Gå til innhold

Hunden vår ødelegger alt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den er fem måneder og har siden dag én bitt på ting den kommer over. Lister, møbler, sofaen, trappa, kjær, sko, til og med direkte på veggen. Den står og tygger på ting rett ved siden av oss og lar seg ikke avlede av noe. Den bryr seg ikke om verken pisk eller gulrot, og er pån igjen rett etter at jeg har fjernet den. Hva er det med dette dyret? Den får all mulig stimuli, hjernetrim, den får mat, kjærlighet, hvile. Alt. Likevel tygger den i stykker huset vårt. Hva gjør man?

Jeg trodde jeg kjøpte hund, ikke bever.

Anonymkode: 55e74...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en valp, noen er sånn. Du får valpesikre huset og bruke enda mer tid på trening, og plutselig en dag er den voksen og du er i mål...

PS, skjønner hvordan du har det, har selv hatt en hund som spiste opp en kjøkkeninnredning og et stakittgjerde, i tillegg til alt av sko, leker, klær osv som var innenfor rekkevidde. Bikkja har spist opp leksene var faktisk en mye brukt unnskyldning hjemme hos oss...

Anonymkode: f911b...f36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har en valp, noen er sånn. Du får valpesikre huset og bruke enda mer tid på trening, og plutselig en dag er den voksen og du er i mål...

PS, skjønner hvordan du har det, har selv hatt en hund som spiste opp en kjøkkeninnredning og et stakittgjerde, i tillegg til alt av sko, leker, klær osv som var innenfor rekkevidde. Bikkja har spist opp leksene var faktisk en mye brukt unnskyldning hjemme hos oss...

Anonymkode: f911b...f36

Jeg vet jeg har valp. 
Så du sier det er normalt at valper gnager rett på veggen? Eller biter i stykker sofaen, og står på bordet og river i lampa? Rett foran oss?

Anonymkode: 55e74...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg har valp. 
Så du sier det er normalt at valper gnager rett på veggen? Eller biter i stykker sofaen, og står på bordet og river i lampa? Rett foran oss?

Anonymkode: 55e74...9cc

Ja..

Anonymkode: e7a36...97b

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen valper er mer intense på gnaging enn andre. Og det er jo et trygghetstegn at han gjør det rett foran dere, det viser jo at han ikke er redd for at dere skal bli sinte.

Går dere på valpekurs? I så fall kan du høre med instruktøren der om hjelp. Evt kan du få en atferdsspesialist hjem som kan se dere hjemme og hjelpe dere.

Men generelt sett ville jeg passet på å ta valpen ut etter den har sovet, slik at den får ut mest mulig overskuddsenergi ute. Fokuser på god sosialisering og miljøtrening, samt trene på kontakt og innkalling ute. Husk å belønn med godbiter alt du vil ha mer av! 

Avslutt gjerne tur ute med godbitsøk i minst fem-ti minutter for å roe ned.

Ingen leking eller herjing inne. Ha et arsenal av ulike, gode tyggebein og fylt kong som du kan avlede med når valpen vil gnage. Valpesikre huset så godt dere kan med å fjerne løsøre og ha kompostgrinder som stenger av for vegger, lister osv.

Ha en stor kompostgrind i stua med teppe, vann og tyggebein som du kan sette valpen i hvis det koker over for ham/henne og ingenting annet hjelper. :) 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet jeg har valp. 
Så du sier det er normalt at valper gnager rett på veggen? Eller biter i stykker sofaen, og står på bordet og river i lampa? Rett foran oss?

Anonymkode: 55e74...9cc

Ja, hvertfall hvis den får for lite stimuli med tanke på fysisk og psykisk trening. Kjøp inn gnageleker, bein osv. 

Anonymkode: 93768...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler med dere. Men her vil garantert tiden være til hjelp. Vet om en hund som var slik, helt jævelig. Men han vokste det av seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får nok stimuli. Og den er flink til å stoppe selv når den får nok. Problemet er at den nå må være litt alene hjemme, og det er da den går løs på vegger og gulv. Vi kan ikke stenge han inne i buret i timesvis heller, selv om det er stort. Jeg skulle gjerne hatt et eget rom uten noenting der han kunne vært de timene, men det har jeg altså ikke. 
Han er forresten stor og sterk, så skadene begynner å bli omfattende. 

Anonymkode: 55e74...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (15 minutter siden):

Ja, noen valper er mer intense på gnaging enn andre. Og det er jo et trygghetstegn at han gjør det rett foran dere, det viser jo at han ikke er redd for at dere skal bli sinte.

Går dere på valpekurs? I så fall kan du høre med instruktøren der om hjelp. Evt kan du få en atferdsspesialist hjem som kan se dere hjemme og hjelpe dere.

Men generelt sett ville jeg passet på å ta valpen ut etter den har sovet, slik at den får ut mest mulig overskuddsenergi ute. Fokuser på god sosialisering og miljøtrening, samt trene på kontakt og innkalling ute. Husk å belønn med godbiter alt du vil ha mer av! 

Avslutt gjerne tur ute med godbitsøk i minst fem-ti minutter for å roe ned.

Ingen leking eller herjing inne. Ha et arsenal av ulike, gode tyggebein og fylt kong som du kan avlede med når valpen vil gnage. Valpesikre huset så godt dere kan med å fjerne løsøre og ha kompostgrinder som stenger av for vegger, lister osv.

Ha en stor kompostgrind i stua med teppe, vann og tyggebein som du kan sette valpen i hvis det koker over for ham/henne og ingenting annet hjelper. :) 

Alt dette gjør vi, eller er gjort. 
Kompostgrind holder ikke i det hele tatt, den trasker han bare ned eller hopper over. Er forsøkt. 

Anonymkode: 55e74...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vet jeg har valp. 
Så du sier det er normalt at valper gnager rett på veggen? Eller biter i stykker sofaen, og står på bordet og river i lampa? Rett foran oss?

Anonymkode: 55e74...9cc

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den får nok stimuli. Og den er flink til å stoppe selv når den får nok. Problemet er at den nå må være litt alene hjemme, og det er da den går løs på vegger og gulv. Vi kan ikke stenge han inne i buret i timesvis heller, selv om det er stort. Jeg skulle gjerne hatt et eget rom uten noenting der han kunne vært de timene, men det har jeg altså ikke. 
Han er forresten stor og sterk, så skadene begynner å bli omfattende. 

Anonymkode: 55e74...9cc

Du sier at han gjør det rett foran dere? Da er han jo ikke alene hjemme?

Hvis den går på bordet rett foran nesa deres, så har den ikke respekt for dere i det hele tatt. Da ville jeg fått hjelp av en ekspert for å lære å kommunisere med den. Går dere på valpekurs?

Anonymkode: f911b...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt dette gjør vi, eller er gjort. 
Kompostgrind holder ikke i det hele tatt, den trasker han bare ned eller hopper over. Er forsøkt. 

Anonymkode: 55e74...9cc

Da ville jeg hatt bånd sammen med dere inne slik at dere har kontroll på at han ikke går bort til vegger. Så ville jeg kontaktet en atferdsterapeut.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Du sier at han gjør det rett foran dere? Da er han jo ikke alene hjemme?

Hvis den går på bordet rett foran nesa deres, så har den ikke respekt for dere i det hele tatt. Da ville jeg fått hjelp av en ekspert for å lære å kommunisere med den. Går dere på valpekurs?

Anonymkode: f911b...f36

Ok, han gjør det både rett foran oss og når han er hjemme alene. 
Vi har vært på valpekurs, fikk ikke mye ut av det syntes jeg. 
Du har helt rett i at han mangler respekt for oss. 

Anonymkode: 55e74...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg hatt bånd på ham inne slik at dere har kontroll på at han ikke går bort til vegger. Så ville jeg kontaktet en atferdsterapeut.

Vi går ofte med bånd inne på han. Men så slipper vi han av og til, jeg må i dusjen eller noe, og da blir han bever igjen umiddelbart.

