AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #21 Skrevet 2. mars 2024 Tja, brukte litt narkotika selv i ungdomstiden 16+ til starten av 20 årene, var ikke vanskelig å få tak i da. Har inntrykk av at det er enda mer vanlig nå, i større grad akseptert, og er derfor muligens mer synlig for alle andre. Da jeg holdt på med det ble det gjort veldig I skjul, lå ingenting fremme på fester eller lignende. De som ikke brukte narkotika var ikke klar over hva som skjedde rundt dem. Det jeg hører nå er at det ofte ligger fremme på fester eller at de er på egne rom av hensyn til de som ikke misbruker dette, men at de dog vet hva som foregår. Anonymkode: ff2a7...99b
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #22 Skrevet 2. mars 2024 Veldig vanlig, ja. MDMA får man jo på resept, som det legemiddelet det har blitt omgjort til. I min ungdom, var det bare ansett som partydop. Cannabis har blitt ufarliggjort, i hvert fall siden "Mellom himmel og helvete"-tiden, da man ikke hadde noe kunnskap om det, men anså det som porten til helvete. For mye av alt er galskap uansett. Og premien for å utgjøre størst skade på samfunnet, går fremdeles til alkoholen. Anonymkode: 59857...f4a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #23 Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hasj er ikke så uskyldig det heller. Sett på nært hold hvordan det er avhengighetsskapende og hvordan det endrer en person, både fysisk og psykisk. Anonymkode: 1f0c6...5e6 Helt enig. Noe av det verste er nesten hvor giddeløse folk blir av det. Samtidig var det et ganske stort antall som røyket da jeg var ung også, og de fleste har det gått bra med, de sitter med gode jobber, doktor- og mastergrader osv. i dag. Jeg holder faktisk en knapp på at alkohol er verst. Jeg kjenner ingen som døde av hasj. Men av de jeg vokste opp med så har alkohol ødelagt desto mer. Husker også skumle kjøreturer der noen hadde drukket, fyll der folk ble liggende i grøfta over natta, slåsskamper med kniv (heldigvis ikke knivstikkinger eller noe sånt, men var blant annet på en fest der en kastet kniv gjennom rommet), ødeleggelse av inventar med brannslukkingsapparat, noen som ble hentet av ambulanse for å bli pumpet osv. I motsetning til kveldene der det ble røyket hasj og det skumleste man gjorde kanskje var å spise altfor mye godteri og junk. Anonymkode: 6faed...d0d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #24 Skrevet 2. mars 2024 Like vanlig som det var for 20 år siden. Forskjellen nå er at det gjøres åpent på fester og snakkes om. Å nå er det folk fra 10 til 60 som ruser seg 🙁 Nesten mer normalt med narkotika enn alkohol. Anonymkode: b19f7...ac4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #25 Skrevet 2. mars 2024 Jeg opplever at det nok er ganske tilgjengelig. (Som alt annet i et samfunn der det er lett å finne alt mulig på internett.) Samtidig så opplever jeg at det er mer vanlig i noen miljøer enn i andre. På samme måte som jeg opplever at noen miljøer starter tidligere med alkohol. Og noen miljøer har har mer press på å teste ut de voksnes grenser. Jeg merker jo at Canabis har blitt mye mer "normalisert" de siste 20 årene. Og jeg regner med de aller fleste får tilbud om både det og alkohol så fort de kommer på vgs, om de ikke har fått tilbud tidligere. Det kom jo ut en artikkel for et års tid siden, der de som forsket på dette skrev at de som var mest i faresonen for å bruke dop, var gutter, og da aller mest gutter i russebuss-miljø. Og de brukte ikke dop istedenfor alkohol. De brukte dop i tillegg til alkohol. Så når de ble trøtte av alkoholen, så tok de dop, slik at de kunne holde ut og feste og drikke lenger. På den annen side, så kunne vel hvem som helst få tak i "partydop" og hasj da jeg var ungdom også. Om du var interessert i å prøve, så var det ganske lett. Hasjen oppsøkte deg nærmest, og ble ikke sett på som mer skadelig enn vanlige sigaretter. Mens partydop ble brukt for å kunne feste lenge ut over natta. I den perioden var det en del utesteder som tok betalt for vann, fordi mange bare tok dop og drakk vann hele kvelden... Anonymkode: 955bb...23f
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2024 #26 Skrevet 3. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Siden det ikke er regulert så er det mye enklere for mindreårige å skaffe cannabis enn alkohol, det er ingen selgere som sjekker legitimasjon og ofte så har de som selger cannabis sterkere varer å tilby i tillegg. Anonymkode: 08f57...6cf Spritfylla var fantastisk , rave rundt å preike med folk å spre glede . Savner den tiden. Anonymkode: 430c6...5d7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå