Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datt i trappene på institusjonen jeg jobber pga lekkasje fra takket som hadde gjort trappene våte. Skadet kneet stygt i fallet. Er sykemeldt, og foreløpig usikkert hvor lenge det blir. Kanskje må jeg operere. Har jeg noen spesielle rettigheter her mht forsikring? Sånn utenom rett på sykepenger. Har jeg feks rett til å få dekket utgifter hos lege/rtg osv?  Hvilken forsikring dekker egentlig skader på jobb? Jeg skadet meg jo som følge av en feil på bygget. Er medlem av klp og har også noen helseforsikringer i Sparebank 1 som del av pakketilbud, men har ikke helt oversikt her og nå. Kan jeg ha krav på noe her om jeg blir langvarig sykemeldt? I verstefall ufør?

Anonymkode: d89c7...b91

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo selvfølgelig sjekke med de forsikringene du har både på jobb og privat.

Anonymkode: e6b6a...60a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du får det godkjent som yrkesskade har du rett på å få refundert det du må betale i forbindelse med skaden fra det offentlige, men da må arbeidsgiver registrere det, i tillegg til at du må få dokumentasjon fra lege.

Anonymkode: 371d2...f0f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du får det godkjent som yrkesskade har du rett på å få refundert det du må betale i forbindelse med skaden fra det offentlige, men da må arbeidsgiver registrere det, i tillegg til at du må få dokumentasjon fra lege.

Har både skrevet synergi som sjefen skal underskrive og fått legeerklæring med sykemelding 3 uker foreløpig, Har hatt utgifter på over 800 kr fra jeg ble skadet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Datt i trappene på institusjonen jeg jobber pga lekkasje fra takket som hadde gjort trappene våte. Skadet kneet stygt i fallet. Er sykemeldt, og foreløpig usikkert hvor lenge det blir. Kanskje må jeg operere. Har jeg noen spesielle rettigheter her mht forsikring? Sånn utenom rett på sykepenger. Har jeg feks rett til å få dekket utgifter hos lege/rtg osv?  Hvilken forsikring dekker egentlig skader på jobb? Jeg skadet meg jo som følge av en feil på bygget. Er medlem av klp og har også noen helseforsikringer i Sparebank 1 som del av pakketilbud, men har ikke helt oversikt her og nå. Kan jeg ha krav på noe her om jeg blir langvarig sykemeldt? I verstefall ufør?

Du må søke om å få det godkjent som yrkesskade via nav. Arbeidsgiver er pliktig til å melde inn.

Du skal få dekket tapt arbeidsinntekt, utgifter til behandling, og eventuelt erstatning. 

Anonymkode: d4358...314

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Viktig å få alle disse detaljene dokumentert best mulig hos fastlegen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har både skrevet synergi som sjefen skal underskrive og fått legeerklæring med sykemelding 3 uker foreløpig, Har hatt utgifter på over 800 kr fra jeg ble skadet.

Da er vel neste steg å vente på at NAV godkjenner det, før du sender inn dokumentasjonen og søker refusjon.

AnonymBruker
Skrevet

Du må skrive det som avvik på jobben. Snakk ellers med fagorganisasjonen din, verneombud og leder.

Anonymkode: 0f515...797

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du gikk med sko som dekket hælen på foten altså ikke slippers osv, da risikerer man å ikke få det dekket iallefall. Snakk med fagforeningen din. De vet nok hva du har rett på osv. God bedring 💐

Anonymkode: 3d5ee...2a6

AnonymBruker
Skrevet

Så, tryner i trappa, slår seg på kneet og tenker uføretrygd med en gang. Sier ALT om tankegangen folk har i dag. 

Du må melde det inn men får det neppe tellende som arbeidsskade. Legebesøk ect dekkes av frikort når dette passeres, ellers må du sjekke egene forsikringer. 

Anonymkode: 917e1...86d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så, tryner i trappa, slår seg på kneet og tenker uføretrygd med en gang. Sier ALT om tankegangen folk har i dag. 

Du må melde det inn men får det neppe tellende som arbeidsskade. Legebesøk ect dekkes av frikort når dette passeres, ellers må du sjekke egene forsikringer. 

Jeg synest TS er smart som sjekker opp i dette nå, og tenkte på det lange perspektivet, men med en potensiell yrkesskade så er det svært viktig at hun sjekker ut rettigheter og får alt dokumentasjon mens hun kan, for dette KAN bli langvarig. Din bekymring for uføretrygdede er helt irrelevant da TS passe på at hun er mest mulig rustet i tilfelle det skulle bli langvarig.

For meg høres dette ut som noe som definitivt kan betegnes som yrkesskade, pga. glatt trapp av lekkasje. 

Kneskader er noe dritt, og det kan få store følger resten av livet selv om skaden ikke virker så ille i starten. Man er utrolig avhengig av å ha et funksjonelt kne. Det er faktisk ikke sånn at man blir operert og nødvendigvis blir helt bra igjen, det kommer helt an på skaden. Om operasjonen er vellykket, kan man likevel slite med både smerter og arrvev i ettertid som kan skape masse trøbbel, det kan bli et stor utfordring når man har et aktivt yrke. TS beskriver noe som høres ut som et stygt fall, så det kan høres ut som hun har fått en omfattende skade.

Bare det at man kanskje må operere i seg selv kan føre til at man blir langtidssykemeldt når man har et aktivt yrke. Som pasient hos ortopedisk avdeling er det ekstremt lange ventetider. Jeg har vært pasient i over et 1 år på krykker, og ting går sent. Spesielt når det ikke er bruddskade. Her gikk det måneder før jeg fikk kikkhulskirurgi av kneet, det fikk kartlagt skaden og satt diagnose siden MR ikke ga noen klare svar, og de gjorde noen småting, men langt ifra nok til å bli frisk og slippe krykkene. Så ble kontroll av kne som skulle være etter 6 uker, 2 mnd etterpå. Der ble det satt en injeksjon, med kontroll i neste uke, der det blir bestemt om jeg skal ha ny operasjon om jeg ikke har blitt tilstrekkelig bra (noe jeg ikke har), så da blir det mest mulig ny operasjon om noen måneder. Da har det allerede gått 1,5 år. I følge fastlegen min er det håpløst med ventetider på ortopedisk, han har selv mange pasienter som er fullstendig langtidssykemeldt som venter på behandling. Heldigvis for meg har jeg kontorjobb, og var ikke sykemeldt i starten, så jeg har noen måneder igjen av sykemeldingsperioden. Likevel begynner man å merke det etter så mange måneder med feilbelastning og smerter i kroppen, så til slutt måtte jeg kaste inn handkleet og har jobbet gradert noen måneder. Hadde jeg hatt et aktivt yrke, hadde jeg derimot mest sannsynlig vært på AAP nå pga. den lange ventetiden på ortopedisk avdeling. Det hadde betydd inntektstap. 

Nei det er ikke sikkert TS blir uføretrygded, men med lang behandlingstid på ortopedisk avdeling så er man plutselig over på AAP. Spesielt MR ikke gir klare svar på hva skaden er, man må ha kikkhullskirurgi for å finne ut mer og dermed ende opp med flere operasjoner. 

Anonymkode: 4b605...00d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synest TS er smart som sjekker opp i dette nå, og tenkte på det lange perspektivet, men med en potensiell yrkesskade så er det svært viktig at hun sjekker ut rettigheter og får alt dokumentasjon mens hun kan, for dette KAN bli langvarig. Din bekymring for uføretrygdede er helt irrelevant da TS passe på at hun er mest mulig rustet i tilfelle det skulle bli langvarig.

For meg høres dette ut som noe som definitivt kan betegnes som yrkesskade, pga. glatt trapp av lekkasje. 

Kneskader er noe dritt, og det kan få store følger resten av livet selv om skaden ikke virker så ille i starten. Man er utrolig avhengig av å ha et funksjonelt kne. Det er faktisk ikke sånn at man blir operert og nødvendigvis blir helt bra igjen, det kommer helt an på skaden. Om operasjonen er vellykket, kan man likevel slite med både smerter og arrvev i ettertid som kan skape masse trøbbel, det kan bli et stor utfordring når man har et aktivt yrke. TS beskriver noe som høres ut som et stygt fall, så det kan høres ut som hun har fått en omfattende skade.

Bare det at man kanskje må operere i seg selv kan føre til at man blir langtidssykemeldt når man har et aktivt yrke. Som pasient hos ortopedisk avdeling er det ekstremt lange ventetider. Jeg har vært pasient i over et 1 år på krykker, og ting går sent. Spesielt når det ikke er bruddskade. Her gikk det måneder før jeg fikk kikkhulskirurgi av kneet, det fikk kartlagt skaden og satt diagnose siden MR ikke ga noen klare svar, og de gjorde noen småting, men langt ifra nok til å bli frisk og slippe krykkene. Så ble kontroll av kne som skulle være etter 6 uker, 2 mnd etterpå. Der ble det satt en injeksjon, med kontroll i neste uke, der det blir bestemt om jeg skal ha ny operasjon om jeg ikke har blitt tilstrekkelig bra (noe jeg ikke har), så da blir det mest mulig ny operasjon om noen måneder. Da har det allerede gått 1,5 år. I følge fastlegen min er det håpløst med ventetider på ortopedisk, han har selv mange pasienter som er fullstendig langtidssykemeldt som venter på behandling. Heldigvis for meg har jeg kontorjobb, og var ikke sykemeldt i starten, så jeg har noen måneder igjen av sykemeldingsperioden. Likevel begynner man å merke det etter så mange måneder med feilbelastning og smerter i kroppen, så til slutt måtte jeg kaste inn handkleet og har jobbet gradert noen måneder. Hadde jeg hatt et aktivt yrke, hadde jeg derimot mest sannsynlig vært på AAP nå pga. den lange ventetiden på ortopedisk avdeling. Det hadde betydd inntektstap. 

Nei det er ikke sikkert TS blir uføretrygded, men med lang behandlingstid på ortopedisk avdeling så er man plutselig over på AAP. Spesielt MR ikke gir klare svar på hva skaden er, man må ha kikkhullskirurgi for å finne ut mer og dermed ende opp med flere operasjoner. 

Kan også nevne at tilbud om rehabilitering er ikke-eksisterende, fysio hadde allerede i fjor sommer nevnt i epikrise til ortoped at jeg ville hatt nytte av intensiv rehabiltering, men da var svaret bare at det var noe som først kunne bli vurdert etter kikkhulskirurgi om man ikke fant noe skade i kneet, da kunne jeg bli sendt på rehabilitering på et annet sykehus. Men etter operasjonen ble det aldri nevnt igjen. Tror fortsatt jeg kunne hatt nytte av det da operasjon ikke er garanti for å bli frisk og fysio har kun kapasitet til å følge meg opp 2 dager i uken.

Til TS, håper du får hjelpt raskt og at du slipper en lang og kronglete reise slik som jeg. Du må bare ta tiden til hjelp ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare fornuftig å vurdere og sjekke opp alle mulige utfall, det betyr ikke at det er det ts ønsker. Dessuten er det ikke veldig usannsynlig å bli ufør i fysisk yrke etter en skade som krever operasjon, men man håper jo alltids at det går bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis ikke dette teller som arbeidsskade, hva tror du teller som det? 

Anonymkode: 9acb3...d23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 0.08):

Du må søke om å få det godkjent som yrkesskade via nav. Arbeidsgiver er pliktig til å melde inn.

Du skal få dekket tapt arbeidsinntekt, utgifter til behandling, og eventuelt erstatning. 

Anonymkode: d4358...314

Man kan også melde inn selv hvis arbeidsgiver ikke melder fra. Det måtte jeg gjøre. Fikk millionerstatning. Skrekk og gru om jeg ikke hadde gått til det steget og meldt inn selv...

Anonymkode: dfeba...b73

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 0.02):

Og det er så viktig at dette gjøre. Jeg ble hentet i ambulanse pga. skade på jobb, men det ble ikke registrert som yrkesskade. 15 år senere har jeg fortsatt trøbbel pga. dette, men tok annen utdanning og holder det i sjakk. Det er ikke som de kaster yrkesskadeeerstatning etter deg, så det er viktig at du følger opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis ikke dette teller som arbeidsskade, hva tror du teller som det? 

Anonymkode: 9acb3...d23

For å si det sånn, folk som blir slått ned av pasienter på jobb får ikke det tellende som yrkesskade. Det er ikke nok at det skjedd på jobb. 

