Fru Uperfekt Skrevet 4. mars #61 Del Skrevet 4. mars Anim92 skrev (4 timer siden): En ting er om foreldrene føler de orker 2 eller 12 barn. En helt annen ting er om de 12 barna føler seg så innmari ivaretatt. Og da snakket jeg ikke om de får lov å gå på 4 aktiviteter i uka hver. Jeg er vokst opp i et miljø hvor 8-15 barn er normalen, og jeg vil si det er 50/50 om barna følte de hadde en flott barndom, eller om de følte seg lite sett, eller st de ble brukt som barnevakt/hushjelp. Det er fint å være en del av en gjeng og å kunne lære å bidra. Men ikke på bekostning av å bli sett for den man er og det man trenger, og ikke minst det å få lov å være et barn. Akkurat det å se hvert enkelt barn samt å ikke bruke de eldste som ekstra hjelp har vi vært nøye på å få til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 4. mars #62 Del Skrevet 4. mars Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Akkurat det å se hvert enkelt barn samt å ikke bruke de eldste som ekstra hjelp har vi vært nøye på å få til Dette er ikke kritikk av deg, og det er absolutt interessant å høre om din hverdag, men jeg er usikker på hvorfor du trekker inn så mye av den i akkurat denne tråden. Jeg skal ærlig innrømme at jeg et øyeblikk trodde du kanskje var personen bak bloggen, siden du forsvarer dine valg så heftig i denne tråden. Så oppdaget jeg at deres situasjon egentlig ikke kan sammenlignes i det hele tatt. For det første er det et langt større alderssprik på deres barn., dessuten er du (og sannsynligvis mannen din) langt eldre enn hovedpersonen. Da er det egentlig ganske uinteressant å vite at du mener at du har vært nøye med å la eldre barn aldri sitte barnevakt. Håper du ikke tar det som kritikk, det blir bare fryktelig mange eksempler fra din hverdag i en tråd som handler om noen helt andre. Og det blir forvirrende, da din hverdag heller ikke ligner på hovedpersonen sin hverdag... 29 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 4. mars #63 Del Skrevet 4. mars Honningmor skrev (6 timer siden): Herregud, alt noen av oss sier er at barn trenger mer enn å få dekt kun de to nederste trinnene på maslows hierarkistige. Slik som alle mennesker. Og siden døgnet har 24 timer, hvorav man skal sove, jobbe og få gjort det aller mest nødvendige så er det ikke nok tid igjen til alt det andre hvis tiden skal fordeles på over 10 unger. Det handler ikke om å være effektiv, men om ren matematikk. Jeg har ETT barn i skolealder, og bare denne uken har jeg brukt 4-5 timer på dugnadsarbeid. FAU og påskelotteri for fotballaget. Og det er ikke spesielt mye heller sammenliknet med andre uker i året. Kunne selvsagt droppa det, og kasta byrden over på noen andre, men mener man har plikt til å bidra hvis man skal delta på aktiviteter. Og i India bor de barna som er heldige å få mulighet til skolegang, på internatet og timesvis fra all familie, som de ser noen få ganger i året. Jeg tenker at norske barnklarer seg fint og har hovedsak mye støtte og omsorg. Og foreldre som melder seg frivillig på ting kan ikkeklageig si at det er så krevende. Det går nemlig fint an å la vær. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 4. mars #64 Del Skrevet 4. mars Felis skrev (15 minutter siden): Dette er ikke kritikk av deg, og det er absolutt interessant å høre om din hverdag, men jeg er usikker på hvorfor du trekker inn så mye av den i akkurat denne tråden. Jeg skal ærlig innrømme at jeg et øyeblikk trodde du kanskje var personen bak bloggen, siden du forsvarer dine valg så heftig i denne tråden. Så oppdaget jeg at deres situasjon egentlig ikke kan sammenlignes i det hele tatt. For det første er det et langt større alderssprik på deres barn., dessuten er du (og sannsynligvis mannen din) langt eldre enn hovedpersonen. Da er det egentlig ganske uinteressant å vite at du mener at du har vært nøye med å la eldre barn aldri sitte barnevakt. Håper du ikke tar det som kritikk, det blir bare fryktelig mange eksempler fra din hverdag i en tråd som handler om noen helt andre. Og det blir forvirrende, da din hverdag heller ikke ligner på hovedpersonen sin hverdag... Nja, synes @Fru Uperfekt sin hverdag er hvertfall hakket mer sammenlignbart med Lykkenermange sin hverdag , enn de som kommer med eksempler om hvor hardt det kan være å følge opp 2-3 barn. ☺️ Jeg synes ikke man som utenforstående sitter på noen annen fasit enn hva en selv føler en klarer. Det er forskjell på å si: «Jeg forstår ikke hvordan det går» og «nei, det er umulig å klare det og det» (ikke rettet mot deg, men generelt ) Synes dog det er litt interressant å høre hva de som selv har vokst opp i en stor søskenflokk har av erfaringer. Det vil jo også prege ens mening. Så vidt jeg skjønner har Lykkenermange selv vokst opp i en storfamilie og har den erfaringen selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 4. mars #65 Del Skrevet 4. mars Ebbeliten skrev (29 minutter siden): Og i India bor de barna som er heldige å få mulighet til skolegang, på internatet og timesvis fra all familie, som de ser noen få ganger i året. Jeg tenker at norske barnklarer seg fint og har hovedsak mye støtte og omsorg. Og foreldre som melder seg frivillig på ting kan ikkeklageig si at det er så krevende. Det går nemlig fint an å la vær. Blir ikke mye aktiviteter for barn om alle skal la være å melde seg 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 4. mars #66 Del Skrevet 4. mars Zenhouse skrev (2 minutter siden): Nja, synes @Fru Uperfekt sin hverdag er hvertfall hakket mer sammenlignbart med Lykkenermange sin hverdag , enn de som kommer med eksempler om hvor hardt det kan være å følge opp 2-3 barn. ☺️ Jeg synes ikke man som utenforstående sitter på noen annen fasit enn hva en selv føler en klarer. Det er forskjell på å si: «Jeg forstår ikke hvordan det går» og «nei, det er umulig å klare det og det» (ikke rettet mot deg, men generelt ) Synes dog det er litt interressant å høre hva de som selv har vokst opp i en stor søskenflokk har av erfaringer. Det vil jo også prege ens mening. Så vidt jeg skjønner har Lykkenermange selv vokst opp i en storfamilie og har den erfaringen selv. Foreldre kan jo selv tenke det har gått kjempefint , mens barna mener noe annet, sånn som de jeg kjenner til 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 4. mars #67 Del Skrevet 4. mars Charminia skrev (På 1.3.2024 den 20.31): Jeg ser den gamle tråden ble stengt pga bloggen ble lagt ned, men den er nå aktiv igjen. De har nå annonsert at de venter nr 11 og 12, tvillinger til sommeren. Jeg er ikke i tvil om at de elsker barna og at de gjør det de kan for å gi de en god oppvekst men syntes rett og slett synd på de andre barna nå. Hvorfor ikke stoppe?? Uansett hvor dedikerte de er som foreldre er det fysisk umulig å gi hver og en av 12 barn den tiden og oppmerksomheten de fortjener!! Hva er deres tanker? Enig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 4. mars #68 Del Skrevet 4. mars Visla skrev (På 1.3.2024 den 20.39): Så lenge de føler de har tid og overskudd er det jo bare flott for dem. føler mer en bismak i munnen over disse nummererte oppstilte bildene. Niklas har jo et barn fra før. Hva må dette barnet føle? Hva de føler er jo ikke nødvendigvis det ungene føler...og det er jo ungene sine behov som må komme først 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GoodBubble Skrevet 4. mars #69 Del Skrevet 4. mars Jeg har møtt de. Veldig høflige unger. Men de eldste tok av seg de yngste, og frykter derav at mye av barndommen deres blir frattatt mtp at de må ta seg av de yngste. 8 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 4. mars #70 Del Skrevet 4. mars Honningmor skrev (På 2.3.2024 den 15.56): Hm. Bleieskift. Rumpetørking. Dusjing/bading. Gre hår og pusse tenner. Kle på/av klær. Kle på/av yttertøy. Lage frokost. Matpakker. Middag. Kveldsmat. Amming. Sykdom..... Handle klær. Vaske klær. Brette klær Handle mat. Skifte på senger (10-12 stk) Oppvask. Følge til legen, tannlegen, frisør, optiker. Kjøring til skole/barnehage Lekser Fritidsaktiviteter Kjøpe gaver og kjøre til barnebursdag Feiring av bursdager Rydde Vaske Døgnet har kun 24 timer. Lykke til med å lese en bok før leggetid. Klippe negler Passe på at alle har nok tøy på barnehage og skole Passe på at alle har nok klær i riktig størrelse I tillegg skal hus holdes i orden OG ungene få behovet for litt tid med foreldrene .. nei, det går ikke og er vel på grensen til omsorgssvikt vil jeg si 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 4. mars #71 Del Skrevet 4. mars Ebbeliten skrev (20 timer siden): Nei, nå må dere pokker meg ta dere sammen. At DERE ikke klarer mer enn to snørrunger er DERES problem. Å følge opp mange barn er fullt ut gjennomførbart. At det går an at så mange, ufattelig trangsynte, sutrekjerringer kan være samlet på en plass? For noe tull. Det er en grunn til at det er regler for hvor mange barn det kan være per voksen i en barnehage, merkelig at det ikke gjelder blant foreldre også. Ikke trygt eller bra 7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 4. mars #72 Del Skrevet 4. mars Ebbeliten skrev (32 minutter siden): Og i India bor de barna som er heldige å få mulighet til skolegang, på internatet og timesvis fra all familie, som de ser noen få ganger i året. Jeg tenker at norske barnklarer seg fint og har hovedsak mye støtte og omsorg. Og foreldre som melder seg frivillig på ting kan ikkeklageig si at det er så krevende. Det går nemlig fint an å la vær. Mange av de blir fysisk avstraffet, får en liten bolle med ris hver dag, og må knytte tepper 14 timer til dagen. Greier seg de også, går helt fint. #ironi På innleggene her, virker det som om foreldre med mange barn synest det har gått helt fint, mens barn med en skokk søsken synest det har gått mindre bra. Etter min mening sier det seg selv at 10-12 tette barn ikke er bra. Ikke på noe måte, hverken for mor (psykisk og fysisk, kroppen er ikke lagd for så mange tette svangerskap) far, ekteskap, økonomi eller for de andre barna. Hvordan brødfør man alle?? Her snakker man om foreldre som vil ha kvantitet foran kvalitet. 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 4. mars #73 Del Skrevet 4. mars Zenhouse skrev (14 minutter siden): Nja, synes @Fru Uperfekt sin hverdag er hvertfall hakket mer sammenlignbart med Lykkenermange sin hverdag , enn de som kommer med eksempler om hvor hardt det kan være å følge opp 2-3 barn. ☺️ Jeg synes ikke man som utenforstående sitter på noen annen fasit enn hva en selv føler en klarer. Det er forskjell på å si: «Jeg forstår ikke hvordan det går» og «nei, det er umulig å klare det og det» (ikke rettet mot deg, men generelt ) Synes dog det er litt interressant å høre hva de som selv har vokst opp i en stor søskenflokk har av erfaringer. Det vil jo også prege ens mening. Så vidt jeg skjønner har Lykkenermange selv vokst opp i en storfamilie og har den erfaringen selv. Joda, mer sammenlignbart enn standardfamilien. Men for hvert poeng som trekkes frem som en utfordring, så skriver @Fru Uperfekt "jammen vi gjør ikke sånn". Det er vel og bra at de har spredd ungene mer utover, slik at de har mer tid med hvert barn og at de eldste ikke passer de yngste (og at hun takler klesvask og oppvask fordi huset er utstyrt som et vaskeri/storkjøkken). Men det er jo likevel ikke overførbart på familien tråden handler om! 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 4. mars #74 Del Skrevet 4. mars June er selv en av mormoner (hvis jeg husker riktig) og har 13 andre søsten. Henne tenåringssøstre hjalp stadig som barnepiker. Hvis jeg husker riktig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjerka Skrevet 4. mars #75 Del Skrevet 4. mars Felis skrev (På 2.3.2024 den 11.07): Begge mine venner har valgt å være frivillig barnløse. De kjenner hverandre ikke, men begge har samme forklaring. De har fått så lite oppmerksomhet at nå er det deres tur. Nettopp 👏🏻 Full forståelse for det! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnysun Skrevet 4. mars #76 Del Skrevet 4. mars Jeg har fulgt de en stund, og har ikke lest et ord om første barnet til Niklas. Har han et barn til? I så fall synes jo jeg det er trist for barnet sin del da det ikke virker som en del av gjengen, men det kan hende barnet/barnets mor ikke vil at det skal stå noe om barnet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 4. mars #77 Del Skrevet 4. mars kjærring skrev (2 timer siden): Hva de føler er jo ikke nødvendigvis det ungene føler...og det er jo ungene sine behov som må komme først Flott for foreldrene mente jeg. jeg aner ikke hvordan det er for barna. Er vokst opp med 3 søsken og hadde en fin oppvekst. Fikk 4 barn selv, og har fått ett bonusbarn. har sagt over her at jeg forstår ikke hvordan noen føler de kan ha kapasitet til 10-12 barn. jeg jobber ikke, og føler jeg strekker til mine 4 barn. Men kunne ikke doblet dem i antall😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visla Skrevet 4. mars #78 Del Skrevet 4. mars Sunnysun skrev (2 minutter siden): Jeg har fulgt de en stund, og har ikke lest et ord om første barnet til Niklas. Har han et barn til? I så fall synes jo jeg det er trist for barnet sin del da det ikke virker som en del av gjengen, men det kan hende barnet/barnets mor ikke vil at det skal stå noe om barnet. Noen skrev at hun har nevnt på bloggen tidligere at han fikk et barn før de møttes, men han har ikke kontakt med dette barnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. mars #79 Del Skrevet 4. mars Sunnysun skrev (2 timer siden): Jeg har fulgt de en stund, og har ikke lest et ord om første barnet til Niklas. Har han et barn til? I så fall synes jo jeg det er trist for barnet sin del da det ikke virker som en del av gjengen, men det kan hende barnet/barnets mor ikke vil at det skal stå noe om barnet. Jeg vet ikke noe om omstendighetene, men tenker det er bra for barnet å ikke bli eksponert på Internett. Barnet er vek i tenårene (eller ung voksen) nå. Desto sterkere ønske om å ikke bli eksponert (om de da i det hele tatt har kontakt jf. det en annen skrev her). 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 4. mars #80 Del Skrevet 4. mars 10 hours ago, Anim92 said: En ting er om foreldrene føler de orker 2 eller 12 barn. En helt annen ting er om de 12 barna føler seg så innmari ivaretatt. Og da snakket jeg ikke om de får lov å gå på 4 aktiviteter i uka hver. Jeg er vokst opp i et miljø hvor 8-15 barn er normalen, og jeg vil si det er 50/50 om barna følte de hadde en flott barndom, eller om de følte seg lite sett, eller st de ble brukt som barnevakt/hushjelp. Det er fint å være en del av en gjeng og å kunne lære å bidra. Men ikke på bekostning av å bli sett for den man er og det man trenger, og ikke minst det å få lov å være et barn. Jeg har inntrykk av at selv blant oss som har ingen, ett eller to søsken, så er det 50/50 om barna føler de har hatt en god barndom eller ikke. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå