Gå til innhold

Mental vektreduksjon


Oslolisa

Anbefalte innlegg

Jeg skal for første gang prøve å gå ned i vekt uten en streng diett, men ved hjelp av mentale teknikker og vaneknusere. En del av dette er å føre en dagbok over prosessen, og jeg vurderer å gjøre det her. Har brukt de siste ukene til å lese meg opp på temaet, og er både spent og redd. Spent fordi jeg lurer på om dette endelig er noe som kan fungere og være langvarig, og redd fordi jeg har prøvd så mye og alltid feiler så da er det lett å tenke at dette ikke funker heller. 

Jeg er akkurat blitt 40 år, og er alene. Jeg har slitt med vekten nesten hele livet, og det har holdt meg tilbake fra så ekstremt mye at det er trist å tenke på. Sist jeg var normalvektig var jeg 18 år. I løpet av ungdoms- og studietiden gikk jeg opp 30 kg i vekt, og i 2010 viste vekten 12 kg mer enn den gjør nå. Det startet et jojo-kjør av dietter og vektreduksjonsprogram, og jeg har sikkert gått ned over 100 kilo totalt, men det er nesten ingenting som varer. Nå er jeg 12 kg over min idealvekt. I fjor på denne tiden gikk jeg ned disse 12 kiloene på ekstremdiett, og i løpet av høsten gikk jeg opp alt igjen. Jeg sliter skikkelig med mat. Jeg bruker det som venn, trøst, dekke over for ensomhet etc. Jeg hater også å lage mat, og da er det veldig enkelt å ty til enkle og dårlige løsninger. Jeg er også ekstremt glad i søtsaker og velger det ofte over middag (kanelboller, brownie, is, ostepop).

Jeg har prøvd ketolysedietten, Easylife, Nutrilett, Grete Roede, kalorirestriksjon, Fairburn, livsstilsprogrammer, lavkarbo, fasting, you name it. Til syvende og sist så er de helt like: de har en restriktiv diettplan av en eller annen form som man skal følge, og det er mye som er forbudt. Det ender hver gang med at man blir mer og mer fucka i hodet, og innfører nye uvaner som tyggis/sukkerfritt godteri etc for å kompansere.

Jeg kjenner på en ekstrem mislykkethet, og jeg tror jeg har kjørt kroppen min så hardt over så mange år at den rett og slett er litt «ødelagt». Derfor skal jeg denne gangen prøve noe helt nytt, mentale teknikker for å tenke annerledes i forhold til kropp og vekt, og forhåpentligvis på den måten klare å komme tilbake til idealvekten min. Jeg må regne med at dette vil ta lenger tid enn mine ekstreme dietter der jeg går ned 10kg på 2 mnd.

En ting som skremmer meg er at vekthistorikken min skal gå imot meg. Med alle forsøkene på ned og opp i vekt så er metabolismen litt ødelagt, og det er vanskeligere å gå ned i vekt enn noen gang. Jeg er også en person som mister motivasjonen raskt dersom resultatene ikke kommer raskt, så jeg er redd for at jeg ikke skal klare å holde ut dersom det går for sakte. Men hvis det skal ende bedre enn det har gjort til nå så må jeg ENDRE noe, og gjøre ting annerledes.

Mitt mål er å få en stabil kroppsvekt rundt idealvekten min (der jeg føler meg vel), å kunne fjerne alle stygge saboterende tanker fra hodet mitt, og ikke bli holdt tilbake på grunn av vekten.

Et par fordeler:

- Jeg har ikke gått opp igjen all vekten fra første gang jeg gikk på diett, jeg er fortsatt 12 kg lavere enn max vekt, men det koster veldig mye til enhver tid

- Jeg er flink å trene, og klarer vanligvis 4 økter per uke. I tillegg går jeg litt, men er aldri i nærheten av 10 000 skritt. Tror jeg ligger rundt 7000 skritt per dag. Dette har aldri hatt noe utslag på vekten.

- Jeg har også PT- og kostholdsutdannelse, så jeg vet altfor godt hva som skal til (jeg bare klarer ikke å gjennomføre)

- Jeg er flink å drikke vann, og drikker svært lite andre ting enn vann og kullsyrevann uten smak 

Sabotører: 

- Hater å lage mat, og liker søtsaker bedre enn middag 

- Jobber mye, så jeg får lite tid på kjøkkenet 

- Veldig utålmodig, må se resultater raskt

Så nå er jeg spent og redd - og håper jeg endelig har funnet en løsning som gjør at jeg går ned i vekt for siste gang 🤞



 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit til dagbokunderforumet :klem:
Må si det er skremmende å lese et sånt langt innlegg der absolutt alt innholdet kunne vært skrevet av meg selv. Jeg startet min dagbok for ett år siden her nå, og nesten alt du skrev her kunne jeg også ha startet med 😶 Så ja, kan helt ærlig si at jeg forstår veldig godt hvordan du føler det nå.

Jeg ønsker deg masse lykke til på din reise! Jeg holder fortsatt på med min, og er definitivt i stadig læringsprosess. Går små skritt, så det tar tid ja.. men virkelig det som må til denne gangen, for å kunne lykkes. Om jeg skal gi deg ett råd akkurat nå, så husk at om du vil ha andre resultater enn det du har fått til nå, så må du gjøre noe annet enn du har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, så hyggelig med svar :) Hvilken metode bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslolisa skrev (1 time siden):

Hvilken metode bruker du? 

Vanskelig spørsmål der jeg famler meg frem 🙈 Du må gjerne lese litt i min dagbok hvordan jeg begynte. Men tanken da jeg startet var at jeg absolutt ikke skulle gå på noe diett, og det har jeg holdt. Jeg har ingen matvarer e.l som er "forbudt", og jeg kan spise når jeg vil på døgnet. Men jeg spiser så råvarebasert, med så godt sammensatte måltider, som mulig. Jeg har hørt mye på podcasten "Ditt beste deg", så om det er noe jeg "følger" eller har fått meg i  gang med livsstilsendringen så er det det.
Det mentale er også kjempeviktig, og jeg har jobbet mye med meg selv det siste året. Gått inn i dype spørsmål om meg selv, og jobber med å være glad i meg selv og den kroppen jeg har. Noe har løsnet, men jeg har absolutt en vei videre gå gå. Er veldig fint når det er flere her inne :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...