Og, selv om man mister begge beina så kan man faktisk fremdeles være aktiv i arbeidslivet, man må kanskje bytte yrke men man trenger ikke bli ufør. Så dere Dagsrevyen i går? En som satt i elektrisk rullestol og jobbet, og Torstein Lerhol som ligger i rullestol og jobber. Denne tråden er et godt eksempel på at trygderettighetene i Norge er for gode, når to med vonde knær er sykemeldt i lang tid og sikter mot aap og ufør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For å si det sånn, folk som blir slått ned av pasienter på jobb får ikke det tellende som yrkesskade. Det er ikke nok at det skjedd på jobb. 

Og, selv om man mister begge beina så kan man faktisk fremdeles være aktiv i arbeidslivet, man må kanskje bytte yrke men man trenger ikke bli ufør. Så dere Dagsrevyen i går? En som satt i elektrisk rullestol og jobbet, og Torstein Lerhol som ligger i rullestol og jobber. Denne tråden er et godt eksempel på at trygderettighetene i Norge er for gode, når to med vonde knær er sykemeldt i lang tid og sikter mot aap og ufør.

Nei du har ikke lest tråden tydeligvis, regner med du mynter til meg som kommenterte det med lang ventetid på ortopedisk og min knehistorie. Hvor i innlegget mitt står det at jeg sikter mot aap og ufør? Fikk du ikke med deg den delen der det stod at jeg de første måneden jobbet fulltid fordi jeg har kontorarbeid, før jeg til slutt har jobbet gradert pga. den lange belastningen jeg har hatt over tid med å gå på krykker og smerter (Ikke bare "vonde knær" som du fint kaller det). Feilbelastning som går ut over rygg, hofte, det andre friske kneet. Ulempen med kontorarbeid er at det fungerer dårlig å sitte i 8 timer når man er så stiv som man er, i tillegg til at kneet blir merkbart stivt bare etter en liten stund. Selv med tilrettelegging med å reise seg ofte og å legge kneet høyt.  Eneste gangen jeg har vært 100% sykemeldt var rett etter operasjon, ellers har jeg etter eget ønske begynt å jobbe gradvis litt og litt, og legen har støttet meg og vært den som har holdt litt tilbake. Det er også viktig at jeg har overskudd i hverdagen til å gjøre de øvelsene som gjør meg frisk. Det at jeg i tillegg ikke får vært i skikkelig aktivitet går veldig ut over energinivået i hverdagen. Inntil nylig så klarte jeg ikke en gang å trø rundt en trimsykkel. Så ille er skaden min. Tror du seriøst at jeg har lyst å ha det sånn? Det er en psykisk belastning i hverdagen. 

Det er fint å være noe på arbeidsplassen, for sosialt, psyke og føle motivasjon, men samtidig er det en veldig utfordrende hverdag jeg er i, og da må man finne balansen mellom å ta vare på helsen og det å være i arbeid. Sånne holdninger som du uttrykker er ting som gjør til at folk havner utenfor arbeidslivet, om man presser seg når man er syk fordi man skal bagatellisere sykdom, så kan ende opp med at man møter veggen og havner fullstendig utenfor arbeidslivet. En sykemelding er for en begrenset periode i livet, og man må være fullstendig ut av arbeidslivet i 6 måneder for å bli frisk til å fungere de mange andre årene man er i arbeidslivet, så er det greit.

Om TS blir langtidssykemeldt så kan i teorien arbeidsgiver tilrettelegge med å finne oppgaver hun kan utføre, men om de har kapasitet eller mulighet til å finne noe slikt i et helseyrke er ikke godt å si. Skal man være på jobben fulltid i en uke bare for å brette kluter for det sosiale?  Det kan være det derfor er mest hensiktsmessige å være fullstendig sykemeldt en periode for å bli raskere frisk. Om hun må over på AAP så kan selvfølgelig omskolering være en mulighet, men det er faktisk noen personer som passer best i aktive yrker og ikke som ikke er særlig "skoleflink", så om omskolering er mulig kommer helt an på fra person til person. Uansett er dette noe som NAV, lege, arbeidsgiver og vedkommen vet mye mer enn det du sitter og synser om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...