Honningmor Skrevet 2. mars #21 Del Skrevet 2. mars Hm. Bleieskift. Rumpetørking. Dusjing/bading. Gre hår og pusse tenner. Kle på/av klær. Kle på/av yttertøy. Lage frokost. Matpakker. Middag. Kveldsmat. Amming. Sykdom..... Handle klær. Vaske klær. Brette klær Handle mat. Skifte på senger (10-12 stk) Oppvask. Følge til legen, tannlegen, frisør, optiker. Kjøring til skole/barnehage Lekser Fritidsaktiviteter Kjøpe gaver og kjøre til barnebursdag Feiring av bursdager Rydde Vaske Døgnet har kun 24 timer. Lykke til med å lese en bok før leggetid. 27 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars #22 Del Skrevet 2. mars Xmasclovn skrev (10 timer siden): Er det samme antall barn det er snakk om? Ikke langt unna men har fått de over 21 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munchlax Skrevet 2. mars #23 Del Skrevet 2. mars Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden): Ikke langt unna men har fått de over 21 år Nei. De fikk første i 2011. Dama er 31 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars #24 Del Skrevet 2. mars Munchlax skrev (2 minutter siden): Nei. De fikk første i 2011. Dama er 31 år. Var svar på sp om jeg har like mange. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Munchlax Skrevet 2. mars #25 Del Skrevet 2. mars Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Var svar på sp om jeg har like mange. Sorry😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars #26 Del Skrevet 2. mars Honningmor skrev (3 timer siden): Hm. Bleieskift. Rumpetørking. Etter behov Honningmor skrev (3 timer siden): Dusjing/bading. Faste dager + etter behov Honningmor skrev (3 timer siden): Gre hår og pusse tenner. 1) Fletter og sovehette hjelper mye på å minske behovet men hjelper om de ikke klarer det selv 2) Kveldspuss hjelp frem til 12 år, morgenpuss tar de selv fra 6-7 års alder Honningmor skrev (3 timer siden): Kle på/av klær. Hjelper de minste etter behov men dette lærer de fort selv Honningmor skrev (3 timer siden): Kle på/av yttertøy. Samme som foregående sp Honningmor skrev (3 timer siden): Lage frokost. Matpakker. Middag. Kveldsmat. Frokost og matpakker lages når en spiser kveldsmat. Middag lages imenst de gjør lekser Honningmor skrev (3 timer siden): Amming. Etter behov Honningmor skrev (3 timer siden): Sykdom..... Lite sjukdom men etter behov Honningmor skrev (3 timer siden): Handle klær. 2 ganger i året, mye arvetøy og symaskinen er kjekk å ha. Skotøy etter behov Honningmor skrev (3 timer siden): Vaske klær. 3 vaskemaskiner og 2 tørketromler+ tørkehus i hagen og mange tørkestativ Honningmor skrev (3 timer siden): Brette klær Har sånne brettebrett så alle hjelper til, betaler 1kr pr plagg Honningmor skrev (3 timer siden): Handle mat. 1 gang i mnd, 4 frysebokser og alt er planlagt Honningmor skrev (3 timer siden): Skifte på senger (10-12 stk) Dette klarer de selv fra 7-8 års alderen. Skifter alt 2g i uken Honningmor skrev (3 timer siden): Oppvask. 2 oppvaskmaskiner Honningmor skrev (3 timer siden): Følge til legen, tannlegen, frisør, optiker. Etter behov, skoletannlegen er flink til å sette de opp på timer på samme dager Honningmor skrev (3 timer siden): Kjøring til skole/barnehage Kjøre? Ja til bhg følger vi men til skolen går de alene. Nå har de søsken og andre barn i nabolaget de går med. Honningmor skrev (3 timer siden): Lekser Gjøres imenst jeg lager middag Honningmor skrev (3 timer siden): Fritidsaktiviteter De velger selv men må gå på minst en ting. De fleste ligger i gåavstand og vi er alltid der på feks konserter, kamper, oppvisninger (har gått bra så langt) De må busse til kulturskolen men det klarer de selv fra 3 klasse Honningmor skrev (3 timer siden): Kjøpe gaver og kjøre til barnebursdag Gavefrie bursdager og kjører når det er vår tur, samme med fritidsaktiviteter. Honningmor skrev (3 timer siden): Feiring av bursdager Selvfølgelig, de som deler bursdag får likevel hvert sitt besøk Honningmor skrev (3 timer siden): Rydde Barna hjelper til Honningmor skrev (3 timer siden): Vaske Barna hjelper til Honningmor skrev (3 timer siden): Døgnet har kun 24 timer. Lykke til med å lese en bok før leggetid. Må de ha bok? Ja vi leser litt til barna frem til 10 års alderen, evt synger men verken jeg eller min mann fikk det og vi kommer fra 3 og 5 barna familier. Om flere barn deler rom, slik som hos oss leser en for flere barn samtidig 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars #27 Del Skrevet 2. mars (endret) Munchlax skrev (15 minutter siden): Sorry😅 Np, bare prøver å forklare hvordan vi med litt større barneflokker kan klare det. Endret 2. mars av Fru Uperfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars #28 Del Skrevet 2. mars (endret) Felis skrev (8 timer siden): Jeg synes det er ekstremt egoistisk å sette så mange barn til verden. Jeg ser absolutt at det kan være noen fordeler ved å vokse opp i en stor søskenflokk, men dagens samfunn har så høye krav til oppfølging at man aldri i verden kan klare å møte dette. Døgnet har tross alt bare 24 timer. Selvfølgelig kan ungene klare seg fint, men hva hvis ett eller flere barn trenger mer oppfølging enn standardmalen foreldrene har satt for flokken sin? Jeg har to venner som har vokst opp i store søskenflokker, og ingen av dem har spesielt mye godt å si om det. Min ene venninne vokste opp som yngstemann av 8. Som yngstemann var hun godt ivaretatt av eldre søsken, men savnet alenekontakt med foreldrene. Da hun var i tenårene opplevde familien at et av barna tok sitt eget liv. Foreldrene ble etter dette besatt av å "frikjenne" seg selv for valget han tok. De krevde at resten av barna skulle anerkjenne at de var gode foreldre som ikke hadde sviktet. "Ikke sant jeg var en god mor, dere kan jo alltid komme til meg...?" Min venninne kunne ikke si seg enig i dette. Hun kjente jo selv på hvor lite oppmerksomhet hun hadde fått. Derfor raknet forholdet til foreldrene og de hadde ikke kontakt på mange år. Min andre venninne er nest eldst i en søskenflokk på 14 hel- og halvsøsken. Hun fikk tidlig interesse for en av Norges dyreste idretter. For å finansiere dette skaffet hun seg jobb som 14-åring. Hun beskriver et umenneskelig slit med å sjonglere skole, jobb og små barn som måtte passes hjemme. Noe av det såreste for henne er at hun alltid måtte ta bussen. At foreldrene ikke hadde mulighet til å kjøre henne, slik de andre vennene hennes ble. Ikke hadde de tid til å følge med på trening og konkurranser heller. Venninnen min tok NM-gull, uten et eneste familiemedlem på tribunen. Det utenforskapet har satt dype spor i henne. Hun har begrenset kontakt med sin mor i dag, men følger fremdeles opp småsøsknene sine. Begge mine venner har valgt å være frivillig barnløse. De kjenner hverandre ikke, men begge har samme forklaring. De har fått så lite oppmerksomhet at nå er det deres tur. Jeg vet at slike anekdotiske analyser ikke er så mye verdt, men mye av det disse vennene forteller kan man jo tenke seg frem til selv. Med mange søsken blir det naturlig nok lite tid på hver. Man har ikke sjans til å følge opp skole og fritidsaktiviteter på samme måte. Det blir som regel mindre penger. Det blir større ansvar, særlig på eldre søsken. Og hvis det skulle dukke opp ekstra behov, blir hele planen sprengt... Det har våre sluppet, fritidsaktiviteter betaler vi 100%. Våre barn vårt ansvar, kanskje og derfor mine voksne barn så langt har valgt å få barn fra 25+ alderen. (Har anbefalt de å ikke starte like tidlig som meg) Om et av mine barn noensinne tar æresdrap må vi nesten gå i oss selv og se hva vi gjorde feil, er heldig og har ikke mistet noen barn. Endret 2. mars av Fru Uperfekt 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 2. mars #29 Del Skrevet 2. mars (endret) Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Det har våre sluppet, fritidsaktiviteter betaler vi 100%. Våre barn vårt ansvar, kanskje og derfor mine voksne barn så langt har valgt å få barn fra 25+ alderen. (Har anbefalt de å ikke starte like tidlig som meg) Om et av mine barn noensinne tar æresdrap må vi nesten gå i oss selv og se hva vi gjorde feil, er heldig og har ikke mistet noen barn. Bare for å presisere, det er veldig sjeldent noen andre sin feil at noen tar sitt liv. Noen ganger ser man at folk har blitt mobbet, ikke har hatt optimal oppvekst, har opplevd tap osv i forkant av selvmord. Men så har du alle de som opplever akkurat det samme, uten å ta sitt eget liv. Dessverre er det vanlig at etterlatte etter selvmord klandrer seg selv. Det er liksom en ekstra dimensjon ved slike tap. Jeg aner ikke hvorfor broren til venninnen min tok sitt eget liv. De andre søsknene overlevde og har gode liv i dag, så man kan ikke konkludere med vanskelig barndom. Sannsynligvis var han bare syk. Men for foreldrene ble det nok ekstra sårt at de aldri hadde nok tid til hvert enkelt barn. Det er nok sårt å tenke på, når det gikk som det gjorde. Men å prøve å få de andre barna til å dempe den dårlige samvittigheten er selvfølgelig feil fremgangsmåte. Men det samsvarer litt med egoismen jeg mener ligger til grunn for å få så mange barn. Man setter egne behov før ungenes. Jeg aner ikke hvordan dere har løst hverdagen og hva ungene deres tenker om det, men jeg skal innrømme at det er ganske trist å lese din beskrivelse også. Bading/dusjing ved behov? De fleste barn er såpass aktive at de trenger en dusj hver dag. Da ungene var små var noen av de fineste stundene mens de satt i badekaret og fikk skyllet sand ut av håret. Da hadde vi de gode samtalene om hvordan dagen hadde vært.. Bleieskift etter behov? Selvfølgelig. Og har man mange bleiebarn blir det masse behov... Kle av og på klær? Med mange små, så kreves det mye hjelp Handle klær 2 ganger i året? Herregud, får ungene aldri en ekstra genser eller bukse fordi de ønsker seg det? Kjøpe det andre har, når de har det? Arve er helt greit, men hva med handletur med mor eller far, hvor man rusler gjennom butikker og velger det ungen har lyst på? Hos oss var det en hyggelig begivenhet som heldigvis skjedde når ungene ønsket. Oppvask? Shit, hvor fikk du kjøpt oppvaskmaskiner som både fylte seg og tømte seg selv? Jeg kjøper to av dem! Lekser? Joda, man kan sikkert lage middag og hjelpe til med lekser samtidig, dersom middagen er fryktelig enkel og ungene ikke er så mange. Men å hjelpe en halv skoleklasse med lekser, samtidig som man skal hakke grønnsaker, steke maten og kanskje vispe sammen en saus som ikke skal svi seg samtidig? Det skjer ikke uten at noen blir stresset. Fritidsaktiviteter: Der stopper det seg raskt dersom noen av ungene velger dyre idretter. Det gjelder forsåvidt lavinntektsfamilier også, men da vet ungene at det er fordi pengene ikke finnes, ikke fordi de må kompromisse fordi mamma og pappa ikke kjente begrensningens kunst. Følge til tannlege, lege optiker osv etter behov? Jeg ville aldri sendt ungene mine til annet enn skoletannlegen alene, før de var godt oppi tenårene. Og så lenge de gikk på barneskolen fulgte jeg til skoletannlegen også, fordi de måtte kjøres. Jeg ser ellers at du baserer deg mye på flaks og tilrettelegging fra samfunnet rundt. Tannlegen må samkjøre tannlegetimer, foreldresamtaler må settes opp på samme dag, foreldremøter må slås sammen osv. Og ALLE må ha gavefri bursdag? Hva om man har lyst på gaver til en 50-lapp? Det er jo ganske vanlig, og noe ungene synes er gøy. Tillegg: Dette med at andre må tilrettelegge fordi noen har for mange unger til at de rekker alt, er noe sikkert mange i tråden har opplevd. Det virker sikkert ikke så voldsomt stort for de som ber om tilrettelegging, men for resten av oss blir det irriterende i lengden. -AUF? Nei, det rekker jeg ikke, jeg har jo 10 barn... - Dugnad? Nei, det rekker jeg ikke, det er dugnad for barn 2,4 og 8 den dagen... -Stå i pølsekiosken på 17-mai? Nei det rekker jeg ikke, jeg har allerede blitt satt opp i loddsalg for 5. klasse og sykkelløp for 1. klasse, men jeg rekker ingen av delene, for jeg har jo 10 barn... Og når det kommer til lesing, så er dette ganske viktig for barn. Fryktelig trist om ungene må avspises med en sang, men skjønner at det blir vanskelig å lese for 12 forskjellige unger, hvis man ikke sprer leggetiden over svært mange timer. Særlig hvis man skal ta hensyn til ungenes individuelle ønsker. Men det er vel hele greia med mange barn, barnas individuelle ønsker må vike for foreldrenes ønske om mange barn. Det er en fryktelig trist tanke... Endret 2. mars av Felis 39 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 2. mars #30 Del Skrevet 2. mars (endret) Jeg kjenner to som har vokst opp med mange søsken, ingen sv de Synnes det har vært særlig greit. Se har måttet ta mye ansvar dor søsken tidlig, ikke fått oppfølging de burde hatt, måtte ta tidlig ansvar for lekser og oppgaver i huset, kun arvet klær og utstyr osv. De har selv valgt kun ett barn og to barn Endret 2. mars av Orly 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 2. mars #31 Del Skrevet 2. mars Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Ikke langt unna men har fått de over 21 år Det har sikkert hjulpet litt å spre de utover, i motsetning til årlig(?) fødsel for Lykkenermange. Men likevel utrolig bra, for jeg blir svett av bare tanken😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shab Skrevet 2. mars #32 Del Skrevet 2. mars (endret) Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Etter behov Faste dager + etter behov 1) Fletter og sovehette hjelper mye på å minske behovet men hjelper om de ikke klarer det selv 2) Kveldspuss hjelp frem til 12 år, morgenpuss tar de selv fra 6-7 års alder Hjelper de minste etter behov men dette lærer de fort selv Samme som foregående sp Frokost og matpakker lages når en spiser kveldsmat. Middag lages imenst de gjør lekser Etter behov Lite sjukdom men etter behov 2 ganger i året, mye arvetøy og symaskinen er kjekk å ha. Skotøy etter behov 3 vaskemaskiner og 2 tørketromler+ tørkehus i hagen og mange tørkestativ Har sånne brettebrett så alle hjelper til, betaler 1kr pr plagg 1 gang i mnd, 4 frysebokser og alt er planlagt Dette klarer de selv fra 7-8 års alderen. Skifter alt 2g i uken 2 oppvaskmaskiner Etter behov, skoletannlegen er flink til å sette de opp på timer på samme dager Kjøre? Ja til bhg følger vi men til skolen går de alene. Nå har de søsken og andre barn i nabolaget de går med. Gjøres imenst jeg lager middag De velger selv men må gå på minst en ting. De fleste ligger i gåavstand og vi er alltid der på feks konserter, kamper, oppvisninger (har gått bra så langt) De må busse til kulturskolen men det klarer de selv fra 3 klasse Gavefrie bursdager og kjører når det er vår tur, samme med fritidsaktiviteter. Selvfølgelig, de som deler bursdag får likevel hvert sitt besøk Barna hjelper til Barna hjelper til Må de ha bok? Ja vi leser litt til barna frem til 10 års alderen, evt synger men verken jeg eller min mann fikk det og vi kommer fra 3 og 5 barna familier. Om flere barn deler rom, slik som hos oss leser en for flere barn samtidig Så fint at dere bidrar til at Norge fortsatt har mennesker i fremtiden da. For jeg regner med alle barna følges så tett opp gjennom hele oppveksten slik at de ikke faller utenfor, men vokser opp til å bli selvstendige unge voksne med jobb - enten som ufaglært, med fagbrev eller høyere utdanning. Endret 2. mars av shab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. mars #33 Del Skrevet 2. mars Felis skrev (39 minutter siden): Bare for å presisere, det er veldig sjeldent noen andre sin feil at noen tar sitt liv. Noen ganger ser man at folk har blitt mobbet, ikke har hatt optimal oppvekst, har opplevd tap osv i forkant av selvmord. Men så har du alle de som opplever akkurat det samme, uten å ta sitt eget liv. Dessverre er det vanlig at etterlatte etter selvmord klandrer seg selv. Det er liksom en ekstra dimensjon ved slike tap. Jeg aner ikke hvorfor broren til venninnen min tok sitt eget liv. De andre søsknene overlevde og har gode liv i dag, så man kan ikke konkludere med vanskelig barndom. Sannsynligvis var han bare syk. Men for foreldrene ble det nok ekstra sårt at de aldri hadde nok tid til hvert enkelt barn. Det er nok sårt å tenke på, når det gikk som det gjorde. Men å prøve å få de andre barna til å dempe den dårlige samvittigheten er selvfølgelig feil fremgangsmåte. Men det samsvarer litt med egoismen jeg mener ligger til grunn for å få så mange barn. Man setter egne behov før ungenes. Jeg aner ikke hvordan dere har løst hverdagen og hva ungene deres tenker om det, men jeg skal innrømme at det er ganske trist å lese din beskrivelse også. Bading/dusjing ved behov? De fleste barn er såpass aktive at de trenger en dusj hver dag. Da ungene var små var noen av de fineste stundene mens de satt i badekaret og fikk skyllet sand ut av håret. Da hadde vi de gode samtalene om hvordan dagen hadde vært.. Nei alle barn har ikke behov for dusj hver dag, og etterhvert klarer de å dusje selv. Felis skrev (39 minutter siden): Bleieskift etter behov? Selvfølgelig. Og har man mange bleiebarn blir det masse behov... Kle av og på klær? Med mange små, så kreves det mye hjelp Ikke mye om de faktisk blir opplært, har du noensinne vært i feks en bhg ved påkledning? Barna prøver først selv men så om de faktisk ikke klarer det så hjelper vi, det handler om mestring Felis skrev (39 minutter siden): Handle klær 2 ganger i året? Herregud, får ungene aldri en ekstra genser eller bukse fordi de ønsker seg det? Kjøpe det andre har, når de har det? Arve er helt greit, men hva med handletur med mor eller far, hvor man rusler gjennom butikker og velger det ungen har lyst på? Hos oss var det en hyggelig begivenhet som heldigvis skjedde når ungene ønsket. Vi har en dag før jul, når de handler presanger til søsken + en dag i forbindelse med bursdagen hvor vi har 1-1 handledag I tillegg til dette så syr jeg endel klær til de. Og da etter barnets ønsker Felis skrev (39 minutter siden): Oppvask? Shit, hvor fikk du kjøpt oppvaskmaskiner som både fylte seg og tømte seg selv? Jeg kjøper to av dem! Å fylle og tømme maskinene tar ikke lange tiden Felis skrev (39 minutter siden): Lekser? Joda, man kan sikkert lage middag og hjelpe til med lekser samtidig, dersom middagen er fryktelig enkel og ungene ikke er så mange. Men å hjelpe en halv skoleklasse med lekser, samtidig som man skal hakke grønnsaker, steke maten og kanskje vispe sammen en saus som ikke skal svi seg samtidig? Det skjer ikke uten at noen blir stresset. Det kalles prepping, vi har en helg i mnd hvor vi prepper neste mnd middager slik at alt en må gjøre er typ skrelle poteter som skal kokes. Du vet man får visper som rører selv om du har problemer med at sausene brenner seg. Felis skrev (39 minutter siden): Fritidsaktiviteter: Der stopper det seg raskt dersom noen av ungene velger dyre idretter. Det gjelder forsåvidt lavinntektsfamilier også, men da vet ungene at det er fordi pengene ikke finnes, ikke fordi de må kompromisse fordi mamma og pappa ikke kjente begrensningens kunst. Vel de går feks på riding, som regnes som dyr hobby + endel andre relativt dyre ting Felis skrev (39 minutter siden): Følge til tannlege, lege optiker osv etter behov? Jeg ville aldri sendt ungene mine til annet enn skoletannlegen alene, før de var godt oppi tenårene. Og så lenge de gikk på barneskolen fulgte jeg til skoletannlegen også, fordi de måtte kjøres. Mine gir beskjed når de føler de er gamle nok til å gå alene, feks følger jeg ene på 25 fremdeles fordet hen trenger det imenst andre sier de vil prøve seg selv i 12-15 års alderen. Så ja etter behov, og det har ingen aldersgrense. Har de både på vanlig tannlege og skoletannlege, og buss går rett fra skole til tannlege (og ja vi busser/går til tannlegen. Lege og optiker er jo naturligvis etter behov Felis skrev (39 minutter siden): Jeg ser ellers at du baserer deg mye på flaks og tilrettelegging fra samfunnet rundt. Tannlegen må samkjøre tannlegetimer, foreldresamtaler må settes opp på samme dag, foreldremøter må slås sammen osv. Og ALLE må ha gavefri bursdag? Hva om man har lyst på gaver til en 50-lapp? Det er jo ganske vanlig, og noe ungene synes er gøy. Er faktisk ikke jeg som har bestemt at det skal være gavefrie bursdager, det er FAU. Personlig synes jeg det tar vekk mye av gleden. Foreldremøter som er sammensatt har skolen drevet med lenge før mine startet der. Tannlege er noe en vet de skal til en gang i året, så om en setter det opp i god tid så går det bra å få det organisert. Foreldremøter er alltid i feb/mars og det legges ut lister for tider er vi raskt ute og setter det opp slik at det blir greit for oss Så nei ikke flaks men evne til å være organisert Felis skrev (39 minutter siden): Tillegg: Dette med at andre må tilrettelegge fordi noen har for mange unger til at de rekker alt, er noe sikkert mange i tråden har opplevd. Det virker sikkert ikke så voldsomt stort for de som ber om tilrettelegging, men for resten av oss blir det irriterende i lengden. -AUF? Nei, det rekker jeg ikke, jeg har jo 10 barn... - I fjor satt både jeg og min mann i FAU, i år er første år på mangen år ikke verken jeg eller min mann er med. Har aldri bedt om tilrettelegging, ja vi kjører ferre ganger men det er pga inntil 21 hadde vi egen 32 seter, nå har vi bare 16 seter men sier seg selv at det gjør at vi må kjøre ferre ganger enn de med 5 setere. Baker til alle ting jeg får forespørsler om og deltar på dugnader. Felis skrev (39 minutter siden): Dugnad? Nei, det rekker jeg ikke, det er dugnad for barn 2,4 og 8 den dagen... -Stå i pølsekiosken på 17-mai? Nei det rekker jeg ikke, jeg har allerede blitt satt opp i loddsalg for 5. klasse og sykkelløp for 1. klasse, men jeg rekker ingen av delene, for jeg har jo 10 barn... 17 Mai baker jeg 3-4 kaker til hvert år + står i kiosk og fikser premier. Er og med å pynter hvert år, siden jeg uansett må ekstra tidlig opp pga barn som går i morgen prosesjonen. Felis skrev (39 minutter siden): Og når det kommer til lesing, så er dette ganske viktig for barn. Fryktelig trist om ungene må avspises med en sang, men skjønner at det blir vanskelig å lese for 12 forskjellige unger, hvis man ikke sprer leggetiden over svært mange timer. Særlig hvis man skal ta hensyn til ungenes individuelle ønsker. Men det er vel hele greia med mange barn, barnas individuelle ønsker må vike for foreldrenes ønske om mange barn. Det er en fryktelig trist tanke... De ,, av spises'' med sang om de selv har valgt det. Valget er 1t lesing/ 30 min lesing og 30 min sang/ 1t sang. Så... Leggetid er spredd over 3 timer. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 2. mars #34 Del Skrevet 2. mars Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Ikke langt unna men har fått de over 21 år Jeg tenker som deg at mye løses med gode rutiner, og at barn fint kan klare en mye som barn og ta litt ansvar. Kjenner noen med både 6 og 7 barn som da har gode rutiner (og 7-barnsfamilien hadde en hjemmeværende foreldre i 15 år, pga. dyr barnehage, manglende barnehageplasser og fordi det var praktisk), men felles for dem er at de fikk barna over mange flere år, slik som deg. Se for deg en liten 4-åring som trenger omsorg av mor/far, men så er det tre yngre søsken som også trenger kos og nærhet. De seks eldre søsknene, som også er unge (samtlige i barneskolealder?) og trenger oppmerksomhet, er det jo ikke tid til. De må vel i stedet ta på seg foreldreoppgaver og gi omsorg til småsøsknene på tross av at de selv trenger omsorg fra mor/far. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honningmor Skrevet 2. mars #35 Del Skrevet 2. mars (endret) Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Etter behov Faste dager + etter behov 1) Fletter og sovehette hjelper mye på å minske behovet men hjelper om de ikke klarer det selv 2) Kveldspuss hjelp frem til 12 år, morgenpuss tar de selv fra 6-7 års alder Hjelper de minste etter behov men dette lærer de fort selv Samme som foregående sp Frokost og matpakker lages når en spiser kveldsmat. Middag lages imenst de gjør lekser Etter behov Lite sjukdom men etter behov 2 ganger i året, mye arvetøy og symaskinen er kjekk å ha. Skotøy etter behov 3 vaskemaskiner og 2 tørketromler+ tørkehus i hagen og mange tørkestativ Har sånne brettebrett så alle hjelper til, betaler 1kr pr plagg 1 gang i mnd, 4 frysebokser og alt er planlagt Dette klarer de selv fra 7-8 års alderen. Skifter alt 2g i uken 2 oppvaskmaskiner Etter behov, skoletannlegen er flink til å sette de opp på timer på samme dager Kjøre? Ja til bhg følger vi men til skolen går de alene. Nå har de søsken og andre barn i nabolaget de går med. Gjøres imenst jeg lager middag De velger selv men må gå på minst en ting. De fleste ligger i gåavstand og vi er alltid der på feks konserter, kamper, oppvisninger (har gått bra så langt) De må busse til kulturskolen men det klarer de selv fra 3 klasse Gavefrie bursdager og kjører når det er vår tur, samme med fritidsaktiviteter. Selvfølgelig, de som deler bursdag får likevel hvert sitt besøk Barna hjelper til Barna hjelper til Må de ha bok? Ja vi leser litt til barna frem til 10 års alderen, evt synger men verken jeg eller min mann fikk det og vi kommer fra 3 og 5 barna familier. Om flere barn deler rom, slik som hos oss leser en for flere Men uansett hvor strukturert man er så er jo alt det ovennevnte kun ting man -må- gjøre. Huslige plikter og nødvendige gjøremål. Hva med alt man selv eller ungen ønsker å gjøre? En tur på kafé i ny og ne, uplanlagt besøk, en liten gåtur rundt nabolaget, kos i mammas fang eller trøst midt på natta etter et mareritt, en runde UNO, dra til butikken for å bruke pengene fra tannfeen.. spontanitet, og ikke minst alenetid!? Dette er ikke luksus for et barn, men helt nødvendig oppmerksomhet og omsorg. Endret 2. mars av Honningmor Skrivefeil 16 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fillifjong Skrevet 3. mars #36 Del Skrevet 3. mars Ulike familier velger ulikt, uten at det ene er noe bedre enn det andre. Ja, barna må dele på oppmerksomheten i større grad når de er mange søsken, men er det noe de som jobber med barn/ungdom i dag ser (eller de som leser nyhetene) - så er det at mange barn preges negativt av å være i fokus og rampelyset hos sine voksne rundt seg hele tiden. Og det er jo ikke noe bedre. Og dette gjelder altså ikke bare noen få - det gjelder røkla. De er vant til at livet og deres små familiesamfunn tilpasses deres behov, ønsker og impulser. Det er fine barn, men de preges selvfølgelig av sin oppvekst, slik barn i 12-barns familier utvilsomt vil preges av sin oppvekst. Selv har jeg to barn, og er ikke organisert nok til å ha flere. Jeg blir dypt imponert over det feks Fru Uperfekt skriver over her om hvordan en slik hverdag kan organiseres. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 3. mars #37 Del Skrevet 3. mars Jeg lurer på hvordan de har råd til dette ? I disse høyrente tider med dyre matvarer og alt dyrt egentlig . Jeg ser også at de ha råd til å ta med hele hurven til syden. Hun jobber noe med en kiosk og han Rema 1000 tror jeg. Hun har også fått de 4-5 siste barna sine prematurt. Håper kroppen hennes klarer å holde tvillingene nok inne 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 3. mars #38 Del Skrevet 3. mars Fillifjong skrev (1 time siden): Ulike familier velger ulikt, uten at det ene er noe bedre enn det andre. Ja, barna må dele på oppmerksomheten i større grad når de er mange søsken, men er det noe de som jobber med barn/ungdom i dag ser (eller de som leser nyhetene) - så er det at mange barn preges negativt av å være i fokus og rampelyset hos sine voksne rundt seg hele tiden. Og det er jo ikke noe bedre. Og dette gjelder altså ikke bare noen få - det gjelder røkla. De er vant til at livet og deres små familiesamfunn tilpasses deres behov, ønsker og impulser. Det er fine barn, men de preges selvfølgelig av sin oppvekst, slik barn i 12-barns familier utvilsomt vil preges av sin oppvekst. Selv har jeg to barn, og er ikke organisert nok til å ha flere. Jeg blir dypt imponert over det feks Fru Uperfekt skriver over her om hvordan en slik hverdag kan organiseres. Det å gå i den ene grøfta (for mye fokus/rampelys) er jo ikke et argument for å gå i den andre grøfta (for lite oppmerksomhet/omsorg fra foreldre). Begge deler er jo uheldig og bør unngås. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnysun Skrevet 3. mars #39 Del Skrevet 3. mars Ikke skjønner jeg hvordan de har råd til så mange 🧐 nå vet jeg ikke hvor de bor og hvordan husprisene er der. Vi bor i en av Norges dyreste byer, har en «billig» bolig til å være i denne byen. Men selv med 80 000 kr inn i mnd til sammen og 2 barn, har vi nesten ikke penger igjen før lønning 😅 Men ingenting vondt ment mot dem, jeg synes de er flinke og det er imponerende alt de får til. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moongirl Skrevet 3. mars #40 Del Skrevet 3. mars Ja...hvordan klarer de å finansiere alt dette...de skulle jo selge huset noen år tilbake og...nå er han hjemmeværende og hun kjøpmann for Narvesen..trodde ikke at det var så lukrativt, men tydeligvis. For det er dyyrt med så mange barn og verre blir det med ungdommer..har selv 3 og det går MYE mat i vokseperioden.og når det trenes både i skoletiden og fritiden. Og klær er jo på voksenavdeling =dyrt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå