Gå til innhold

Ser dere ned på store damer? Ca 100 kg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er bevist gjennom forskning at mange gjør på alle plan, også via offentlige tjenester osv.

Det ironiske er for eksempel min mor som istedetfor å kommentere «traff på venninna di i byen - veldig hyggelig» bare MÅ legge til. «Ja, hun har tapt seg». (Fordi tjukk, det eskalerte etter antidepressiva ifbm dødfødsel). 
Henne ene datter har lenge vært stor, som følge av overspising i et svært voldelig forhold/seksuelle overgrep osv. Tipper 130-40 kg. Det kommenterer hun heldigvis ikke. 
 

 

 

Anonymkode: 9b7c3...ae4

Moren min er også slik. Hun lever et veldig begrenset liv, og det er et høydepunkt for henne å snakke om hvor tjukke andre har blitt. Hun er over 70.

Anonymkode: fc6b6...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er så godt å høre! Jeg er en av de som ikke melder meg inn på treningssenter fordi jeg ikke orker blikkene, og er genuint redd for å bli filmet og gjort narr av på nettet. 

Anonymkode: 3962b...0ec

Huff, det er ikke godt ❤️ Treningsbransjen har definitivt en vei å gå når det gjelder å fremstå mer inkluderende. Jeg har aldri vært overvektig selv, men husker jeg var kjempenervøs for å begynne på treningssenter også ettersom jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre og var redd for hva andre tenkte. Det går heldigvis som regel mye bedre enn man tror! Det finnes alltids ekle mennesker der ute, men de færreste stirrer og filmer. Mange sentre jobber også aktivt for å være inkluderende og slår hardt ned på ting som filming og dårlig oppførsel, så det kan jo være en ekstra trygghet å vite at de ansatte hjelper deg dersom noe skulle skje. 

Anonymkode: a1ceb...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vokste opp på begynnelsen av 2000-tallet, og er det noe jeg ofte hørte så var det at overvektige kvinner er bedre i senga fordi de er så opptatt av å "please" mannen for å kompensere for sitt dårlige utseende og at de ofte er morsomme og omgjengelige av akkurat samme grunn. De er snille, samvittighetsfulle som du skriver og bra mennesker fordi de kan ikke bruke utseendet til sin fordel, så de må ha god personlighet. 

Dette er selvsagt tåpelige fordommer, det høres ut som man roser overvektige men det er jo usynlig drittslenging, for det legges mye skam på utseende og en slags antagelse om at overvektige kvinner ikke har grenser i senga fordi de må gjøre mannen fornøyd med noe annet enn kroppen sin. Jeg var ikke særlig overvektig når jeg vokste opp men ble det i tenårene og har vært ganske overvektig i noen år som voksen. Nå er jeg overvektig. 

Jeg tror dessverre det er mange som ser ned på oss som er større enn normalen, til og med de som er store selv. Om de ser noen som er større enn seg selv, så dømmer de gjerne de for å føle seg bedre (har hørt og sett dette selv). 

Selv ser jeg ikke ned på store damer, heller ikke store menn, jeg vet hvordan det er å slite med vekta og jeg har lært en del om fedme og helse i årene som har gått. 

Anonymkode: 332c0...1c7

Gode poenger. 

Man gjør seg skyldig i en slags infantiliserende og overbærende holdning så fort man ikke forholder seg nøytral til en overvektig jogger, f.eks., men tenker "you go girl" eller "flott å se at hun tar tak i greiene sine". Den overdrevne rosen avdekker negative holdninger om gruppen. Og  ja, det er vanskeligere for overvektige å jogge, og det er mye mindre sannsynlig at det er noe de har gjort fire ganger i uken i årevis, og man kan ikke unngå å legge merke til hvordan noen ser ut, men jeg er likevel ikke helt komfortabel med at hodet mitt automatisk går til det der trøstende og heiende stedet i hjernen som er aktivt i møte med underdogs og ikke-truende mennesker jeg kan plassere under meg selv på i det minste ett sted i det store samfunnshierarkiet.

Og jeg tror også definitivt at overvektige gjerne ser ned på enda mer overvektige. Det er ganske typisk at man legger grensen for det akseptable akkurat der hvor man tilfeldigvis befinner seg selv. "Jeg er tjukk, men i alle fall ikke så tjukk!" "Jeg vet ikke så mye, men akkurat det der vet til og med jeg!"

