Gå til innhold

Dere som lager mat på primus/bål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva lager dere? Jeg mangler litt inspirasjon rett og slett og synes det blir så "styrete". Lager dere bare slike foredlet poser av middager som dere har med dere? Jeg skjønner jo at det er plass og vekt versus smaksopplevelser. Men viss dere bare skal en liten tur og ikke gå så langt.

Anonymkode: 115d7...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å lage mat på primus og bål er en vane, noe man må lære seg . Ta det enkelt i starten med pølser, supper, toast osv og avanser etterhvert. Ferdig lapperøre/pannekakerøre på flaske er gull! Ellers finns mange gode tips om du googler. 

Anonymkode: 0afac...40c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, grillpølser kan være digg det men det er mye annet snadder. Men det er som du sier: på de lengre turene blir det kjedelig næring foran tæring prinsippet men jeg elsker å ta den desto mer ut når det bare er korte greie turer.

Husk at alle, ihvertfall de fleste må feile litt og finne ut av triks og tips etterhvert som en blir stødigere. Det er en læringsprosess men en gøy en om en liker friluftsliv sånn generelt.

Jeg får masse inspirasjon i some. Skriver du #matpåprimus #matpåstormkjøkken #matpåbål #bålmat etc på Instagram er det en hel verden av deilige, digge, enkle retter. Fra indisk butter chicken til bakepotet med hjortepølse og annet snadder. Oppskrifter er folk veldig flinke til å legge med til innlegget for inspirasjon til andre.. Og det kan høres avansert ut men er det skjeldent.

Velbekomme.

Viss jeg gi deg en het kandidat jeg har fått et helt kulinarisk forhold til er det eventyrgutten på Instagram https://www.instagram.com/eventyrgutten/ men fyren har både egen blogg og matbok om mat på bål/stormkjøkken https://www.eventyrgutten.no/turmat-bal (eventyrgryten hans er magisk🤩Det samme er smil bollene:nigo:)

Husk at en del forberedelser kan gjøres hjemme før en drar på skauen med planlegging. Og tenk utstyr, jysla nedtur om en har glemt steikespade eller kniv. Joda naturen lærer oss å improvisere men dog. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig kreativ av meg, men om jeg ikke skal på LANGturer så kan jeg godt preppe mat hjemme og ta det med så det blir enklere å lage ute iallfall. 
Alt fra elggryte, grønnsakssuppe, pannepizza, pasta og grønnsaker. Kanskje noe desserter/kveldskos som blåbær-eller kanelsnurrer eller noe sånt

Er jeg på skikkelig langtur så blir det mye frysetørket, havregryn eller polarbrød og pålegg typ. Om jeg har med fiskestanga så tar jeg nesten alltid med noe krydder og noe ekstra godt jeg kan bruke til fisk

Anonymkode: 1c2af...40f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisk, grønsaker ,krydder og smør innpakket i aluminiumsfolie 

Egg og bacon

Kjøtt, grønsaker

Egentlig bare fantasien som stopper

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og tips, og takk   @skreppamedleppa Eventyrgutten hadde mye som så godt og enkelt ut😊 Må nok bare prøve meg frem

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for svar og tips, og takk   @skreppamedleppa Eventyrgutten hadde mye som så godt og enkelt ut😊 Må nok bare prøve meg frem

Jo bare hyggelig. Det er jo en hel verden der ute av gode ting å lage ute med gode smaker. Litt "styrete" som du selv sier kan jeg være enig i, men tro meg det blir enklere når en blir vandt til å mekke middagen på stormkjøkken, og for hver gang en strekker seg litt så lærer en mye... Og de fleste tingene en kan lage inne kan en også lage ute. Men som sagt preppingen før turen er ofte det som er gull, samt den uunnværlige betydningen av ziplock poser🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (På 2.3.2024 den 18.56):

Har fisk, grønsaker ,krydder og smør innpakket i aluminiumsfolie 

Egg og bacon

Kjøtt, grønsaker

Egentlig bare fantasien som stopper

Dette er gode alternativer, jeg pleier å steke egg og bacon på morgenen og biff og grønnsaker på kvelden hvis jeg er på campingtur.

Anonymkode: 488a8...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...