AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #1 Skrevet 4. mars 2024 Vi har felles økonomi. Vi er gift og har kun felles barn, så et evt arveoppgjør bør være forholdsvis enkel plankekjøring hvis noe skulle skje. Men det har kommet meg for øret at dersom jeg skulle dø vil alle mine kontoer bli sperret i påvente av skifte? Alle våre kontoer (både bruks- og spare-) står på meg. Mannen stakkar har kun en brukskonto med rundt 50kr på 😅 Han er disponent og har eget kort til felles kontoer. Vil disse kontoene bli sperret om jeg dør, selv om han disponerer? Hvordan kan man evt unngå dette? Han må jo kunne kjøpe mat liksom hvis noe skjer meg, et skifte kan jo ta ukesvis 🤔 Hvordan løses dette? (vi har 100% felles økonomi - alt ut og alt inn på samme konto, som jeg eier. Hatt det slik i åresvis og trives godt med det). Anonymkode: d0cfd...bab
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #2 Skrevet 4. mars 2024 Jeg har ingen fasit på tilgang til konto, men har lagt det opp sånn at skal gå bra om alt felles sperres. Mannen har et kredittkort med grense på 60 000 som ikke benyttes normalt, og får lønnen inn på egen konto før han overfører videre til felleskontoene i mitt navn. Da tenker jeg han skal klare seg noen uker uansett, selv med kr 50 på brukskonto 😁 Anonymkode: 0ef2c...481
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #3 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ingen fasit på tilgang til konto, men har lagt det opp sånn at skal gå bra om alt felles sperres. Mannen har et kredittkort med grense på 60 000 som ikke benyttes normalt, og får lønnen inn på egen konto før han overfører videre til felleskontoene i mitt navn. Da tenker jeg han skal klare seg noen uker uansett, selv med kr 50 på brukskonto 😁 Anonymkode: 0ef2c...481 Ja det var lurt! Kanskje mannen rett og slett skal få seg et kredittkort i tilfelle. Vi har jo et «nødkredittkort» og et drivstoffkort nå også, men de står jo selvsagt også på meg haha😅 Anonymkode: d0cfd...bab
Schmuhu Skrevet 4. mars 2024 #4 Skrevet 4. mars 2024 Boet kan overtas uskiftet av ektefelle og da får hen tilgang på alle midler. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #5 Skrevet 4. mars 2024 Schmuhu skrev (1 minutt siden): Boet kan overtas uskiftet av ektefelle og da får hen tilgang på alle midler. Schmuhu Vil det ikke likevel fort ta noen dager før en får tilgang på alt? (Jeg er ikke ts). Jeg har bedt foreldre om å ha noen kroner på egne konti, slik at de klarer seg til alle prosesser er i orden. Anonymkode: 86732...a0f 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #6 Skrevet 4. mars 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Vil det ikke likevel fort ta noen dager før en får tilgang på alt? (Jeg er ikke ts). Jeg har bedt foreldre om å ha noen kroner på egne konti, slik at de klarer seg til alle prosesser er i orden. Anonymkode: 86732...a0f Jo, det vil ta noen dager. Først må du få skifteattest eller uskifteattest fra tingretten. Deretter må den sendes til banken, det kan ta noen dager før de får åpnet kontoene. Før kontoene er åpnet, kan regninger i ditt navn knyttet til bolig og til begravelse sendes inn til banken, de betaler fra konto. Så det han trenger, er penger til å klare seg til kontoene blir åpnet. Et kredittkort med for eksempel 30 000 kroner i kreditt burde jo være tilstrekkelig. Anonymkode: f440d...e45 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #7 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vil det ikke likevel fort ta noen dager før en får tilgang på alt? (Jeg er ikke ts). Jeg har bedt foreldre om å ha noen kroner på egne konti, slik at de klarer seg til alle prosesser er i orden. Anonymkode: 86732...a0f Moren min døde for noen måneder siden. Lang behandlingstid i skifteretten, så det tok 6 uker før pappa fikk uskifteattest og tilgang til midlene. Han fikk ikke tilgang til kontoene, men midler ble overført til hans sparekonto, aksjesparekonto etc. Min generelle anbefaling er å ha egen lønnskonto og overføre midler til felleskonto hvis man vil ha det. Det kan også oppstå problemer med å motta penger på sperret konto, og lønnsutbetaling blir forsinket. Alternativt være eier av noen konti hver, slik at ikke alt blir sperret. Anonymkode: 8fad1...84c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #8 Skrevet 4. mars 2024 @Schmuhu Du virker til å kunne en del om slike ting, så jeg spør deg og så kan du svare om du vil 😄 Jeg er gift og har to barn (begge over 18 år). Jeg og mannen har semi-felles økonomi, det vil si at vi har en felleskonto til daglig drift av familien og så har vi hver vår sparing. Jeg har alltid spart mye mer enn han (noe av grunnen til at vi ikke har fullstendig felles økonomi) og jeg har nesten 1 mill i fond og aksjer. Han har ca 200 000 kr. Hvis jeg dør, ønsker jeg at barna deler mine fond og aksjer - ikke mannen. Er det mulig å få til? Anonymkode: d4ec3...5a5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #9 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): @Schmuhu Du virker til å kunne en del om slike ting, så jeg spør deg og så kan du svare om du vil 😄 Jeg er gift og har to barn (begge over 18 år). Jeg og mannen har semi-felles økonomi, det vil si at vi har en felleskonto til daglig drift av familien og så har vi hver vår sparing. Jeg har alltid spart mye mer enn han (noe av grunnen til at vi ikke har fullstendig felles økonomi) og jeg har nesten 1 mill i fond og aksjer. Han har ca 200 000 kr. Hvis jeg dør, ønsker jeg at barna deler mine fond og aksjer - ikke mannen. Er det mulig å få til? Anonymkode: d4ec3...5a5 Jeg legger til grunn at du bare har fellesarv, og at dere har felleseie (standard ved ekteskap). Det er viktig at du er klar over forskjellene på det du kaller fellesøkonomi, som er en praktisk innretning av hverdagsøkonomien, og felleseie, som egentlig bare kommer til anvendelse ved dødsfall/skilsmisse. Det enkleste er å gjøre aksjesparekonto etc til særeie ved ektepakt, og legge inn at dette skal gå direkte til dine barn ved din død.. Mannen din må signere. Særeie inngår ikke i uskifte, bare felleseiet. Få en advokat til å sette opp avtalen slik at formalia blir riktig. Dersom din mann ikke vil ha en slik ektepakt, er alternativet å gi barna verdiene mens du lever. Anonymkode: 8fad1...84c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #10 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg legger til grunn at du bare har fellesarv, og at dere har felleseie (standard ved ekteskap). Det er viktig at du er klar over forskjellene på det du kaller fellesøkonomi, som er en praktisk innretning av hverdagsøkonomien, og felleseie, som egentlig bare kommer til anvendelse ved dødsfall/skilsmisse. Det enkleste er å gjøre aksjesparekonto etc til særeie ved ektepakt, og legge inn at dette skal gå direkte til dine barn ved din død.. Mannen din må signere. Særeie inngår ikke i uskifte, bare felleseiet. Få en advokat til å sette opp avtalen slik at formalia blir riktig. Dersom din mann ikke vil ha en slik ektepakt, er alternativet å gi barna verdiene mens du lever. Anonymkode: 8fad1...84c Det var nyttig. Tusen takk for at du tok deg tid! Jeg tror ikke det blir særlig god stemning om jeg etter så mange år kommer drassende med en ektepakt med særeie... Men tar med meg det du sier om å gi bort verdiene mens jeg lever! Anonymkode: d4ec3...5a5
Schmuhu Skrevet 4. mars 2024 #11 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): @Schmuhu Du virker til å kunne en del om slike ting, så jeg spør deg og så kan du svare om du vil 😄 Jeg er gift og har to barn (begge over 18 år). Jeg og mannen har semi-felles økonomi, det vil si at vi har en felleskonto til daglig drift av familien og så har vi hver vår sparing. Jeg har alltid spart mye mer enn han (noe av grunnen til at vi ikke har fullstendig felles økonomi) og jeg har nesten 1 mill i fond og aksjer. Han har ca 200 000 kr. Hvis jeg dør, ønsker jeg at barna deler mine fond og aksjer - ikke mannen. Er det mulig å få til? Anonymkode: d4ec3...5a5 Støtter svaret til 8fad1...84c. Det blir nok en runde hos advokat med ektepakt og eventuell testament. Det koster noen kroner men da har du det 110% i boks og god samvittighet. Schmuhu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå