Gå til innhold

Sykehuset ikke har allergi mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen flere som har opplevd at sykehuset ikke har allergi mat? Sånn at at enkelte måtte selv bestille/ noen kommer med mat til dem, eller bare gå sulten.

Anonymkode: 5c696...dd0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

allergi mat?

Anonymkode: fbd17...4bf

• Liker 1
Skrevet

Hva legger du i allergier?

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket sykehus?

Anonymkode: 7d01b...a98

AnonymBruker
Skrevet

Glutenfri, melkefri, uten egg/nøtter ovs. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

allergi mat?

Anonymkode: fbd17...4bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Glutenfri, melkefri, uten egg/nøtter ovs. 

Du har alt?

Anonymkode: 461d5...17a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har alt?

Anonymkode: 461d5...17a

Selvfølgelig har hun det 😂

Anonymkode: 0c0fd...173

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gluten og laktose

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva det gjelder. Melkeproteinallergi klarer de ikke alltid å ta hensyn til, andre allergier går det stort sett ok, er min og mine venners erfaring.

Anonymkode: 8648e...e30

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gluten og laktose

Det pleier å gå fint, verre om du har melkeproteinallergi. Er du på sykehus nå og får ikke mat eller er du bekymret før du skal på sykehus?

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke opplevd at sykehus ikke klarer å finne fram glutenfritt brød fra en fryser, men at man kanskje må nøyes med syltetøy på brødskiva er nok ikke uvanlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer an på hva det gjelder. Melkeproteinallergi klarer de ikke alltid å ta hensyn til, andre allergier går det stort sett ok, er min og mine venners erfaring.

Jeg reagerer på spor av gluten, og kan ikke ha noe som helst laktose i.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har opplevd det. Par-tre matvarer jeg reagerer på (som sykehuset også visste om). Likevel greier kjøkkenet gang på gang på gang å gi meg "allergivennlig mat" som inneholdt nettopp de varene. Ikke nok med det, fordi jeg ikke tålte de par-tre tingene, så fant kjøkkenet ut at jeg heller ikke skulle spise proteiner eller grønnsaker. Jeg ba pent om de kunne bare følge listen over de par tingene jeg ikke tåler, og så gi meg helt vanlige matvarer ellers, men det ble oppfattet som klaging, og da forsvant jammen fett fra måltidene også! Helt sært, enda merkeligere var det at ingen på avdelingen tok tak i det.

Et nært familiemedlem ble så underernært på sykehus (flere kjente allergier, samt tarmproblemer etter kreftbehandling som gjør at personen tåler enda mindre, noe som spesialister har dokumentert) at hun holdt på å få hjertesvikt. Og enda ga de vedkommende ikke intravenøs med elektrolytter heller, men fortsatte å forsøke å gi personen mat den beviselig ikke kunne spise uten å bli enda sykere.

Jeg har funnet ut at om jeg skal innlegges så må jeg planlegge å ha med meg mye mat selv, hvis ikke får jeg ikke nok mat.

Så jeg er ikke overrasket over at pasienter og beboere blir alvorlig underernærte både på sykehus og institusjoner i Norge!

Anonymkode: 37500...fe8

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på spor av gluten, og kan ikke ha noe som helst laktose i.

Ja. Det skrev du lenger opp? Laktose er noe helt annet å være allergisk mot enn melkeprotein. Er du bekymret kontakter du sykehuset på forhånd, evt har med deg backup-mat. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykehusene jeg har jobbet på har egne allergikjøkken.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sykehusene jeg har jobbet på har egne allergikjøkken.

Ganske lurt så ikke pasientene skal bli dausyke av å være innlagt.

Anonymkode: 64326...ed9

AnonymBruker
Skrevet

På observasjonsposten i Tromsø har de nesten ingenting kostholdsregulerte diabetikere bør spise.

Anonymkode: 712fd...2ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig store forskjeller på sykehusene. Jeg har vært på blant annet Ullevål og Drammen. Førstnevnte var en drøm. Drammen var helt krise. Har vært så (u)heldig å få kunne teste sykehusmaten på veldig mange sykehus. Lokalsykehuset også. Men det verste var definitivt Drammen. 

Anonymkode: 8d797...469

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, jeg har opplevd det. Par-tre matvarer jeg reagerer på (som sykehuset også visste om). Likevel greier kjøkkenet gang på gang på gang å gi meg "allergivennlig mat" som inneholdt nettopp de varene. Ikke nok med det, fordi jeg ikke tålte de par-tre tingene, så fant kjøkkenet ut at jeg heller ikke skulle spise proteiner eller grønnsaker. Jeg ba pent om de kunne bare følge listen over de par tingene jeg ikke tåler, og så gi meg helt vanlige matvarer ellers, men det ble oppfattet som klaging, og da forsvant jammen fett fra måltidene også! Helt sært, enda merkeligere var det at ingen på avdelingen tok tak i det.

Et nært familiemedlem ble så underernært på sykehus (flere kjente allergier, samt tarmproblemer etter kreftbehandling som gjør at personen tåler enda mindre, noe som spesialister har dokumentert) at hun holdt på å få hjertesvikt. Og enda ga de vedkommende ikke intravenøs med elektrolytter heller, men fortsatte å forsøke å gi personen mat den beviselig ikke kunne spise uten å bli enda sykere.

Jeg har funnet ut at om jeg skal innlegges så må jeg planlegge å ha med meg mye mat selv, hvis ikke får jeg ikke nok mat.

Så jeg er ikke overrasket over at pasienter og beboere blir alvorlig underernærte både på sykehus og institusjoner i Norge!

Anonymkode: 37500...fe8

Hva mener du at du fikk servert hvis du ikke fikk proteiner, fett eller grønnsaker? 

Anonymkode: 2288c...557

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Selvfølgelig har hun det 😂

Anonymkode: 0c0fd...173

Den holdningen der sårer så mye. Det viser hvor lite kunnskap du har om dette feltet. Jeg håper du oppsøker informasjon og ikke sprer denne humoren videre. Jeg har et barn med cøliaki. Det er en autoimmun sykdom, det er veldig vanlig at man også ikke tåler mer enn en ting. 

Jeg hadde gjort alt for at barnet mitt kunne sluppet de sosiale utfordringene hun må gjennom en dag pga. sånne holdninger. Det er tøft! 

Anonymkode: 6ec75...3f5

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...