AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #21 Skrevet 3. mars 2024 Er Sykepleier. Har jobbet på et sykehus i helse sør øst og som vi strever å finne ting allergikere kan spise. Vi ser gjennom alt vi har og prøver å finne noe egnet, sammen med kjøkkenvert. Det har ikke vært lett grunnet tilgjengelighet men vi forsøker så godt som mulig. Noen ganger tar pårørende med mat hjemmefra for ordens skyld. Ikke lett og utfordrende. Vi leter på ulike avdelinger og snakker med sentral kjøkke innimellom Diabetes matvarer finne ikke lenger på sykehus. Hadde det før Anonymkode: 970d9...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #22 Skrevet 3. mars 2024 Jeg lå på KK i Bergen for noe år siden. Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde glutenfri mat på søndager 😅 Altså, jeg har cøliaki på søndager også... Anonymkode: 87353...865 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #23 Skrevet 3. mars 2024 Jepp. De skulle hele tiden fikse, men glemte/ trøbbel med sen bestilling/ ooops unnskyld osv. Vi kjøpte selv både barnegrøt og havremelk til barn med melkeallergi. Anonymkode: 37f64...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #24 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen flere som har opplevd at sykehuset ikke har allergi mat? Sånn at at enkelte måtte selv bestille/ noen kommer med mat til dem, eller bare gå sulten. Anonymkode: 5c696...dd0 Dette r helt normalt. Dersom du eller noen du er glad i er innlagt på sykehus og har allergier så MÅ dere kreve å få se pakningen på ALT (jeg sier og mener alt) dere skal spise eller drikke. Det inkluderer medisiner, som ofte bare kommer som enkeltvise piller. Nekt å innta noe som helst utenfor sin boks. Har du mer komplekse krav til diett - la oss si du har ibs eller chrons eller lignende som kan gjøre deg skit-syk mens du alt er innlagt dersom du får i deg feil type mat? Da må du ha en konkret plan for «hvem kommer med mat dersom jeg blir innlagt» og fortrinnsvis ha frosset ned og merket eventuelle hjemmelagde porsjoner. Dersom du har «enklere» diettrestriksjoner - la oss si du har en lungesykdom og dermed ikke skal spise hvete - må du som sagt kreve å få se boksen på alt su spiser. Og du må forvente å si ting som «hvetemel er laget av hvete» og «kjøttkaker med saus kan inneholde hvete» til voksne kvinner og menn på 30-50 år. Som ser på deg som var dette helt ny og ukjent vitenskap. Anonymkode: c285b...339 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #25 Skrevet 3. mars 2024 Så rar problemstilling. Hvordan kan dette være vanskelig. "Allergi mat" er jo bare mat som ikke inneholder helt spesifikke allergener, som bare finnes i bestemte råvarer, og dette er ikke noe slags form for hemmelig kunnskap. Det er bare å velge og servere matvarer som ikke inneholder den eller de allergenene som akkurat den personen/pasienten reagerer på. Anonymkode: 50842...c72 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #26 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen flere som har opplevd at sykehuset ikke har allergi mat? Sånn at at enkelte måtte selv bestille/ noen kommer med mat til dem, eller bare gå sulten. Anonymkode: 5c696...dd0 Jeg er veganer med melkeproteinallergi i bunn og har fått tilpasset deretter. Anonymkode: d72ce...69c
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #27 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg lå på KK i Bergen for noe år siden. Jeg fikk beskjed om at de ikke hadde glutenfri mat på søndager 😅 Altså, jeg har cøliaki på søndager også... Anonymkode: 87353...865 Dette er en kjent sak for de med cøliaki desverre. Ikke noe glutenfritt etter ett vist klokke slett, eller i helgen på en del sykehus 😏 Anonymkode: 0510c...e43
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #28 Skrevet 3. mars 2024 Opplevde det på ett lite sykehus. Jeg kom inn fredag kl 12.00, men bestillingen for helgen måtte komme før kl 10.00. Neste mulighet for å bestille allergimat var mandag. Fikk beskjed om at jeg kunne gå på butikken å handle meg mat, eller spise det de hadde. Anonymkode: fab6a...ddf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå