Gå til innhold

hva er høyre regel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal ta lappen snart. Spørsmålet er hvis jeg kjører rett fram, og en bil fra høyre vil svinge inn til venstre mot meg skal jeg stoppe og la bilen krysse veien? Eller er høyre regel betyr at du må vike for trafikanter fra høyre siden og at du ikke trenger å stoppe?

Hvis ikke, og hvis det var deg som skal krysse veien enten svinge til høyre eller til venstre fra høyre, har du vikeplikt for trafikanter? eller gjelder det bare for de som kjører «rett fram» som har høyre regel? (hvis det ga mening)

Anonymkode: 5586a...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den såkalte høyreregelen er noe alle som ferdes ute på veiene må forholde seg til. Enkelt forklart betyr dette at alle kjøretøy har vikeplikt for andre kjøretøy som kommer fra høyre, med mindre det er skiltet annerledes. Her gjelder det å sette seg inn i hvilken type vei du selv kjører på.

Anonymkode: 01b24...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trafikalt grunnkurs, teorikurs og kjøetimer vil nok gi deg svaret, håper jeg - at du ikke er oppkjøringsklar men ikke skjønner høyreregelen mener jeg for det er skremmende! 

Endret av Carrot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærer du når du begynner på  kjøreskolen. Lykke til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hei, jeg skal ta lappen snart. Spørsmålet er hvis jeg kjører rett fram, og en bil fra høyre vil svinge inn til venstre mot meg skal jeg stoppe og la bilen krysse veien? Eller er høyre regel betyr at du må vike for trafikanter fra høyre siden og at du ikke trenger å stoppe?

Hvis ikke, og hvis det var deg som skal krysse veien enten svinge til høyre eller til venstre fra høyre, har du vikeplikt for trafikanter? eller gjelder det bare for de som kjører «rett fram» som har høyre regel? (hvis det ga mening)

Anonymkode: 5586a...b87

Det som betyr noe er om trafikken kommer fra høyre eller ikke.

Og høyreregelen gjelder som standard med mindre det er skiltet om noe annet. Da enten forkjørsvei eller vikeplikt fra både høyre OG venstre.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjørsvei er skiltet -

Alt dette vil du lære på trafikkskolen.

Anonymkode: f1ed9...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyreregelen innebærer at du har vikeplikt for alle som kommer fra din høyre, med mindre skilt, lys eller dirigering overstyrer denne hovedregelen. Det betyr at du er forpliktet til å sørge for at du ikke forhindrer biler som kommer fra din høyre, og det gjelder også dersom disse bilene skal svinge til sin venstre og derfor krysse rett over din kjørebane. 

Anonymkode: 79031...1b6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 1.3.2024 den 10.57):

trafikalt grunnkurs, teorikurs og kjøetimer vil nok gi deg svaret, håper jeg - at du ikke er oppkjøringsklar men ikke skjønner høyreregelen mener jeg for det er skremmende! 

Teorikurs er det desverre mange steder som ikke har. Der vi bor er det ingen trafikkskoler som tilbyr teorikurs. Utrolig synd tror det er årsak til mange stryker på teorien.

Her så fikk unga bare beskjed kjøp boka og les, og evnt betal for teori apen en stund før de ska ta teoriprøva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, jegerrinne said:

Teorikurs er det desverre mange steder som ikke har. Der vi bor er det ingen trafikkskoler som tilbyr teorikurs. Utrolig synd tror det er årsak til mange stryker på teorien.

Her så fikk unga bare beskjed kjøp boka og les, og evnt betal for teori apen en stund før de ska ta teoriprøva

Skremmende at det ikke avholdes teorikurs, men forklarer en del av det jeg ser i trafikken. Men jeg mener det finnes nettbaserte tilbud?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skal du la bilen krysse, med mindre det er skilting eller trafikklys som sier annet. 

Anonymkode: cba7a...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...