Gå til innhold

Balansebrett eller fitnessball

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bør jeg kjøpe fitnessball eller balansebrett? 

Skal trene mest styrke og bevegelighet i korsrygg, rumpe og lår. 

Har litt trang økonomi for tida, så kan bare kjøpe en av greiene. 

Anonymkode: 2dcdf...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de målene du skisserer her vil nok en fitnessball være bedre enn et balansebrett, selv om du også klarer deg uten begge 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, Sandum.PT said:

For de målene du skisserer her vil nok en fitnessball være bedre enn et balansebrett, selv om du også klarer deg uten begge 😊

Jeg har mest lyst til å få mer muskler i rumpa, men på grunn av stive og tidvis smertefulle muskler i lårene er for eksempel knebøy litt vanskelig å gjennomføre. Derfor tenker jeg mest på å bruke fitnessballen til å trene styrke og bevegelighet i lår, rumpe og rygg, fordi det gir mindre belastning i lårene enn knebøy.

Fitnessball hjelper kanskje litt på balanse og stødighet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mest lyst til å få mer muskler i rumpa, men på grunn av stive og tidvis smertefulle muskler i lårene er for eksempel knebøy litt vanskelig å gjennomføre. Derfor tenker jeg mest på å bruke fitnessballen til å trene styrke og bevegelighet i lår, rumpe og rygg, fordi det gir mindre belastning i lårene enn knebøy.

Fitnessball hjelper kanskje litt på balanse og stødighet også? 

Det finnes mange øvelser du kan gjøre på fitnessball for å trene opp stabiliteten i kroppen. "Stir the pot" for eksempel. Men vi må også huske på spesifisitetsprinsippet, så for bedre balanse på beina i hverdagen ville jeg nok også gjort øvelser som utfordrer balansen når du står på beina. For eksempel å stå på ett bein, stå på tær, lukke øynene, ettbeins tåhev osv. 😊

Hip thrust er en god rumpeøvelse som kanskje ikke blir stoppet av lårene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Sandum.PT said:

Det finnes mange øvelser du kan gjøre på fitnessball for å trene opp stabiliteten i kroppen. "Stir the pot" for eksempel. Men vi må også huske på spesifisitetsprinsippet, så for bedre balanse på beina i hverdagen ville jeg nok også gjort øvelser som utfordrer balansen når du står på beina. For eksempel å stå på ett bein, stå på tær, lukke øynene, ettbeins tåhev osv. 😊

Hip thrust er en god rumpeøvelse som kanskje ikke blir stoppet av lårene 😊

Takk for gode tips :)

Da kan jeg sjekke ut hip thrust også. J

Jeg har gode erfaringer med tunge rygghev tidligere, og det skal vist være bra for både rumpa og korsryggen, uten at man belaster lårene veldig mye. 

Knebøy er vel egentlig en øvelse som passer best for å trene lår, utifra det jeg har lest på ulike forum på nettet. Jeg kjenner nemlig kun strekken (og smerter) i lårene når jeg tar knebøy, mens resten av kroppen kjenner jeg ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men man er vel avhengig av ekstra treningsutstyr for å utføre hip thrust? Så passer kanskje ikke så bra å gjøre hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve å feste noen strikker på noe finurlig vis:

image.thumb.png.b31c14f80ae90ea4727e78b6d7ca5d64.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...