Anonymkode: fc6b6...0a5

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke min kropp. Man får være den man er

Anonymkode: 7fa8c...4ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om det er litt ubehagelig å innrømme. Men feks i jobbsammenheng har jeg lett for å ta budskapet mer seriøst når det er en nomalvektig evt litt lubben person som formidler det, enn en når det er en smellfeit i klær størrelse telt som vagger. For på et visst nivå er det vagging, ikke gåing.

I butikken også. Dersom en dame kommer vaggende med hengebuk, og jeg ser hun kjøpe fløte og godterier, så får jeg ubehag. 

 

Beklager.

 

Anonymkode: 02cb8...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare for kvinner, fordi jeg tror nok at mange menn er mer direkte i sine fordommer mot overvektige kvinner. Men for kvinner, slanke kvinner, så opplever jeg en kombinasjon av at de ser litt ned på overvektige, men skjuler det godt. Og parallellt med dette ønsker at de forblir overvektige fordi da har de selv en "upper hand" som slank i samfunnet. 

Anonymkode: e35f9...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ned på kvinner uansett vekt.

Anonymkode: f88b3...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Tenker at de som ser ned på andre kun basert på utseende må slite med seg selv på en eller annen måte... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, men tenker ofte at det kanskje ligger noen psykiske problemer under, og at man selvmedisinerer med mat. 

Anonymkode: 56930...799

Eller så er noen mennesker ment å være store. Kvinner og menn. Det ligger for dem. Uansett hva en gjør for å gå ned, så krever kroppen at man ender opp på samme vekta igjen etter en stund og det er hva naturen vil ha for akkurat det mennesket.

Folk som snakker ned andre, uansett grunn, er helt ubrukelige som mennesker. :jolie: 

Anonymkode: f5179...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har aldri skjedd. Skulle jeg se ned på en stor dame er det utelukkende og 110% knyttet til personlighet og oppførsel. 

Men redd de tar det for å handle om vekt og ikke annet.

Har vært borti ei på trening, jeg har virkelig prøvd å inkludere. Men hun har en oppførsel som er vanskelig å svelge , spesielt iht ungene sine. Hun er ikke så veldig smart heller, og det er jo forsåvidt ok. Men innimellom så må jeg trekke meg litt unna, fordi det blir litt mye å ta inn.

Hun klaget til leder og sa hun ble ekskludert, Noe hun ikke ble. Men når man nermest forventer invitasjon om å bli med på do. Det var sånn type for mye, for å si det sånn. Så da sa du ikke at du skulle på do, for da fulgte hun etter. 

Hun hadde sagt til leder at hun mente det var pga at vi så ned på henne pga vekten. Og det var jo ikke et tema. Også skjønte hun ikke alltid at hun var invitert.  Hvis vi satt sammen og sa, skal vi gå å ta en kaffe. Vi begynte å gå, oppdager at hun ikke kommer etter slik vi trodde.  Når vi spurte hvor hun ble av, så sa hun at hun ikke ville på cafe. Og det må jo også være greit. 

Anonymkode: 32295...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyden har jo veldig mye å si her. En dame på 1.53 og 100kg ser naturlig nok mye tjukkere ut en ei på 1.80 og 100kg. Ser ikke  ned på noen av dem.

Anonymkode: d2883...580

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 9.43):

Jeg tror at jeg er litt fastlåst på jobb, ved at øverste leder har en litt nedlatende innstilling til store damer. Ser det for eksempel ved at hun søker råd hos andre, innenfor mine felt. Dette til tross for at jeg er den med beste tilbakemeldinger fra kunder/ samarbeidspartnere.

Har lurt på om jeg ville tjent på å gå ned noen kilo? Rent profesjonelt. Fordi de som styrer har gjort seg opp en mening om at feite folk ikke har like stort potensiale.

Anonymkode: 54baa...031

Om du vil gå ned , så gjør det fordi  du vil det selv. Jeg veier over 100, men vil  ned fordi jeg ønsker mindre  belastning på knærne og mer fart i kroppen. Jeg har slitt med vektøkning i mørketiden men tror jeg har funnet løsningen nå med å ha kjøpt meg  innesykkel og dataoppkobling til sykkelturer rundt omkring i verden. Har kjørt i fra 3 kg siden jul.

Jeg ser ikke ned på  folk uansett om de er tykke, tynne, fattige  eller rike.

Endret av I Grosny
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 9.27):

Jeg opplever stort sett å bli respektert for den jeg er, og kommer lett i kontakt med andre mennesker. Har også en jobb der jeg jobber tett på mange, og der jeg gjennom år har jobbet meg opp et godt rykte. Er trygg på meg selv, og merkelig nok virker det som menn generelt er mer tolerante for at jeg er den jeg er. (Godt trente, engasjerte og intelligente menn er ofte dem jeg jobber best med).

Men... Får av og til en følelse av at enkelte automatisk nedvurderer meg. Dette gjelder ofte damer, godt voksne eller unge. 

Kanskje bare tilfeldig? Eller er det noe i at enkelte ser ned på dem med noen kilo for mye?

Anonymkode: 54baa...031

Det kommer egentlig litt an på. Tøffe damer med god selvtillit og stå på vilje ser jeg absolutt opp til. Men en sykelig og svak dame på 100 kg som klager over vonde knær og som ikke "liker" grønnsaker, de ser jeg ned på ja. 

Tøffe damer er tøffe damer uansett vekt 💪

Hilsen dame

Anonymkode: 19c85...75e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 11.26):

Det kommer egentlig litt an på. Tøffe damer med god selvtillit og stå på vilje ser jeg absolutt opp til. Men en sykelig og svak dame på 100 kg som klager over vonde knær og som ikke "liker" grønnsaker, de ser jeg ned på ja. 

Tøffe damer er tøffe damer uansett vekt 💪

Hilsen dame

Anonymkode: 19c85...75e

Uff. Enig... Men er jo litt trist at syke folk blir sett ned på

 

Anonymkode: 54baa...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 17.18):

Uff. Enig... Men er jo litt trist at syke folk blir sett ned på

 

Anonymkode: 54baa...031

Verre når man er syk på grunn av fedme. Selvforskyldt...

Anonymkode: 051d3...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men nå har jeg vært over 100 kilo selv og vet hvor sammensatt vektproblematikk kan være. Men det sier seg selv at det er mange som ser ned på overvektige i samfunnet, både kvinner og menn.

Anonymkode: 88e3c...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg veier 88 kg, men trener 4-6 timer i uka. Så mye av det er nok muskler, og jeg blir smalere uke for uke. Har gått ned mange cm.  Jeg er bare 165 høy, og føler meg rett og slett tjukk. Men jeg velger å fokusere på at kroppen min bærer meg dit jeg vil. Jeg kommer meg på fjelltopper osv. 

Om folk ser ned på meg, vet jeg ikke. Men jeg kjenner noen ganger på at jeg er tjukkest i rommet, f eks på gruppetimer. Håper at det bare er jeg sjøl som legger merke til det. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Synes feite folk er ekle. De lukter vondt, kler seg slaskete, oser latskap og dumhet. Hadde de ikke vært late og dumme så hadde de ikke vært feite. Kvalmende rett og slett 🤮

Anonymkode: 036e0...6ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser på store damer med glede. De minner meg om kvinnen i mitt liv og kvinnene jeg har elsket før henne. 

Anonymkode: 611c1...74d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men jeg gjør faktisk det. Dvs, kanskje ikke nødvendigvis at jeg ser ned på store damer, men heller at jeg ser opp til damer (også menn) som er mer etter hva idealen ønsker.

Mye av årsaken er nok at jeg i stortsett hele mitt liv har vært en av de store damene selv. Jeg har helt siden barneskolen følt meg som annerledes, nettopp pga vekt. Det har naturligvis vært sårt. Jeg har på en måte lært at jeg ikke er god nok, og dette har gitt meg veldig dårlig selvtillitt. Dette har gjort at jeg tenker at også andre i samme situasjon ikke er gode nok. Det betyr ikke at jeg kanskje ser ned på dem, men heller at jeg ser opp til de som er der jeg kunne ønsket.

Anonymkode: 1b225...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...