Gå til innhold

Overgangsalder, hetetokter og hormoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mistet menstruasjonen (45 år), og er så plaget av hetetokter at en kort gåtur gjør at klærne mine er gjennomvåte og jeg må skifte alt sammen, noen ganger flere ganger om dagen. 

Har prøvd salvie ekstrakt og nattlysolje uten effekt. 

Så har lest at det er bare hormoner som hjelper mot dette, men samtidig så frister det ikke så mye heller med hormoner, men samtidig må jeg gjøre noe med det.

Hva er deres erfaringer med hormon behandling for hetetokter?

Anonymkode: d8ff4...e94

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der ligger ett par gode dokumentarer om overgangsalderen og hormoner på nrk.nett tv. Anbefales.

Anonymkode: 09591...0b7

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hormonplaster i 3 mnd no og fått et nytt liv.

OA slo meg da jeg fylte 49 år. Hetetokter, manglende nattesøvn, nedstemthet, tørre slimhinner, hukommelsetap, tåkehjerne. 
Jeg hadde ikke klart å leve med dette. Jeg ble helt forandret som person, mor, kjæreste, yrkesutøver og som student.

Nå etter tre måneder med hormonplaster er alt tilbake til normalen, utenom noen småblødninger som håper ordner seg på sikt. 

Anonymkode: 4408d...f93

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bruke hormoner pga farene for uønskede bivirkninger. Brukte istedenfor Femarelle med god effekt, som jeg kjøpte på helsekostbutikk. 

I perioder så sluttet jeg på de da plagene hadde vært borte en stund, så kunne symptomene komme igjen etter 1 til 2 år, å da startet jeg bare på Femarelle igjen. 

https://www.femarelle.no/

Anonymkode: 0a04a...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger. Jeg skal lese artikkelen. 

Mangel på god søvn, overskudd og nedstemthet har jeg ikke tenkt over hører sammen med overgangsalder, men det forstår jeg jo nå at det gjør. Håper legen setter meg på hormoner da.

Men hvor lenge bruker man hormoner?

Anonymkode: d8ff4...e94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ikke bruke hormoner pga farene for uønskede bivirkninger. Brukte istedenfor Femarelle med god effekt, som jeg kjøpte på helsekostbutikk. 

I perioder så sluttet jeg på de da plagene hadde vært borte en stund, så kunne symptomene komme igjen etter 1 til 2 år, å da startet jeg bare på Femarelle igjen. 

https://www.femarelle.no/

Anonymkode: 0a04a...f38

Må du slutte med skremselspropaganda og heller lese deg opp på det! Jeg har selv prøvd Femarelle og det kan ikke sammenlignes å bruke det kontra hormonterapi. TS! Anbefaler deg å lese/se dokumentarer på dette viktige temaet og vil selv si at jeg har fått et nytt liv etter å ha brukt hormonterapi i 1 år :)

Anonymkode: cf995...177

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må du slutte med skremselspropaganda og heller lese deg opp på det! Jeg har selv prøvd Femarelle og det kan ikke sammenlignes å bruke det kontra hormonterapi. TS! Anbefaler deg å lese/se dokumentarer på dette viktige temaet og vil selv si at jeg har fått et nytt liv etter å ha brukt hormonterapi i 1 år :)

Anonymkode: cf995...177

Å hva er skremmende i mott innlegg? Selv om ikke du hadde ønsket effekt av Femarelle så kan jo andre ha god effekt av det. Jeg hadde det. 

Anonymkode: 0a04a...f38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange allmennpraktiserende leger har alt for lite greie på OA. Jeg måtte sette meg inn i dette selv og si hva jeg ville ha resept på til legen. Mange får beskjed om at de må sette inn hormonspiral, men dette er tull. Det finnest så mye annet som er bra. Jeg meldte meg inn i en FB.gruppe som heter overgangsalderen-en glad kropp. Der har jeg lært utrolig mye i tillegg til å høre podkaster om temaet.

En ting til, nyere forsking viser at hormonbehandling ved OA-plager faktisk kan virke beskyttende mot mange helseplager og utfordringer for kvinnehelsen. Det kan faktisk vere like "farlig" å la vere, så "farlig" å bruke hormoner.

Jeg har forresten prøvd Femarelle i flere mnd også, de hjalp ikke meg noe. 🙂

Anonymkode: 4408d...f93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øker dere i vekt med hormonbehandling? Det er min skrekk. 

Anonymkode: 0f808...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Øker dere i vekt med hormonbehandling? Det er min skrekk. 

Anonymkode: 0f808...8f4

Jeg gikk ned 10 kg rett før OA inntraff, og har vel lagt på meg 1 kg. Men er obs på dette og passer på med mat og mosjon. Jeg ønsker heller ikke å gå opp i vekt. 

Anonymkode: 4408d...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Femarelle som nevnt her uten effekt. Tenkte jeg skulle leve meg gjennom hetetokter uten hormontilskudd. Hadde perioder (altså måneder) av og på med hetetokter, men til slutt ble summen av plager så stor at jeg startet på hormoner.

Nattesøvnen var elendig, slet med å sovne + våknet ca 4 hver natt med hetetokter og kraftig hjertebank. Tåkehjerne, nedstemt, hukommelsesproblemer og månedsvis med ca fire timer søvn hver natt tok knekken på meg. Jeg fikk også økt kolesterol tross uendret kosthold. Noe kan skyldes stressreaksjon pga lite søvn og at jeg brukte mye kapasitet på jobb av det lille jeg hadde energimessig, men jeg har skjønt at også østrogenfall i seg selv kan påvirke kolesterol.

