Gå til innhold

Nybakte rundstykker tidlig om morgenen?


Hedda-78

Anbefalte innlegg

Har lyst å bake rundstykker som hever om natten og kan settes i ovnen om morgenen. Altså at jeg forhever, triller dem ut og setter dem på brett om kvelden, og steker dem om morgenen. 

Men jeg har aldri langtidshevet noe før. Skjønner at gjærmengden må tilpasses, men trenger oppskrift. Er det noen som har en oppskrift på rundstykker (eller brød) som kan bakes slik, så man kan få nystekte rundstykker tidlig om morgenen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knafrie rundstykker kan lages nesten på den måten: https://www.koket.se/enkla-ljusa-frallor

Dvs du må bake ut deigen om morgenen og la etterheve litt før de stekes, så litt tid tar det.

Anonymkode: 55e70...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagenslapper er det jeg tyr til når jeg vil ha ferske rundstykker om morgenen. De er superenkle, og du behøver ikke en gang å trille dem ut, du bare kutter passe biter.

Lykke til!

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (På 3.3.2024 den 23.45):

Har lyst å bake rundstykker som hever om natten og kan settes i ovnen om morgenen. Altså at jeg forhever, triller dem ut og setter dem på brett om kvelden, og steker dem om morgenen. 

Men jeg har aldri langtidshevet noe før. Skjønner at gjærmengden må tilpasses, men trenger oppskrift. Er det noen som har en oppskrift på rundstykker (eller brød) som kan bakes slik, så man kan få nystekte rundstykker tidlig om morgenen?

Jeg sverger i kaldheving.

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/eltefrie-kaldhevede-rundstykker

Anonymkode: bd1e2...609

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 7.22):

Knafrie rundstykker kan lages nesten på den måten: https://www.koket.se/enkla-ljusa-frallor

Dvs du må bake ut deigen om morgenen og la etterheve litt før de stekes, så litt tid tar det.

Anonymkode: 55e70...eaa

Jeg velter det bare ut, deler opp raskt med deigskrapen, og baker direkte. Fungerer helt fint. Bruker Trines oppskrifter. 

Eventuelt Scones, det er gjort på 20-30 min. 

Anonymkode: 37a8d...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, desse såg digge ut 🤩

Anonymkode: 8a6c4...0bf

De anbefales på det varmeste :) 

Anonymkode: bd1e2...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager surdeigsrundstykker. De står ferdige i kjøleskapet og vi steker fire stykker i airfryeren om morgenen. 

 

Anonymkode: d5647...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (12 timer siden):

Ser i kommentarene at det tydeligvis er vanskelig å få dem til å heve i kjøleskap. Får du det til? Kald eller lunken væske?

Med så lite gjær kan du nok like gjerne heve de i et litt kjølig rom (som allikevel er litt varmere enn kjøleskap) i stedet for i kjøleskapet.

Oppskriften ser helt grei ut ellers, så det at noen har hatt problem med hevingen kan være tilfeldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...