Gå til innhold

Hvordan bekjempe mobbing??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mobbing har alltid foregått, men i det siste har det vært en økende trend. Vi har den siste tiden lest om unge mennesker som tar sine egne liv pga. mobbehendelser, noe som er helt forferdelig! Mange barn, ungdom og voksne blir mobbet på daglig basis. 
Hva tror DU må til for å få bukt med mobbing? 

Foruten at vi voksne skal være gode rollemodeller for barn og unge, hvilke andre tiltak kan settes i verk? 

Anonymkode: 02519...b0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Mobbing har alltid foregått, men i det siste har det vært en økende trend. Vi har den siste tiden lest om unge mennesker som tar sine egne liv pga. mobbehendelser, noe som er helt forferdelig! Mange barn, ungdom og voksne blir mobbet på daglig basis. 
Hva tror DU må til for å få bukt med mobbing? 

Foruten at vi voksne skal være gode rollemodeller for barn og unge, hvilke andre tiltak kan settes i verk? 

Mennesker er onde av natur, neppe mye man kan gjøre med. Mobbing skjer overalt og værre ting attpåtil.

Endret av Akkarogg
  • Liker 1
Skrevet

Er vel ikke så rart,

mobbing får mindre og mindre konsekvenser, og mobberne blir tatt mer og mer vare på.

Eneste som fungerer mot mobbing, er å ta igjen 10 ganger sterkere.

Hvis ditt barn blir mobbet, bruk din voksen-kløkt, og mobb drittungene 10 ganger verre tilbake.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har den siste tiden lest om unge mennesker som tar sine egne liv pga. mobbehendelser

Det er ikke pga mer mobbing, men pga at unge mennesker har blitt svakere mentalt gjennom årene

Anonymkode: 725c8...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, for det første må en slutte å velge ut hvem en ikke kan mobbe. Det er kampanjer mot mobbing pga f eks religion, etnisitet, hudfarge og lgbt-identitwt. Og det er bra, ingen av disse gruppene fortjener å bli.mobbet

Men da finner man noen andre, kanskje noen har gammelt tøy, spiser feil mat i lunsjen, er for fest, forntunn, har feil hårfarge,  kanskje noen er usikre og blir mobbet for det?

Man må

1) øke toleransen for ulikhet på alle vis, ikke bare spesifikke grupper

2) må jobbe led køasseliøkø slik at mobbing blir ulult 

3) gjentatt mobbing bør muligens føre til.at barnevernet involveres i.monnernes familie

Men at vi.blir kvitt det?. Nei, bare å se her inne det

Anonymkode: 4b750...b06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man kan bekjempe mobbing hvis foreldrene til mobberne kommer på banen. Jeg ble mobbet litt på barneskolen etter noen jenter i klassen bestemte seg for at jeg var dust også sendte de liksom guttene på meg. Fikk bank flere ganger, den siste gangen var det så alvorlig at jeg måtte på sykehuset for hodeskade. Da kom det frem hva som foregikk. Heldigvis var foreldrene til de guttene som plaget meg fine folk, og tok skikkelig tak i ting. De kom hjem til oss, tvang barna sine til å be om unnskyldning, snakket med mine foreldre, med læreren og fulgte med i ettertid. Etter de plaga de aldri noen igjen, så vist jeg veit. Blei fine folk av dem. 

Anonymkode: 1ea39...752

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke pga mer mobbing, men pga at unge mennesker har blitt svakere mentalt gjennom årene

Victimblaming much?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (1 minutt siden):

Er vel ikke så rart,

mobbing får mindre og mindre konsekvenser, og mobberne blir tatt mer og mer vare på.

Hvis ditt barn blir mobbet, bruk din voksen-kløkt, og mobb drittungene 10 ganger verre tilbake.

Sånn har det vært siden vi var urmennesker.  

De det var noe feil med som sykdom, rart utseende osv ble faktisk utstøtt. Om de ikke ble helt utstøtt fikk de hvertfall ikke være en del av fellesskapet. Dette er faktisk utinstinkter. Sterkestes rett råder enda instinktivt.  Vi ser etter maker med bakgrunn for reproduksjon.  De med best helse og sosial kompetanse får flere goder og alle trakter etter status fordi det også før var veien til å få mer ressurser og derfor veien til å overleve.  

Ensomhet er dødelig. De med slag, hjerteinfarkt og brystkreft feks som er ensomme har 50% større sannsynlighet for å dø. 

Anonymkode: 4d052...72c

Skrevet
3 minutter siden, AllahBallah said:

Er vel ikke så rart,

Mobbere er feige predatorer, får de seg en på nesa så forstår de at de må holde avstand. 

Når mitt barn ble mobbet ha jeg tillatelse til å knekke nese og det som verre er, mulig hxn ville få juling til slutt men det skulle koste for mobberen. 

Det neste som må skje er at det må føles for foreldrene til mobberen. Koble inn barnevern og sosiallærer, det er ikke kjekt å be om fri fra jobb for  barnet ditt er en drittsekk. Det neste er at barnet flyttes til en annen skole, foreldre må ordne transport. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Victimblaming much?

Kunne du gjentatt på norsk? Dette er et norsk forum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare av å lese kommentarene som har kommet så langt, blir jeg helt matt! Noen skylder på at folk tåler mindre enn før (altså legger skylden på offeret), noen skriver at det er urinstinkter, andre at mennesker er onde og at det ikke er noe å gjøre med. Så, om det bunner i urinstinkter, skal vi da i 2024 godta at folk mobber andre? Vi vet bedre og de fleste vet forskjell på rett og galt. 
Personlig er jeg enige med dem som skriver at det må sterkere straff til for dem som mobber. Straff som virkelig svir! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel, for det første må en slutte å velge ut hvem en ikke kan mobbe. Det er kampanjer mot mobbing pga f eks religion, etnisitet, hudfarge og lgbt-identitet. Og det er bra, ingen av disse gruppene fortjener å bli.mobbet

Men da finner man noen andre, kanskje noen har gammelt tøy, spiser feil mat i lunsjen, er for feit, for tynn, har feil hårfarge,  kanskje noen er usikre og blir mobbet for det?

Man må

1) øke toleransen for ulikhet på alle vis, ikke bare spesifikke grupper

2) må jobbe med klassemiljø slik at mobbing blir ulult 

3) gjentatt mobbing bør muligens føre til.at barnevernet involveres i mobberrnes familie

Men at vi.blir kvitt det?. Nei, bare å se her inne det

Skrivefeil

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig. For å ha et samfunn uten mobbing må alle i dette samfunnet ha en god oppvekst der de blir elsket for den de er. Alle måtte hatt trygge og kjærlige foreldre som selv ikke hadde opplevd traumer, eller som hadde bearbeidet sine traumer. 

• Nyttig 1
Skrevet

Grunnen til at mobbing oppstår er at noen føler at de må heve seg selv opp ved å tråkke andre ned, om samfunnet var flinkere til å godta alle fattig-rik-missdannelser-skjønnhet akkurat som de er som person så vil ingen føle trang til å mobbe.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
ennivk skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke det er mulig. For å ha et samfunn uten mobbing må alle i dette samfunnet ha en god oppvekst der de blir elsket for den de er. Alle måtte hatt trygge og kjærlige foreldre som selv ikke hadde opplevd traumer, eller som hadde bearbeidet sine traumer. 

Jeg tror heller ikke det er mulig å bekjempe det helt, men å redusere det betraktelig burde være mulig. 
Det finnes mange eksempler på at barn som vokser opp i utrygge rammer og som har foreldre som sliter med sitt, blir gode mennesker. Barn som mobber kan komme fra ulike familier, både trygge og mer turbulente. Et godt foreldrenettverk som er inkluderende vil være forebyggende, tror jeg. Det er helt sikkert ikke én faktor som må til for å ta knekken på mobbing, men individuell tilpasning ut i fra både alder og livssituasjon. Styrking av unge sin selvfølelse og mye mer fokus på ulikheter, et mer fleksibelt skolesystem som kan få flere til å finne sin plass. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare av å lese kommentarene som har kommet så langt, blir jeg helt matt! Noen skylder på at folk tåler mindre enn før (altså legger skylden på offeret), noen skriver at det er urinstinkter, andre at mennesker er onde og at det ikke er noe å gjøre med. Så, om det bunner i urinstinkter, skal vi da i 2024 godta at folk mobber andre? Vi vet bedre og de fleste vet forskjell på rett og galt. 
Personlig er jeg enige med dem som skriver at det må sterkere straff til for dem som mobber. Straff som virkelig svir! 

Hele poenget er at det ikke er mulig å stoppe folk fra å mobbe andre, så alternativer er at man må styrke de som blir mobbet slik at de ikke tar det til seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mobbet i en barnehage, var viikar.

Sliter psykisk nå faktisk, hadde ikke trodd det..men men- Voksne kvinner er værst,

Anonymkode: 0e116...7e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hele poenget er at det ikke er mulig å stoppe folk fra å mobbe andre, så alternativer er at man må styrke de som blir mobbet slik at de ikke tar det til seg.

Enig, men det er vanskelig, husker jeg lånte en bok om å styrke selvfølelse på biblioteket.

Anonymkode: 0e116...7e5

AnonymBruker
Skrevet

De lærer av hvordan vi "voksne" oppfører oss i sosiale media. Mobbingen blant voksne er langt styggere enn blant barn, men de kommer etter. Utfrysning, latterliggjøring osb.

Anonymkode: ae59b...20b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er helt umulig å ikke ha NOE mobbing i samfunnet. Alle er forskjellige, med ulik bakgrunn, oppvekst og oppdragelse. Jeg ble selv mobbet over flere år på skolen av de samme personene, og hovudproblemet med at det aldri gav seg var lærere som ikke tok det seriøst. Følte jeg ikke ble trodd. Var på flere møter med lærere og foreldrene mine, men ingenting forandring skjedde. Løsningen min ble å flytte hjemmefra da jeg var 15. Usikker på hvordan livet hadde vert idag om jeg ikke flyttet. Dette er nå 12 år siden, og det er ikke først NÅ at jeg føler at jeg kan takle å eventuelt møte desse personene igjen og ha en samtale med dem. Brukt mye tid hos psykolog, og vert gjennom flere år med angst og depresjon. 
Men nei, jeg ser ingen løsning som vil kvitte mobbeproblemene helt. Der vil alltid vere «noen».

Anonymkode: 7b040...347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...