Jeg vil anslå at ca 2,5-3 år etter første hetetokt så startet jeg på hormontabletter. Etter knappe to ukers bruk var hetetokter lindret og etterhvert ble nattesøvnen god igjen.

Ang vektøkning; min vektøkning der det lagrer seg rundt livet kom da overgangsalderplagene startet, ikke da jeg begynte på hormonbehandlingen .

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd humletinktur?

Anonymkode: a14c6...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lege vil ikke gi ut hormonplaster, men jeg har heldigvis hatt god effekt av helsekost tabletter med rødkløver. Har til vanlig en hetetokt i timen, men det har blitt mye bedre. Nedstemthet måtte jeg fikse med anti dep. 

Anonymkode: 6d97f...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Lege vil ikke gi ut hormonplaster, men jeg har heldigvis hatt god effekt av helsekost tabletter med rødkløver. Har til vanlig en hetetokt i timen, men det har blitt mye bedre. Nedstemthet måtte jeg fikse med anti dep. 

Anonymkode: 6d97f...a4f

Legen din ville skrive ut antidepressiva for overgangsplager, men ikke hormonplaster??! 

Anonymkode: 77f38...b76

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange allmennpraktiserende leger har alt for lite greie på OA. Jeg måtte sette meg inn i dette selv og si hva jeg ville ha resept på til legen. Mange får beskjed om at de må sette inn hormonspiral, men dette er tull. Det finnest så mye annet som er bra. Jeg meldte meg inn i en FB.gruppe som heter overgangsalderen-en glad kropp. Der har jeg lært utrolig mye i tillegg til å høre podkaster om temaet.

En ting til, nyere forsking viser at hormonbehandling ved OA-plager faktisk kan virke beskyttende mot mange helseplager og utfordringer for kvinnehelsen. Det kan faktisk vere like "farlig" å la vere, så "farlig" å bruke hormoner.

Jeg har forresten prøvd Femarelle i flere mnd også, de hjalp ikke meg noe. 🙂

Anonymkode: 4408d...f93

Jeg fikk beskjed om at jeg må sette  inn hormonspiral. Og jeg har ikke partner så føler jeg ikke trenger det for prevensjon. Jeg må bruke det pga progesteronet sa legen. Jeg har ikke lyst til å bruke spiral, er det noe annet jeg kan bruke?

Anonymkode: 97137...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneri skrev (10 timer siden):

Jeg prøvde Femarelle som nevnt her uten effekt. Tenkte jeg skulle leve meg gjennom hetetokter uten hormontilskudd. Hadde perioder (altså måneder) av og på med hetetokter, men til slutt ble summen av plager så stor at jeg startet på hormoner.

Nattesøvnen var elendig, slet med å sovne + våknet ca 4 hver natt med hetetokter og kraftig hjertebank. Tåkehjerne, nedstemt, hukommelsesproblemer og månedsvis med ca fire timer søvn hver natt tok knekken på meg. Jeg fikk også økt kolesterol tross uendret kosthold. Noe kan skyldes stressreaksjon pga lite søvn og at jeg brukte mye kapasitet på jobb av det lille jeg hadde energimessig, men jeg har skjønt at også østrogenfall i seg selv kan påvirke kolesterol.

Jeg vil anslå at ca 2,5-3 år etter første hetetokt så startet jeg på hormontabletter. Etter knappe to ukers bruk var hetetokter lindret og etterhvert ble nattesøvnen god igjen.

Ang vektøkning; min vektøkning der det lagrer seg rundt livet kom da overgangsalderplagene startet, ikke da jeg begynte på hormonbehandlingen .

Jeg har de samme problemene som du hadde, søvnproblemer og hjertebank osv. men legen sier at blodprøven er bra og at jeg har nok hormoner så jeg kan ikke få begynne med hormonterapi. Må vente til mensen stopper. Samtidig forstår jeg det ikke fordi jeg leser om at det er symptomene som skal avgjøre det og at det er viktig å begynne tidlig, gjerne i perimenopause. Jeg skulle gjerne hatt den gode virkningen som jeg hører flere av dere som har begynt på hormonterapi har fått. 

Anonymkode: 97137...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har mistet menstruasjonen (45 år), og er så plaget av hetetokter at en kort gåtur gjør at klærne mine er gjennomvåte og jeg må skifte alt sammen, noen ganger flere ganger om dagen. 

Har prøvd salvie ekstrakt og nattlysolje uten effekt. 

Så har lest at det er bare hormoner som hjelper mot dette, men samtidig så frister det ikke så mye heller med hormoner, men samtidig må jeg gjøre noe med det.

Hva er deres erfaringer med hormon behandling for hetetokter?

Anonymkode: d8ff4...e94

Ville ikke anbesfalt noe for det.

Hadde hetetokter i 2 mnd i strekk, rei det av meg, nå har jeg ikke hatt det på mange mnd.

Syns ikke man skal putte ekstra ting i kroppen.

Men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om overgangsalder der det blir tydelig at helsevesenet er ute av stand til å møte sånne kvinneplager. Selv tåler jeg ikke hormoner og har blitt overlatt til meg selv. Jeg er tydeligvis vanskelig. :himle:

 

Anonymkode: 6d2da...0fa

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...