Gå til innhold

Draumen om eit småbruk


Smascha

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har! 🤗 Synes det var en fin serie, koselig å se på ekte folk. Synes dog det blir litt antiklimaks når folk som tydeligvis sitter på en del penger skal "skape seg et småbruk". Veit ikke om det bare er meg.

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å se såvidt på det nå og ristet på hodet når noen har kjøpt et småbruk og ikke en gang vet hvilken tilstand huset er i før de har kjøpt det. Tydeligvis ingen big deal økonomisk sett med å rive og bygge nytt hus heller. Syns det hele virket for rart. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett alle 6 episoder som ligger ute og jeg synes det er en fin serie. Minner litt om "Drømmeslottet". 

At folk kjøper uten å ha full kontroll tror jeg ikke de er alene om, men ikke alle lager tv-serie av det 😅

Jeg håper det kommer flere episoder/sesonger. Rolig, koselig og innimellom lærerik serie 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser fjerde episode nå. Liker serien godt så langt. Jeg kommer fra en liten gård selv, bor i by nå, men drømmer om et småbruk 💚

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker serien jeg :) Jeg liker at de tilsynelatende har penger, da får de utrettet det de ønsker, synes det er mer spennende enn det hadde vært om de ikke hadde råd til å realisere drømmene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

No har eg sett heile serien. Synst den var litt .. meh...

Pleier å digga slike program, men følte ikkje at eg vart "kjent med" verken dei vaksne eller borna i familien. Ikkje hende det noko veldig interessant eller overraskande. 

Og kvifor ikkje intervjue naboane eller svigerfaren osv, som dei jo får hjelp av, eller ta med nokre klipp frå familiens liv i Bergen?

Kanskje det hadde noko med at det tydeligvis gjekk lang tid mellom kvar gong dei filma? 

Må seie eg vart litt skuffa og synst det var "the bare minimum" produksjonen gjorde ut av dette.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofilteret skrev (På 2.3.2024 den 15.48):

Jeg har sett alle 6 episoder som ligger ute og jeg synes det er en fin serie. Minner litt om "Drømmeslottet". 

At folk kjøper uten å ha full kontroll tror jeg ikke de er alene om, men ikke alle lager tv-serie av det 😅

Jeg håper det kommer flere episoder/sesonger. Rolig, koselig og innimellom lærerik serie 👍

Sesong 2 ligger ute på altibox

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
tøttaa skrev (På 2.3.2024 den 1.59):

Jeg har! 🤗 Synes det var en fin serie, koselig å se på ekte folk. Synes dog det blir litt antiklimaks når folk som tydeligvis sitter på en del penger skal "skape seg et småbruk". Veit ikke om det bare er meg.

Jeg er litt enig. Men jeg er kanskje ikke i målgruppen. Fint program, og søte folk. Men jeg synes også det var litt antiklimaks når det tydelig kom frem at dette var folk med meget god økonomi, og at dette prosjektet egentlig ikke var så kritisk å få til på kort sikt som de la opp til i starten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne vært en kjempeinspirerende serie. Men… 

 

De har så mye midler at dette ikke blir en "drøm" om et "småbruk". Dette er en plan om et flunkende nytt hus med eplehage og grønnsaksåker. Det er ikke "gjør mye ut av lite", det er "lei maskiner og drener og grav til flerfoldige hundretusener, og riv et fantastisk hus og istedenfor å bygge et tilsvarende og passende hus la oss bygge en betongKLOSS som bolig"-program istedenfor. 
 

Jeg kommer til å se på det, men dette er miiiiiiiilevis unna Mandelmann og Øvre Brekkebakkene, altså. Det er bare folk med penger og en drøm med kameraproduksjon på slep. 
 

og jeg skal se det 😂 misforstå meg rett! Men det er ikke NRK-faktor for min del. Dette kunne vært sendt på Viaplay. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Boligprisene i Bergen er jo høye så det er jo ikke usannsynlig at de har hatt en god slump egenkapital etter salg av huset der.

De har og fått noe økonomisk støtte fra Innovasjon Norge:

https://www.statsforvalteren.no/vestland/landbruk-og-mat/jordbruk/marknadshage-i-leirvik-pa-stord/

Det finnes mange støtteordninger man kan søke om om man gjør litt research på forhånd.

Kleppe har tidligere laget dokumentarfilmen «Uten mat og drikke» der familien levde på kun norsk mat i en måned. Den ble også vist på Nrk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt. Ble litt sånn halvveis.

Når jeg vet hvor hardt tanta mi og familien har jobbet, og hvilke smarte og erfaringsbaserte grep de har gjort. Så ble dette litt tomt. Jeg var også mye hos besteforeldrene mine som barn, og der var det nøysomhet og mye arbeid.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likte serien veldig godt. Elsker dynamikken i forholdet deres. Sjelden vare

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne serien er jo at Kleppe er tv og filmprodusent, og då blir dette ikkje 100% ekte tv. Prosjektet vert meir eit tv prosjekt enn at dei verkeleg har ein draum om eit småbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis ikke båndtvang der de bor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sugar&Spice skrev (På 28.3.2024 den 5.27):

Dette kunne vært en kjempeinspirerende serie. Men… 

 

De har så mye midler at dette ikke blir en "drøm" om et "småbruk". Dette er en plan om et flunkende nytt hus med eplehage og grønnsaksåker. Det er ikke "gjør mye ut av lite", det er "lei maskiner og drener og grav til flerfoldige hundretusener, og riv et fantastisk hus og istedenfor å bygge et tilsvarende og passende hus la oss bygge en betongKLOSS som bolig"-program istedenfor. 
 

Jeg kommer til å se på det, men dette er miiiiiiiilevis unna Mandelmann og Øvre Brekkebakkene, altså. Det er bare folk med penger og en drøm med kameraproduksjon på slep. 
 

og jeg skal se det 😂 misforstå meg rett! Men det er ikke NRK-faktor for min del. Dette kunne vært sendt på Viaplay. 

Jeg er helt enig, det traff dårlig for min del, kanskje jeg ikke er målgruppen. For min del er denne drømmen å komme seg bort fra kjas og mas motsatt når det krever så enormt med midler for å starte. Men det er kanskje ikke mulig med ett småbruk? 
 

Alt blir jo nytt, stort og dyrt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ida er masete å høre på. Programmet treffer meg ikke. De sitter tydeligvis godt i det økonomisk, og alt blir nytt og kjedelig. Ingen sjarm. Ingenting på spill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...