fulgte jeg drømmen, og reiste jeg over til New York uten foreldre. Vaset rundt i byen for meg selv, og så og opplevde masse den sommeren. Helt fantastisk. Var ikke utsatt for noe spes negativt, bortsett fra et par småsleazy (men ufarlige) tilnærmelser. Jeg bodde hos venner av familien i Greenwich Village, så HELT fri dressur hadde jeg ikke.

Tre år senere var jeg på min første solo roadtrip i USA med leiebil. Kostet forresten skjorta å leie bil da fordi jeg var så ung.

Hvis du ikke er helt gudsord fra landet går New York-turen din helt fint. 🙂

Men det er klart: Det er visse plasser du skal holde deg unna, spesielt sent på kvelden/natta. Og kombinasjonen rus/alene på natta/T-banen er slett ikke bra. Men slik er det i alle verdens storbyer.

Jeg skjønner dragningen mot New York – jeg har jo følt den selv – men personlig synes jeg i dag det er mye annet i det landet som er mer spennende. Men, alt til sin tid.

 

Anonymkode: d463e...ab9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikabelt er det vel bare om du ikke tenker på hvor du går og når på døgnet.. 

Anonymkode: c9a4a...322

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har reist til Pakistan, Palestina, Irak, Libanon, Egypt og Jordan alene flere ganger. Første gang da hun var 21. New York høres ikke risikabelt ut. 

Anonymkode: d92f0...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke risikabelt, så lenge du har helt basic forholdsregler som du ville hatt i enhver europeisk storby også. Ikke drikk deg dritings, pass på hvor du går når det er mørkt etc. God tur!

Anonymkode: 480a5...287

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiste alene uten problemer. Eneste ubehagelige jeg opplevde var da jeg tok t-banen ca kl.22 om kvelden. Var tydelig et skifte med lite folk og sketchy folk som var igjen. Så jeg hadde heller tatt taxi på kveldstid. Ellers er det bare å holde seg til hovedgater og unngå små bortgjemte gater og smug :)

Anonymkode: c0a5f...1a8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 7.54):

Min datter har reist til Pakistan, Palestina, Irak, Libanon, Egypt og Jordan alene flere ganger. Første gang da hun var 21. New York høres ikke risikabelt ut. 

Anonymkode: d92f0...853

Det er veldig naivt å bagatellisere dette.

Din datter har hatt flaks. Det er nok av eksempler på dem som har vært på feil sted til feil tid, og sannsynligheten til nettopp det øker betraktelig på de stedene du nevner.

 

 

Anonymkode: 55c19...62d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er veldig naivt å bagatellisere dette.

Din datter har hatt flaks. Det er nok av eksempler på dem som har vært på feil sted til feil tid, og sannsynligheten til nettopp det øker betraktelig på de stedene du nevner.

 

Anonymkode: 55c19...62d

Ikke nødvendigvis.

Måten man reiser på og tilpassningsdyktigheten har alt å si. Selv om realiteten rundt farlighet ofte er overvurdert og eksemplene folk baserer inntrykkene sine på er lite representative for stedene. De fleste steder i verden er trygge om man vet hvordan man manøvrerer seg på dem. Selv som kvinne.

New York er en by med steder der man ikke burde oppholde seg alene på natta. Selv for de som har vokst opp der . Om man ønsker et reelt intrykk av hvordan det faktisk er der fra et realistisk perspektiv må man høre med de som har levd der i mange år og faktisk kjenner byen. Ville heller spurt på reddit enn her.

Ellers syntes jeg New York er som de fleste storbyer i USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bigote said:

Ikke nødvendigvis.

Måten man reiser på og tilpassningsdyktigheten har alt å si. Selv om realiteten rundt farlighet ofte er overvurdert og eksemplene folk baserer inntrykkene sine på er lite representative for stedene. De fleste steder i verden er trygge om man vet hvordan man manøvrerer seg på dem. Selv som kvinne.

New York er en by med steder der man ikke burde oppholde seg alene på natta. Selv for de som har vokst opp der . Om man ønsker et reelt intrykk av hvordan det faktisk er der fra et realistisk perspektiv må man høre med de som har levd der i mange år og faktisk kjenner byen. Ville heller spurt på reddit enn her.

Ellers syntes jeg New York er som de fleste storbyer i USA.

Veldig fint eksempel på mansplaining. 🙄


Dette paret har reiset verda rundt på MCer i 5 år uten problemer, begge sikkert veldig street-smart og tilpasningsdyktig, men dette hjulpet lite når de var overfalt av 7 men i Pakistan, wrong place, wrong time, wrong crowd...

Anonymkode: 74cf6...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Veldig fint eksempel på mansplaining. 🙄


Dette paret har reiset verda rundt på MCer i 5 år uten problemer, begge sikkert veldig street-smart og tilpasningsdyktig, men dette hjulpet lite når de var overfalt av 7 men i Pakistan, wrong place, wrong time, wrong crowd...

Anonymkode: 74cf6...c9c

Om du leser første setning i artikkelen du selv linker til så finner du ut at dette skjedde i India. India har forøvrig en del turisme og.  Er å påpeke dette "mansplaining"?

Wrong place, wrong time et konsept som gjelder hele i verden. Kunne sikkert linket til tilsvarende episoder fra skandinavia og, men jeg gidder ikke å bruke energi på det når du ikke klarer å lese din egen kilde engang.

Ha en fin dag.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er veldig naivt å bagatellisere dette.

Din datter har hatt flaks. Det er nok av eksempler på dem som har vært på feil sted til feil tid, og sannsynligheten til nettopp det øker betraktelig på de stedene du nevner.

Anonymkode: 55c19...62d

Feil. Det er de som opplever ubehageligheter som har vært uheldige.

Jeg har inntrykk av at mange trur verden er ekstremt mye mer farlig enn det den faktisk er. Typisk folk som leser mye nyheter, og ser på Dagsrevyen hver dag. Man får et skjevt verdensbilde.

Anonymkode: 61a56...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lever mange kvinner i New York. De jobber, de møter venner til lunsj og middag, de trener, de går tur, de lufter hunder. 

Sunn fornuft, forholdsregler du også tar hjemme, er det som gjelder. 

Hva tenker du er skummelt?

Anonymkode: cc2ea...675

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke risikabelt, om du bruker en smule sunn fornuft. 

Kanskje litt plundrete, fordi det er ingen som kan passe på bagasjen din mens du er på do (osv). 

Det sentrale er vel om du kommer til å føle deg ensom. Er du en person som trives alene, eller kommer du lett i kontakt med andre? Da behøver du ikke å bekymre deg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 0.26):

Hvorfor mener du dette er risikabelt? 

Anonymkode: 15b43...b67

Det bor mange i New York med mørk hudfarge.

Anonymkode: 06a80...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pringle skrev (2 timer siden):

Ikke risikabelt, om du bruker en smule sunn fornuft. 

Kanskje litt plundrete, fordi det er ingen som kan passe på bagasjen din mens du er på do (osv). 

Det sentrale er vel om du kommer til å føle deg ensom. Er du en person som trives alene, eller kommer du lett i kontakt med andre? Da behøver du ikke å bekymre deg.

Jeg reiser mye alene. Det handler i stor grad om at man må planlegge bedre. 

På flyet har jeg alltid en lite cross-over veske oppi reiseveska, med pass og verdisaker. Så år jeg går på toalettet har jeg med meg alt som egentlig er verdt noe. 

På cafe/restaurant sier jeg alltid at jeg skal drikke/spise der, men at jeg er alene, og derfor ønsker å gå en tur på toalettet først. 

Til/fra flyplass og hotell er jeg litt forsiktig med væskeinntak, og sørger for å gå før bagasje kommer på båndet, eller før jeg drar fra hotell. 

Vet jeg at jeg må dra på bagasje hit og dit sørger jeg alltid for å ha vann i veska, og ha tatt ut penger i forkant. 

Anonymkode: cc2ea...675

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste til New York alene som 19-åring. Beste ferien jeg har vært på. Synes ingenting følte utrygt/risikabelt. Var utrolig fint å styre hele ferien selv, storkoste meg og anbefales veldig

Anonymkode: 3def3...fc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Reiste til New York alene som 19-åring. Beste ferien jeg har vært på. Synes ingenting følte utrygt/risikabelt. Var utrolig fint å styre hele ferien selv, storkoste meg og anbefales veldig

Anonymkode: 3def3...fc9

Og hvor lenge siden var det? New York har endret seg mye de siste årene i en negativ retning.

Anonymkode: 06a80...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg reiste alene til New York i fjor rundt juletider ish. 

Jeg tok taxi til alle steder som krevde reisevei lengre enn 30 minutter, ellers bodde jeg på The Plaza (så ganske sentralt det meste) og hadde med meg pepperspray in case u now... Alt gikk bra

Anonymkode: 0384f...c10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...