Lorieen Skrevet 8. mars #241 Del Skrevet 8. mars De har et helt vanlig hus med fem eller muligens seks soverom. Jeg lurer på hvordan de egentlig løser dette med tolv barn og to voksne i hus. Det går jo ikke opp, ikke litt engang. De eldste barna er tenåringer eller blir det snart, og trenger privatliv. For meg virker det som at de ikke har tenkt gjennom at behovene forandrer seg i takt med at barna blir eldre. Det er forholdsvis enkelt å ha mange tette småbarn, men når man har ungdommer og pre-teens OG en hel haug småbarn… Hvordan får de det til? Jeg har selv seks barn i alderen 1-22 og det er jaggu travelt nok, selv om bare fem bor hjemme. 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjerka Skrevet 8. mars #242 Del Skrevet 8. mars Lorieen skrev (5 timer siden): De har et helt vanlig hus med fem eller muligens seks soverom. Jeg lurer på hvordan de egentlig løser dette med tolv barn og to voksne i hus. Det går jo ikke opp, ikke litt engang. De eldste barna er tenåringer eller blir det snart, og trenger privatliv. For meg virker det som at de ikke har tenkt gjennom at behovene forandrer seg i takt med at barna blir eldre. Det er forholdsvis enkelt å ha mange tette småbarn, men når man har ungdommer og pre-teens OG en hel haug småbarn… Hvordan får de det til? Jeg har selv seks barn i alderen 1-22 og det er jaggu travelt nok, selv om bare fem bor hjemme. Det stemmer 💯 prosent. Nå får de en ny tenåring hvert år framover (!) og da kan man ikke lenger samle barna i en "barnehage" hjemme. Tror ikke de har tenkt helt i gjennom det nei, for de er så vant til å lage småbarn. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moongirl Skrevet 8. mars #243 Del Skrevet 8. mars (endret) Ja, akkurat som de tror de skal være evig småbarn... Eg har 3 ungdommer i hus...og de er evig takknemlig for hvert sitt rom og privatliv! Det er meeget viktig for de!! Husker det selv fra ungdommen, såå glad for at eg slapp å dele noe rom med min bror og søster!!Vi var så forskjellige! Endret 8. mars av Moongirl 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WillyX Skrevet 8. mars #244 Del Skrevet 8. mars Så må vi ikke glemme at hun selv er vokst opp med 13 ? 14? søsken, så hun har vel sikkert selv vært i den situasjonen med å dele rom og alt med ett eller flere søsken. Hun vet vel ikke om noe annet og tenker at hennes 12 (13?14?15?…) ikke har vondt av det 🙃 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cookie123 Skrevet 8. mars #245 Del Skrevet 8. mars Moongirl skrev (7 timer siden): Ja, akkurat som de tror de skal være evig småbarn... Eg har 3 ungdommer i hus...og de er evig takknemlig for hvert sitt rom og privatliv! Det er meeget viktig for de!! Husker det selv fra ungdommen, såå glad for at eg slapp å dele noe rom med min bror og søster!!Vi var så forskjellige! Det å ha mitt eget rom, og å kunne være for meg selv, tror jeg var noe av det viktigste jeg hadde i min ungdom!! Og jeg har bare 2 søsken. Husker jeg syntes synd på ei venninne som måtte dele rom med lillebroren. Husker også godt at de bygget nytt hus, og at hun da fikk eget rom! Da var vi vel ca 14 tror jeg, og det var såååå stas!!! 🙂 Med SÅ mange barn, så er det ikke sjans for at ett eneste av de får eget rom. Men så er vel disse ungene ikke vante til å være alene ett eneste sekund heller... Kjekt med søsken, altså. Men det kan bli liiiiitt for mange kanskje? 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GhostHug Skrevet 9. mars #246 Del Skrevet 9. mars (endret) Viktigere for henne å slippe å finne sin egen identitet enn å ivareta de barna en har. På dette punktet tenker jeg at det må ligge noe mer bak? Endret 9. mars av GhostHug 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneisabell Skrevet 9. mars #247 Del Skrevet 9. mars WillyX skrev (13 timer siden): Så må vi ikke glemme at hun selv er vokst opp med 13 ? 14? søsken, så hun har vel sikkert selv vært i den situasjonen med å dele rom og alt med ett eller flere søsken. Hun vet vel ikke om noe annet og tenker at hennes 12 (13?14?15?…) ikke har vondt av det 🙃 De får kjøpe seg et nedlagt hotell så får de plass til de de har, og de som kommer 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjerka Skrevet 9. mars #248 Del Skrevet 9. mars GhostHug skrev (15 timer siden): Viktigere for henne å slippe å finne sin egen identitet enn å ivareta de barna en har. På dette punktet tenker jeg at det må ligge noe mer bak? Når man har vært gift og gravid nesten konstant siden sent i tenårene til man er 32 og har fått 12 unger å ta seg av, så har man ikke så mye mer enn mamma-identiteten egentlig. Og da savner man ikke frihet heller, for man har aldri hatt den. Men hvis man da slutter å bli gravid hvert år, så må man kanskje gradvis oppdage seg selv, egne behov og friheten man går glipp av... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjerka Skrevet 10. mars #249 Del Skrevet 10. mars De fikk minstejenta i 2022, mistet i spontanabort i 2023 og fikk tvillingene i 2024. Hun har pleid å prøve fra første eggløsning etter fødsel... noe jeg synes er overveldende bare å tenke på. Men greit, de er voksne og må få bestemme selv - vi kan bare håpe at de nå fokuserer på den flokken de allerede har, hvorav flere har fått en tøff start på livet av diverse grunner ❤️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moongirl Skrevet 11. mars #250 Del Skrevet 11. mars Kroppen hennes må være gåen stakkars.... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 14. mars #251 Del Skrevet 14. mars rundtfingern skrev (På 6.3.2025 den 17.22): Blir spennende når hun kommer i overgangsalderen da. Med ørten unger fra 25 og nedover. Så en sånn kvinne i en dokumentar fra UK, som handlet om tre familier som alle hadde ekstremt mange barn. En familie var ganske ok med hardtarbeidende foreldre, en familie var rett og slett trygdesnyltere med ekstremt mange barn som klaget over at de ikke fikk leilighet med så mange soverom som de ønsket av kommunen/sosialen, og den tredje familien var altså denne familien hvor kvinnen var helt besatt av å få enda flere barn. Hun hadde blitt 40 eller 41 og ble ikke lenger gravid nesten med en gang. Hun hadde vel 13-14 barn (minst). Hun tenkte seriøst å benytte seg av IVF for å få enda flere barn. Hun satt på legekontoret og gråt. Jeg husker ikke hvordan det endte… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 15. mars #252 Del Skrevet 15. mars Bjerka skrev (På 9.3.2025 den 22.22): Når man har vært gift og gravid nesten konstant siden sent i tenårene til man er 32 og har fått 12 unger å ta seg av, så har man ikke så mye mer enn mamma-identiteten egentlig. Og da savner man ikke frihet heller, for man har aldri hatt den. Men hvis man da slutter å bli gravid hvert år, så må man kanskje gradvis oppdage seg selv, egne behov og friheten man går glipp av... Det må vel være ok at folk har ulike prioriteringer og verdier? Jeg synes også det er vanskelig å forstå at noen orker å få 12 barn. Men det virker jo som at for akkurat denne familien så er det toppen av lykke. Jeg følger ikke voldsomt med på hennes kanaler, men det er jo tydelig at alt de gjør er styrt rundt barna og deres behov og aktiviteter. Og de har nok også forholdsvis rolige og lydige barn. Personlig kunne jeg ikke ha levd på den måten, men det fungerer tydeligvis for dem. Alle har ikke så stort behov for frihet til egne interesser eller det å "realisere seg selv". Og det må vel være greit? For barnas del vil de vel sjelden eller aldri opplevd å være alene eller ha alenetid med foreldrene. Men de lærer jo også mye fint av å vokse opp i en stor søskenflokk. Kanskje de blir flinkere til å ta hensyn til andre enn mange andre barn som vokser opp i dag. Må man ha eget rom for å ha en god barndom? 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 18. mars #253 Del Skrevet 18. mars Mmmwhatever skrev (På 14.3.2025 den 23.15): Så en sånn kvinne i en dokumentar fra UK, som handlet om tre familier som alle hadde ekstremt mange barn. En familie var ganske ok med hardtarbeidende foreldre, en familie var rett og slett trygdesnyltere med ekstremt mange barn som klaget over at de ikke fikk leilighet med så mange soverom som de ønsket av kommunen/sosialen, og den tredje familien var altså denne familien hvor kvinnen var helt besatt av å få enda flere barn. Hun hadde blitt 40 eller 41 og ble ikke lenger gravid nesten med en gang. Hun hadde vel 13-14 barn (minst). Hun tenkte seriøst å benytte seg av IVF for å få enda flere barn. Hun satt på legekontoret og gråt. Jeg husker ikke hvordan det endte… Husker du hva den heter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet mandag kl 11:52 #254 Del Skrevet mandag kl 11:52 Melus skrev (På 18.3.2025 den 8.13): Husker du hva den heter? Nei, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet mandag kl 15:01 #255 Del Skrevet mandag kl 15:01 Melus skrev (På 8.3.2025 den 1.04): 13 barn, det er jammen heftig. Har ikke fulgt henne noe særlig de siste årene, men har ikke inntrykk av at mannens særkullsbarn er endel av familien hennes. Aldri vært snakk om han, aldri med på turer osv, så i realiteten så har de 12 barn (som er mer enn nok vil jeg tro…) Tar bare litt generelt her, men feks det at en prematurt og hjerteoperert baby er for sugesvak/generelt for svak til å fullamme er reelt. Likevel kan man i en sånn situasjon likevel gi babyen morsmelk ved å pumpe og gi morsmelk via sonde eller flaske. Blir bare dumt å ikke følge anbefalinger men å trumfe igjennom og slite ut den lille