AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #1 Skrevet 1. mars 2024 Familien på 2 v og 2 tenåringsbarn er i gang med prosjekt mindre fett i maten. Voksne har for høyt kolesterol og en ungdom er overvektig. Vi har hørt ar airfryer er en fin måte å tilberede mye ulik mat, da den ikke trenger noe fett under tillaging. Vi har flere hektiske hverdager, men kunn30 min mellom hjemme etter jobb til akt begynner. Vil airfryer hjelpe oss i hverdagen? Går det fortere å lage mat (jf stekeovn og kokeplater), og er 9 l stort nok til å få laget nok mat til familien på kort tid? Anonymkode: 0c667...133
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #2 Skrevet 1. mars 2024 Kolesterol og overvekt er ikke direkte knyttet til fettinntak. Men det er overdreven restriksjon. Ikke bare fordi vi trenger å innta fett, men fordi fettfri mat er det bare så lenge man holder ut, og vi overkompenserer da med alt av salt, søtt og fett vi kommer over. Noe som faktisk er knyttet til kolesterol og overvekt, er overspising og stress. At du lurer på om et matlagingsapparat er stort nok og raskt nok, er en indikasjon på at dere er både storspiste og utålmodige. Anonymkode: ac352...034 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #3 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kolesterol og overvekt er ikke direkte knyttet til fettinntak. Men det er overdreven restriksjon. Ikke bare fordi vi trenger å innta fett, men fordi fettfri mat er det bare så lenge man holder ut, og vi overkompenserer da med alt av salt, søtt og fett vi kommer over. Noe som faktisk er knyttet til kolesterol og overvekt, er overspising og stress. At du lurer på om et matlagingsapparat er stort nok og raskt nok, er en indikasjon på at dere er både storspiste og utålmodige. Anonymkode: ac352...034 Vi er ikke så utålmodige, men har 2-3 ettermiddag som maten bør være laget og spist på 30 min. Ønsker å bli bedre på sunne middager som er raske og lage, så kroppen har fått sunt påfyll før trening. Har arvelig kolesterol i familien, vedkommende er helt normalvektig. Ungdommen har vært fulgt opp av helsepersonell siden fødsel, har en kronisk sykdom som der tas faste medisiner mot-bivirkning fedme..så mulig du dømmer oss for en grunn. Anonymkode: 0c667...133 3
Daisy-love Skrevet 1. mars 2024 #4 Skrevet 1. mars 2024 Jeg har ikke airfryeren selv, men sånn jeg har forstått det så er det egentlig en liten stekovn. Flere sliter med for liten plass i airfryeren til å lage alt, altså hele middagen i den til en familie, så jeg hadde passet på en stor nok. Ellers er den genial til å f.eks steke rundstykker raskt, lage pommes frites av både potet, og f.eks gulrot, varme opp rester, bake poteter, steke en del kjøtt osv i. Sånn sett kan det være passende for dere om dere bruker den riktig. Helt klart et bedre alternativ til mindre fett i matlagingen. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt selv er faktisk fordi jeg ikke bruker olje eller spiser ting en ofte lager i en airfryer, men har tenkt det er genialt for mange, og har vurdert mange ganger. (Jeg velger bevisst å ikke kommentere på det andre her. Jeg forstår at alle har sine travle hverdager 💚)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #5 Skrevet 1. mars 2024 Spis middag etter aktiviteter da. Airfryer bruker som nevnt over, ikke særlig kortere tid en kokeplater/stekeovn Anonymkode: c11fe...c21 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #6 Skrevet 1. mars 2024 Jeg tror jeg heller ville sett på muligheten for å lage i stand middager på søndager eller en dag i uka man har bedre tid, slik at middagene er klare de dagene man har dårlig tid. Ja, det høres kanskje stress ut, men jeg tror ikke det er realistisk å lage sunn og god middag og spise den på 30 min. I airfryer bruker jeg for eksempel 20 min på å steke kyllingfilet. Og da er det uten tilbehør. Anonymkode: 2f265...978
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2024 #7 Skrevet 1. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi er ikke så utålmodige, men har 2-3 ettermiddag som maten bør være laget og spist på 30 min. Ønsker å bli bedre på sunne middager som er raske og lage, så kroppen har fått sunt påfyll før trening. Har arvelig kolesterol i familien, vedkommende er helt normalvektig. Ungdommen har vært fulgt opp av helsepersonell siden fødsel, har en kronisk sykdom som der tas faste medisiner mot-bivirkning fedme..så mulig du dømmer oss for en grunn. Anonymkode: 0c667...133 Bytt om på måltider. Lag kveldsmat til middag og middag til kvelds. Vi har gjort det i perioder da trening på de minste var rett etter vi var hjemme. Alternativet ble pizza, så da byttet vi bare på type måltid. Det gikk fint. Tips, hvis du steker kjøtt på lavere varme, så trenger du ikke smør eller olje i stekingen. Tar litt lengre tid, men det rekker du om du bytter måltider. Ellers er airfryer et godt alternativ iht å steke kjøtt og fisk ol. Men på så mange må du kjøre flere ganger og da blir det ikke spart på tid, men absolutt spart tid og strøm.da kan du gjøre annet mens maten blir klar. Anonymkode: c1b1d...d4d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå