Gå til innhold

Fargekoding av tvillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg fnyste litt over speiltvillingene(blogg), der en alltid ble kledd i lilla og andre i rosa. Husker jeg tenkte det måtte være kjipt for hun i lilla, da jeg føler «alle» jenter går gjennom en rosaperiode i løpet av barneårene.

Men nå har jeg møtt meg selv i døra og 
har to eneggede tvillingjenter som skal begynne i barnehagen til høsten, og jeg har planer om å starte å både handle litt inn og sy klær for høsten. Og står nå og vurderer å fargekode jentene for at det skal være lett å kjenne dem igjen, både for voksen og barn. Tenker ikke nødvendigvis rosa/lilla, men feks en mørk og en lys (mørk denim/lys denim, vanlig/pastell). 

Ønsker gjerne å høre fra andre tvillingmødre eller som selv er tvilling, som har erfaring😊 både positive og negative sider ved en eventuell koding, og hvor lenge holder man eventuelt på med det? 

Annen info som kan være relevant:

-Stor barnehage med en del sykefravær/vikarer.

-2.5år ved start, foreløpig ingen preferanser for klær/farge

-foreløpig lite hårvekst på frøknene, så avanserte hårfrisyrer går ikke

-ingen andre markører som feks føflekk til å umiddelbart skille dem på

-kun jeg og (til dels) far som ser forskjell på dem enda vi er en ganske sammensveiset storfamilie.

-ønsker ikke å bruke bokstavsmykke 

Anonymkode: 35517...c17

• Liker 4
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet om noen som har brukt neglelakk til å skille tvillinger - f.eks. lakke lillefingerneglen i en farge på den ene. 

Er ikke stor fan av å fargekode når det gjelder klær, og ser det også sjelden på jobb (barneskole). Synes barn skal få gå i mange ulike farger, og ikke bli forbundet med én bestemt farge. 

Anonymkode: 02fd2...4de

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er ikke tvilling, men har hørt om det og syns det virker lurt når de er i barnehagealder. Det betyr jo ikke at de aldri får bruke andre farger, de kan jo få velge andre farger hjemme?

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at barn må få lov til å bruke de fargene de ønsker. 

De jeg kjenner som har tvillinger har gått for neglelakk og navn på lua i barnehagen.

Anonymkode: 3a71d...930

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Neglelakk er smart. Eller en med flette og en med hestehale?

Anonymkode: 469de...527

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen lærer seg fort :)

har gutter som alltid er kledd likt, kun én bhg ansatt som har klaget på det - andre syns det var greit. Nå begynte de ikke i bhg før de var 3 år da, så man kunne bare spørre dem. Annerledes om de er veldig små selvsagt.

Anonymkode: 83bd3...bc5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har eneggede gutter som er prikk like selv og prøvde fargekodingssystem en kort periode, men synes det var dyrt og tungvindt. Guttene gikk gjennom mange skift og mye klesvask på meg og det var rett og slett ikke holdbart at de ikke kunne dele klær når de brukte nøyaktig samme størrelse. 

Ganske motorisk aktive, så smykke ble for utrygt, armbånd ble ødelagt. Prøvde en stund å bruke neglelakk, men da en av dem fikk en (ikke visuelt synlig) skade som gjorde at han skulle unngå visse aktiviteter så tok jeg en undercut på håret hans, så sveisen ble forskjellig. Noe annet føltes ikke trygt, da jeg opplevde at neglelakk fort flasset av. 

Anonymkode: 44f36...ddd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bhg og har væry borti mange løsninger:

- noen kjøper alt med navn synlig på klær, eller broderer navn på selv

- fargekoding av klær

- neglelakk

- ulik hårfrisyre

det verste er når de kler barna helt likt hver dag, ikke ulike farger eller noe. Da tar det lang tid for oss personale å lære oss forskjellen, vi ser ikke de små detaljene før etter mange uker/måeder. 

det jeg opplever som best er når foreldre egentlig kler barna helt tilfeldig som alle andre søsken, og er mer opptatt av og forklare ulikheter i personlighetene deres eller de små detaljene som gjør at vi også ser fort forskjell på dem. Ikke alltid lett å huske fargekoding eller at alle vikarer forstår det med en gang osv. ellers er synlige navn på klær en ting som hjulpet mye i oppstartfasen før vi blir kjente med de ulike personlighetene

Anonymkode: cdfa3...342

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet

Ettersom du syr, ts, kan det være et alternativ å brodere forbokstaven på en del klær på et synlig sted? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde elever hvor en alltid hadde striper og den andre ensfarget. 
Jeg har derimot lært forskjellen fortere på tvillinger med tilfeldige klær. En uke også så jeg forskjell på dem😀

• Hjerte 2
Skrevet

Har familie med tvilling gutter . De har mørk og lys kode. Det har vært veldig greit for alle. Og ungene slipper også hele tiden at folk tar feil av dem. Å bli spurt hvem de er av tvillingene opplevdes som litt tungt for disse , og vil tro det ikke er uvanlig. De ble fargekodet tidlig , men etter bhg start så vi virkelig hvor bra dette fungerte . De er nå skole gutter , og lys / mørk fungerer enda. Vi som kjenner de godt nå ser litt forskjell pga væremåte , men at de kan være så veldig like utseendemessig fascinerer meg enda veldig 😊masse lykke til med dine jenter videre ❤️Tvillinger er et eventyr 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Øredobber.

Anonymkode: 530cc...5e5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage. De fleste gjør ingenting spesielt, og det går helt fint.

Men har opplevd fargekoder på sokkene. En hadde grønne og andre blå. Alltid.

På jenter har jeg opplevd at den ene hadde pannelugg  🙂

Anonymkode: 589cb...d0d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulik sveis? 

Anonymkode: eee30...5f0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk sammen med trillinger. De hadde noen spesielle knapper som var sydd på tøyet som en slags brosje eller som den øverste knappen i genseren.

Hun ene hadde en knapp med en gul og hvit blomst på, husker jeg syntes den knappen var så fin. Den andre hadde en slags marihøne-knapp. Husker ikke sistemann. Det var altså en av disse knappene på alle klærne deres. 

Anonymkode: 42600...76b

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen🙏

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i bhg og har væry borti mange løsninger:

- noen kjøper alt med navn synlig på klær, eller broderer navn på selv

- fargekoding av klær

- neglelakk

- ulik hårfrisyre

det verste er når de kler barna helt likt hver dag, ikke ulike farger eller noe. Da tar det lang tid for oss personale å lære oss forskjellen, vi ser ikke de små detaljene før etter mange uker/måeder. 

det jeg opplever som best er når foreldre egentlig kler barna helt tilfeldig som alle andre søsken, og er mer opptatt av og forklare ulikheter i personlighetene deres eller de små detaljene som gjør at vi også ser fort forskjell på dem. Ikke alltid lett å huske fargekoding eller at alle vikarer forstår det med en gang osv. ellers er synlige navn på klær en ting som hjulpet mye i oppstartfasen før vi blir kjente med de ulike personlighetene

Anonymkode: cdfa3...342

Fint å høre fra dere som jobber også😊 vi kler dem likt til fest/høytider, men i hverdagen går det mye i arvetøy, så da er de ulike. Mye mulig vi fortsetter med dette, men broderer forbokstaven på klærne slik det blir tipset om😊

Rotemor skrev (1 time siden):

Ettersom du syr, ts, kan det være et alternativ å brodere forbokstaven på en del klær på et synlig sted? 

Absolutt, det har jeg faktisk ikke tenkt på🙈takk for tips❤️

Aragon skrev (1 time siden):

Har familie med tvilling gutter . De har mørk og lys kode. Det har vært veldig greit for alle. Og ungene slipper også hele tiden at folk tar feil av dem. Å bli spurt hvem de er av tvillingene opplevdes som litt tungt for disse , og vil tro det ikke er uvanlig. De ble fargekodet tidlig , men etter bhg start så vi virkelig hvor bra dette fungerte . De er nå skole gutter , og lys / mørk fungerer enda. Vi som kjenner de godt nå ser litt forskjell pga væremåte , men at de kan være så veldig like utseendemessig fascinerer meg enda veldig 😊masse lykke til med dine jenter videre ❤️Tvillinger er et eventyr 🥰

Er nettopp det å hele tiden bli spurt om hvem de er jeg ønsker å unngå☺️ takk for deling! Vet du hvordan de har/fortsatt opplever fargekodingen?😊

Anonymkode: 35517...c17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Dette tenkte jeg og - eller dersom ts ønsker større frihet til å mixe klærne deres på privaten, hva med å kjøpe ca 1 million  sånne små merker til å sy på klær, den ene har marihøne og den andre har pusekatt eller lignende? Får dem sikkert til en 5’er for 100 eller noe på tenk f.ens! Da kan jo marihøne fint bruke pusekatt hjemme og hive versa :) 

Anonymkode: 1b587...363

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette tenkte jeg og - eller dersom ts ønsker større frihet til å mixe klærne deres på privaten, hva med å kjøpe ca 1 million  sånne små merker til å sy på klær, den ene har marihøne og den andre har pusekatt eller lignende? Får dem sikkert til en 5’er for 100 eller noe på temu f.ens! Da kan jo marihøne fint bruke pusekatt hjemme og vice versa :) 

Edit: j*vla autokorrekt 😂

AnonymBruker
Skrevet

Mine nieser hadde fargekode. Den ene hadde gul og lys rosa, andre hadde rød og lilla. De merket også mye med klistrelapper. De syntes det var greit at de hadde hver sine ting, og jentene ble også veldig glade i det som var for dem. Det ble aldri noe snakk om at den ene skulle ønske den hadde den andres farge. De var ikke eneggede, men de som ikke kjente dem godt, strevde med å se forskjell til et stykke opp i barneskolen. 

Anonymkode: 9a949...bc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har eneggede tvillinger, aldri slått meg å skulle fargekode dem 😅 Ja, de er veldig like, men man klarer faktisk å se forskjell på dem om man kjenner dem. Aldri vært et problem i barnehagen. 

Anonymkode: b909c...802

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...