Gå til innhold

Hunden vår ødelegger alt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er dette?

Anonymkode: 44421...f0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje helt opplagt, men har hunden gode tyggeben? Altså ikke kjedelige hardpressa saker, men oksemuskel eller grisehaler? De smaker som regel my bedre enn kjedelige masseproduserte "bein". 

Det høres også ut som hunden ikke er helt komfortabel hjemme om det meste av hærverket skjer da? Kan dere ta den med i bilen som foreslått, eller få en pensjonist i nabolaget/familien til å gå tur?

Anonymkode: 093e3...67b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei man putter ikke en hund i bur fordi den skader tingene.

Anonymkode: e9a8b...019

Den vil jo før eller senere skade seg selv!

Anonymkode: 9e243...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (11 minutter siden):

Noen ganger kan en valp koke over og ingen pedagogiske triks hjelper. Det er helt normalt. Så lenge valpen trives i bur og er tilvendt det på en god måte, så er det helt greit å sette den i bur sammen med vann, teppe og et godt tyggebein/fylt kong når den får slike raptuser.

Alternativet kan ofte bli at man blir lei, får vondt av all bitingen og koker over selv til kjefting og straff. Da er bur bedre. 

Helt riktig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en bever. Han har spist lister, vegg, møbler til tross for at han alltid har hatt masse gode bein. Vi brukte Tabasco og synes det hjalp endel.  Begynner å bli mye bedre, har passert året. 

Anonymkode: 0b323...5a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å koke opp buljongvann, dyppe klut og legge i fryseren så valpen kan gnage på? Bein? Dentastix? Griseører? Fylt kong? Isbiter med geitemelk eller annet godt? Lekebein man kan fylle med diverse? Fryste fiskekaker? 
Kanskje ikke så pedagogisk å gi mye godbiter/bein, men det er snakk om en liten periode når det er fullstendig unntakstilstand. Vi prøvde i hvert fall et utall med ting for å friste med og fryst klut med buljong samt fryst fiskekake var vinnerne 😅 Samt våtfor til katt (sånn med saus) som vi brukte til å søke spor med, da ble han hyperfokusert på det i stedet og puslet leeenge og ble sliten 😅

Anonymkode: ded32...73a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet jeg har valp. 
Så du sier det er normalt at valper gnager rett på veggen? Eller biter i stykker sofaen, og står på bordet og river i lampa? Rett foran oss?

Anonymkode: 55e74...9cc

Vi har en hund som var sånn da den var liten. Nå er hun 13 år. Har ikke ødelagt noe de siste 11 årene. Hun tygde på bordbein, dørkarmer, puter.. Alt mulig.

Vi pleide bare å avlede. Bruke gode godbiter og over i lek. Hele tiden. Vi har aldri brukt bur, men har «sikret» så hundene våre bare har tilgang til to rom (entre, vaskerom) når vi er borte, der det er fliser og lite inventar. Fjernet alt løst😄Mye jobb en stund, men hvis man får til en trygg hund (ikke bruk straff) og avleder og sørger for at de har en rolig plass (der er det ro, ikke bruk straff rundt den plassen heller, viktig at det ikke er noe negativt forbundet med den), så vil det går over selv om det føles helt krise nå.

Edit: bytting drev vi også mye med. Man må være på hele tiden og bytte og bytte. Gnager ->kontaktlyd->bytte->ros.

Det er sykt slitsomt, men det har effekt.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er heldigvis ikke vanlig at det er så ille, men det kan skje. Det vil antagelig gå seg til etter at den har skiftet tennene.

Til da hadde jeg brukt bånd inne og kjøpt en skikkelig valpebinge/lekegrind eller lignende som var høy nok til at den ikke kom over til de gangene den måtte være alene.

Anonymkode: 9312a...943

Skrevet

Det høres helt vanlig ut. Her har valper både spist gipsvegg, dørstokk og trebord, men det er en fase som går over.
Når hunden begynner med uønsket adferd kan du omdirigere aktiviteten til en ny. Tygger hunden på noe den ikke får lov til, tilby en tyggeleke og lek med den så hunden blir interessert. Sørg også for at hunden får nok ro så det ikke koker over i topplokket.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg vet jeg har valp. 
Så du sier det er normalt at valper gnager rett på veggen? Eller biter i stykker sofaen, og står på bordet og river i lampa? Rett foran oss?

Den klør i tenna, har selv fått en kattunge som jeg adoptere.

Den er som en 2 åring. Overalt, men det er normalt.

Anonymkode: 7943a...23d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den vil jo før eller senere skade seg selv!

Jeg gjentar man skal fortsatt ikke sperre en hund inne i et bur.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Pisk eller gulerot er et ganske vanlig uttrykk, og betyr ikke at de faktisk pisker hunden sin. Det er heller ikke alle valper som er like ekstreme med å ødelegge, og gjerne ikke noe folk snakker så høyt om, så det er lett å tenke at det er noe man kan takle. 

Min ødela tapet, gulvbelegg, åpnet dører og spiste opp samtlige tresleiver, men ble skikkelig fin når den vokste seg til ❤️

Anonymkode: 7d514...d14

Sa jeg noe om at jeg trodde at de bokstavelig talt mente pisk nei? 
men pisk er et såpass vidt begrep og derfor spurte jeg hva de mente.

Gjest casca
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 19.22):

Du sier at han gjør det rett foran dere? Da er han jo ikke alene hjemme?

Hvis den går på bordet rett foran nesa deres, så har den ikke respekt for dere i det hele tatt. Da ville jeg fått hjelp av en ekspert for å lære å kommunisere med den. Går dere på valpekurs?

Anonymkode: f911b...f36

Det er bare tull. Har ingenting med respekt å gjøre. Valper er nysgjerrige av natur, det er derfor man skal avlede og repetere ad nauseum til valpen er 1 år, gjerne lenger. Da skal alle husreglene sitte godt i hodet på hunden.

Det enkleste grepet for å unngå at valpen raserer huset er å begrense området valpen kan bevege seg på. Ta bort ting den ikke klarer å dy seg til å gnage på, og når den gnager på noe den ikke skal bare si tydelig men ikke hardt "Nei" og gi den et tyggealternativ

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 18.55):

Jeg vet jeg har valp. 

Jeg har ikke opplevd at noen av mine valper har vært sånn nei. 

2 schæfere, 1 cane corso, 3 labradorer. Ingen av de har gnagd på interiør. Så jeg synes ikke det er normalt. 

Mulig det er andre som opplever det som normalt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 20.27):

Nei man putter ikke en hund i bur fordi den skader tingene.

Jo, man gjør det hvis det fører til omfattende skader på hus og eiendeler. Ikke alle har råd til å skifte listverk, gulv, vegger, sofa og dørstokker så snart en hund har gnagd dem!

Anonymkode: 0d4fa...ab3

AnonymBruker
Skrevet

En hund som er 5 mnd klør ikke i tenna lenger. 

Hos mine hunder har det gitt seg før de var 4 mnd, og ingen av dem har bitt i noe interiør. Så det at en 5 mnd gammel hund klør i tenna, tror jeg ikke på.

Anonymkode: 0d4fa...ab3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...