Men det største problemet er at vi må på jobb…

 

Anonymkode: 55e74...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi går ofte med bånd inne på han. Men så slipper vi han av og til, jeg må i dusjen eller noe, og da blir han bever igjen umiddelbart.

Men det største problemet er at vi må på jobb…

 

Anonymkode: 55e74...9cc

Jeg ville sett på aktiviseringen til valpen. Får han bra med fysisk og mental stimulering, da helst sistnevnte? Får han evt for mye aktivisering? Både for mye og for lite kan føre til at det koker over. 

Har han flere gode tyggebein, som dere vet han liker, som alternativ hvis han klør i tennene? 

Har dere trent ham til å trives i bur slik at han kan være der mens dere f.eks dusjer?

Har dere trent ham godt nok til alene hjemme slik at han trives med det? Noen hunder vil være destruktive hjemme hvis de ikke finner roen og trives med å være alene. Da kan et alternativ være doggy day care ("hundebarnehage"), få noen til å passe ham, ha hjemmekontor, ha ham med på jobb evt bare ha ham i bilen når dere er på jobb og lufte ham jevnlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange/lange turer får han, og hvordan foregår turene?

Anonymkode: 814cc...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den får nok stimuli. Og den er flink til å stoppe selv når den får nok. Problemet er at den nå må være litt alene hjemme, og det er da den går løs på vegger og gulv. Vi kan ikke stenge han inne i buret i timesvis heller, selv om det er stort. Jeg skulle gjerne hatt et eget rom uten noenting der han kunne vært de timene, men det har jeg altså ikke. 
Han er forresten stor og sterk, så skadene begynner å bli omfattende. 

Anonymkode: 55e74...9cc

Jo, han kan være i bur hvis det er det eneste stedet han ikke kan skade seg.

Anonymkode: 9e243...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den er fem måneder og har siden dag én bitt på ting den kommer over. Lister, møbler, sofaen, trappa, kjær, sko, til og med direkte på veggen. Den står og tygger på ting rett ved siden av oss og lar seg ikke avlede av noe. Den bryr seg ikke om verken pisk eller gulrot, og er pån igjen rett etter at jeg har fjernet den. Hva er det med dette dyret? Den får all mulig stimuli, hjernetrim, den får mat, kjærlighet, hvile. Alt. Likevel tygger den i stykker huset vårt. Hva gjør man?

Jeg trodde jeg kjøpte hund, ikke bever.

Anonymkode: 55e74...9cc

Kunne dere noe som helst av hund før dere gikk til anskaffelse av en valp? Og hva mener du med pisk?

Anonymkode: e9a8b...019

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jo, han kan være i bur hvis det er det eneste stedet han ikke kan skade seg.

Anonymkode: 9e243...e2d

Nei man putter ikke en hund i bur fordi den skader tingene.

Anonymkode: e9a8b...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne dere noe som helst av hund før dere gikk til anskaffelse av en valp? Og hva mener du med pisk?

Anonymkode: e9a8b...019

Pisk eller gulerot er et ganske vanlig uttrykk, og betyr ikke at de faktisk pisker hunden sin. Det er heller ikke alle valper som er like ekstreme med å ødelegge, og gjerne ikke noe folk snakker så høyt om, så det er lett å tenke at det er noe man kan takle. 

Min ødela tapet, gulvbelegg, åpnet dører og spiste opp samtlige tresleiver, men ble skikkelig fin når den vokste seg til ❤️

Anonymkode: 7d514...d14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei man putter ikke en hund i bur fordi den skader tingene.

Anonymkode: e9a8b...019

Noen ganger kan en valp koke over og ingen pedagogiske triks hjelper. Det er helt normalt. Så lenge valpen trives i bur og er tilvendt det på en god måte, så er det helt greit å sette den i bur sammen med vann, teppe og et godt tyggebein/fylt kong når den får slike raptuser.

Alternativet kan ofte bli at man blir lei, får vondt av all bitingen og koker over selv til kjefting og straff. Da er bur bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...