unødvendig Ang om de er pinsevenner så har ikke de noen retningslinjer for å få et barn i året. Svigerforeldrene mine, samt deres foreldre og besteforeldre var pinsevenner; ingen hadde unormalt store barneflokker (mannen min er ikke pinsevenn da han ikke valgte å døpe seg som voksen, noe som er godtatt da det ikke er noe press, og pinsevenner er ikke sånn som jehovas vitner der man blir frosset ut hvis man forlater menigheten) En ting jeg kom til å fundere over etter at jeg oppdaterte meg på denne tråden, sett i lys av at jeg selv fikk uhelbredelig kreft for 4 år siden; man har ingen garantier for at ikke noe alvorlig skal tilkomme av sykdom, selv om man ikke er gammel, lever sunt, er i aktivitet og ikke har flere tilfeller av kreft i familien. Med så mange barn; hva om en av foreldrene blir alvorlig syke? Vi har to barn, men hadde egentlig lyst på to til, men pga fødselen til yngste ble dramatisk i uke 34 der både hun og jeg sto i fare for å ikke overleve så valgte vi å stoppe på to. Noe jeg er veldig glad for i dag. Det var mer enn tøft nok med å fortelle de den vonde beskjeden, eldste hadde flyttet ut for å studere, men yngste bodde hjemme enda. Hadde vi hatt to til så ville vi ha hatt 3 hjemmeboende barn samtidig som jeg var veldig syk og sto på heftig behandling for å stabilisere kreften i håp om at jeg overlevde og kunne gå over på stabiliserende behandling (frem til kreften tok overhånd igjen og jeg måtte på nytt i gang med cellegift) Yngste flyttet i fjor for å studere, men å gå igjennom 3 runder med oppbluss samtidig som man skal holde mest mulig hverdagen i gang og følge opp feks skole og det er barn/tenåring evt sliter med + engstelse for å miste mamma/pappa unner jeg ingen. Hadde vi fått de to barna til som vi ønsket oss så hadde vi fortsatt hatt hjemmeboende barn….såklart det er fortsatt tøft for jentene at jeg er syk, men de klarer å distansere seg på en annen måte når de ikke bor hjemme. Pluss jeg behøver ikke å ta meg sammen på dårlige dager, men kan ligge rett ut i senga. Våre barn er unge voksne, mens June sin eldste er 13 år, og de har 12 barn. To voksne på 12 barn er egentlig for få voksne, så hva hvis noe alvorlig (bank i bordet for å ikke jinxe noe) sykdom eller skade skulle tilkomme June eller mannen? Å bli alene med 13 barn, mange småbarn, må være et mareritt av dimensjoner Enkelte har jeg lest blir hekta på å gå gravid; jeg tror June er en av de. Og jeg tror dessverre ikke at de stopper med tvillingene. Kroppen hennes rekker ikke å hente seg inn igjen; det tar 1 år ca etter graviditet før kroppen er seg selv igjen. De siste barna har blitt født prematurt og to har hjertefeil…..det er på tide for de å si stopp og ta vare på de som de allerede har satt til verden. 3 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marleah Skrevet mandag kl 22:27 #256 Del Skrevet mandag kl 22:27 Mmmwhatever skrev (10 timer siden): Nei, dessverre. Prøv The Radford family på Youtube. De heter vel noe med 21 and counting også. Hvis du søker etter store familier/ big eller large familys, kommer det også opp en del. Noen jobber for det de har ( Radfords), de fleste gjør det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeg er meg Skrevet mandag kl 22:50 #257 Del Skrevet mandag kl 22:50 Charminia skrev (På 1.3.2024 den 20.31): Jeg ser den gamle tråden ble stengt pga bloggen ble lagt ned, men den er nå aktiv igjen. De har nå annonsert at de venter nr 11 og 12, tvillinger til sommeren. Jeg er ikke i tvil om at de elsker barna og at de gjør det de kan for å gi de en god oppvekst men syntes rett og slett synd på de andre barna nå. Hvorfor ikke stoppe?? Uansett hvor dedikerte de er som foreldre er det fysisk umulig å gi hver og en av 12 barn den tiden og oppmerksomheten de fortjener!! Hva er deres tanker? Følger en familie på youtube "life with beans". De har 10 barn, og følger de opp helt fint. Aldri sett så flinke foreldre før. Tilstedeværende, støttende, kjærlige, kjefter aldri. Barna er helt fantastisk støttende, tålmodige og hjelpsomme med hverandre. Så det kommer helt an på foreldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet mandag kl 23:01 #258 Del Skrevet mandag kl 23:01 Ei jeg følger på IG, Mybabydolls, har 12 barn fra baby til 16 år (tragisk nok døde ene datteren for snart 2 år siden rett før hun ble 13, av en aneurisme/utposning på hovedpulsåren som sprakk, en medfødt feil som ingen visste om……resten av barna ble sjekket etter at de mistet søsteren på så dramatisk vis) Men ja; jeg får samme følelsen av denne damen som av June; hun er helt hekta på å gå gravid og babytiden. Så på at nr 12 til hun som har kontoen Mybabydolls kommer til å stoppe etter siste babyen de har nå. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå