Gå til innhold

Hva assosierer dere med Caucasian?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får bare assosiasjoner til hvit hudfarge. Hvorfor kaller denne foreningen  seg dette? 

Caucasian Union of Norway er en ideell frivillig organisasjon etablert i Trondheim i 2017. Organisasjonens formål er å arbeide for å fremme sosial utjevning. Vi vil skape møtesteder i lokalsamfunnet, styrke enkeltmenneskers medansvar og samfunnsengasjement og praktiserer inkludering, dialog og fellesskap. 

https://itrondheim.org/forening?id=367740

Anonymkode: 0621c...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et suspekt navn. Men de hevder jo å bvære på tvers av etnisitet og religion. Merkelig navn 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kaukasiske språk er en språkbunt som omfatter flere språkfamilier. Noen av familiene har ingen kjente medlemmer utenfor Kaukasus, mens andre familier har språk som tales over større områder."

Anonymkode: 34c6a...2a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Det var et suspekt navn. Men de hevder jo å bvære på tvers av etnisitet og religion. Merkelig navn 

Ja lurte først på om det var en nynazistisk forening 

Anonymkode: 0621c...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

"Kaukasiske språk er en språkbunt som omfatter flere språkfamilier. Noen av familiene har ingen kjente medlemmer utenfor Kaukasus, mens andre familier har språk som tales over større områder."

Anonymkode: 34c6a...2a3

Ingen forbindelse til Kaukasus som jeg kan se 🤔

Uansett et håpløst navn på en organisasjon. Jeg vet ikke hvordan jeg uttaler det, og ville blitt usikker på hvordan det skrives. 

Anonymkode: e0029...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et annet ord for «den hvite rase; altså pur rasisme.

Anonymkode: 2fab4...2d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et svært upresist begrep som betyr kaukasisk, altså "fra kaukasus", men som brukes om mennesker av noreuropeisk utseende. Ironisk nok vil det ikke brukes om mennesker av kaukasisk utseende.

Altså et tulleord uten noe godt bruksområde.

Anonymkode: 1ca4c...a2c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaukasus for meg.

I USA er caucasian navnet de bruker på hvite mennesker.

Uttales "kåkeisjan". Nei, ikke så god på å skrive fonetisk 😄

Anonymkode: bc64f...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No må de slutte å sjå spøkelser på høglys dag, her. 😅 Denne foreninga har jo røtter i Kaukasus,

 

image.png.c6d77f8a1d7e4c3e26cc599849a4ab9c.png

 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caucasian forbinder jeg med feilaktig definisjon på en hudfarge. 

Anonymkode: 30a19...8c0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (4 minutter siden):

No må de slutte å sjå spøkelser på høglys dag, her. 😅 Denne foreninga har jo røtter i Kaukasus,

 

image.png.c6d77f8a1d7e4c3e26cc599849a4ab9c.png

 

Står ingenting om det når jeg googler dem. Jeg synes uansett navnet er uheldig, villedende og tungvint 

Anonymkode: e0029...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går inn på hjemmesiden deres, så finner man dette:

»Formålet er å legge til rette for dialog rundt sosiale utfordringer på tvers av hudfarge, etnisitet, legning og tro. Organisasjonen flagger demokrati, menneskerettigheter, likestilling og ytringsfrihet. »

https://itrondheim.org/forening?id=367740

Men det står ingen ting om at de har noen forbindelse til Kaukasus. Så man har grunn til å lure på navnevalget. Det virker noe søkt, siden caucasian som nevnt over betyr hvit europeer.

Endret av Hulderen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står ingenting om det når jeg googler dem. Jeg synes uansett navnet er uheldig, villedende og tungvint 

Anonymkode: e0029...35d

 

Hulderen skrev (1 minutt siden):

Når man går inn på hjemmesiden deres, så finner man dette:

»Formålet er å legge til rette for dialog rundt sosiale utfordringer på tvers av hudfarge, etnisitet, legning og tro. Organisasjonen flagger demokrati, menneskerettigheter, likestilling og ytringsfrihet. »

Men det står ingen ting om at de har noen forbindelse til Kaukasus. Så man har grunn til å lure på navnevalget. Det virker noe søkt, siden caucasian som nevnt over betyr hvit europeer.

Gå inn på Facebook-sida deira: Caucasian Union of Norway. 

Enig i at dei kanskje ikkje burde hatt eit engelsk namn på foreninga si, med alle dei konnotasjonar det fører med seg. Burde heit noko ala "Kaukasisk forening for Noreg" eller "Kaukasere i Noreg" eller noko :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

 

NORTH AMERICAN

white-skinned; of European origin.

"twenty of the therapists were Caucasian, two were African American, and two were Hispanic"

2. 

relating to the Caucasus.

noun

1. 

NORTH AMERICAN

a white person; a person of European origin.

"the man is described as being a 50-year-old Caucasian with a full head of graying hair"

2. 

a person from the Caucasus.

"the Caucasians of Southern Russia"

 

 

Ordet har flere betydninger, og ut fra draktene på bildet og tilbudet de har virker navnet korrekt. Det er uheldig at navnet velger uheldige assosiasjoner, men kanskje kan denne orginasasjonen hjelpe til med å snu dette. De tilbyr blant annet kurs i tsjetsjensk.

Anonymkode: cfeef...078

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smascha skrev (2 minutter siden):

 

Gå inn på Facebook-sida deira: Caucasian Union of Norway. 

Enig i at dei kanskje ikkje burde hatt eit engelsk namn på foreninga si, med alle dei konnotasjonar det fører med seg. Burde heit noko ala "Kaukasisk forening for Noreg" eller "Kaukasere i Noreg" eller noko :P 

Enig i at det er bedre navnevalg. En med mørk hudfarge kan steile ved å se dette navnet, og umiddelbart føle seg ekskludert.  For de skal inkludere alle. 

Anonymkode: e0029...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet bør automatisk gi en tanke om at det mest sannsynlig er en interesseorganisasjon for innvandrere fra Kaukasia. Hvis assosiasjonene automatisk går til hvit hudfarge er man blitt i overkant amerikanisert, er min mening.

Bildet av personene som danser, navnet på personen i kontaktinformasjonen, og innholdet i lenkene oppgitt tilsier at dette er en organisasjon av og for kaukasiere. Selve teksten på siden, som skal beskrive organisasjonen, tyder derimot ikke på at organisasjonen har noe mer med kaukasiere å gjøre enn selve navnet de har valgt. For meg framstår den teksten som forsøk på litt politisk korrekt visvas.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klossmajor skrev (1 time siden):

Navnet bør automatisk gi en tanke om at det mest sannsynlig er en interesseorganisasjon for innvandrere fra Kaukasia. Hvis assosiasjonene automatisk går til hvit hudfarge er man blitt i overkant amerikanisert, er min mening.

Bildet av personene som danser, navnet på personen i kontaktinformasjonen, og innholdet i lenkene oppgitt tilsier at dette er en organisasjon av og for kaukasiere. Selve teksten på siden, som skal beskrive organisasjonen, tyder derimot ikke på at organisasjonen har noe mer med kaukasiere å gjøre enn selve navnet de har valgt. For meg framstår den teksten som forsøk på litt politisk korrekt visvas.

Jeg fikk først nyss i dette etter å ha sjekket hvem som hadde fått offentlige midler fra HK-dir. Der står bare navnet på foreningen, og ingen bilder av folk som danser. Heller ikke på hjemmesiden står det at de har opprinnelse i Kaukasus. 

Jeg er nok amerikanisert. Jeg fikk assosiasjoner til hvit hudfarge med en gang, selv om jeg forsto at ikke direktoratet gir offentlige midler til organisasjoner som står for rasisme og diskriminering. 

Hvorfor ikke heller kalle seg Kaukasus Norge etc?  Det norske navnet er lettere å forstå, skrive og uttale. 

Anonymkode: e0029...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg fikk først nyss i dette etter å ha sjekket hvem som hadde fått offentlige midler fra HK-dir. Der står bare navnet på foreningen, og ingen bilder av folk som danser. Heller ikke på hjemmesiden står det at de har opprinnelse i Kaukasus. 

Jeg er nok amerikanisert. Jeg fikk assosiasjoner til hvit hudfarge med en gang, selv om jeg forsto at ikke direktoratet gir offentlige midler til organisasjoner som står for rasisme og diskriminering. 

Hvorfor ikke heller kalle seg Kaukasus Norge etc?  Det norske navnet er lettere å forstå, skrive og uttale. 

Anonymkode: e0029...35d

Jeg er helt enig i at organisasjonen burde være gitt et navn tilpasset det norske språket. Navnevalget deres er veldig snodig. Ikke i den forstand at de burde tatt hensyn til at enkelte kan sammenblande navnet med et rasebegrep. Det er ikke deres ansvar at folk lar seg påvirke av amerikanernes skjødesløse ordbruk. Mer det at jeg oppfatter et engelskspråklig navnevalg på en slik organisasjon å stå i kontrast til målsetningene de har bekjentgjort.

Hvis det faktisk hadde vært en organisasjon for kaukasoide (jeg regner med det er hva du mener med hvit hudfarge), så ville vel ikke det nødvendigvis vært så veldig forskjellig fra Afrikan Youth In Norway, som satte likhetstegn mellom afrikaner og svart/negroid.

Endret av Klossmajor
skrivefeil
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig i at organisasjonen burde være gitt et navn tilpasset det norske språket. Navnevalget deres er veldig snodig. Ikke i den forstand at de burde tatt hensyn til at enkelte kan sammenblande navnet med et rasebegrep. Det er ikke deres ansvar at folk lar seg påvirke av amerikanernes skjødesløse ordbruk. Mer det at jeg oppfatter et engelskspråklig navnevalg på en slik organisasjon å stå i kontrast til målsetningene de har bekjentgjort.

Hvis det faktisk hadde vært en organisasjon for kaukasoide (jeg regner med det er hva du mener med hvit hudfarge), så ville vel ikke det nødvendigvis vært så veldig forskjellig fra Afrikan Youth In Norway, som satte likhetstegn mellom afrikaner og svart/negroid.

Jeg kjenner ikke den organisasjonen. Er man ikke i målgruppen hvis man er fra et afrikansk land men med annet etnisk bakgrunn enn svart? Hva med hvite sørafrikanere? Oppvokst i Algerie? Kinesisk opprinnelse i Cape Town?

Anonymkode: e0029...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kjenner ikke den organisasjonen. Er man ikke i målgruppen hvis man er fra et afrikansk land men med annet etnisk bakgrunn enn svart? Hva med hvite sørafrikanere? Oppvokst i Algerie? Kinesisk opprinnelse i Cape Town?

Anonymkode: e0029...35d

Basert på utspillene Afrikan Youth In Norway har kommet med så er man ikke det i deres øyne, nei. De har selv skrevet at for «personer av europeisk og asiatisk opprinnelse som er født på det afrikanske kontinentet» kan man «for eksempel si hvit sør-afrikaner eller indisk kenyaner». Det virker som de bevisst har unnlatt å nevne nord-afrikanere i denne sammenhengen. Det ville jo ødelagt forklaringsmodellen deres, da nord-afrikanere aldri har vært betraktet som svarte. Tvert imot har de gjerne blitt kategorisert som hvite (som f.eks USAs myndigheter offisielt gjør), og det etymologiske opphavet til Afrika som begrep er knyttet til befolkningen i Nord-Afrika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...