Gå til innhold

Statens grådighet


Stina234

Anbefalte innlegg

Statskraft hadde et nettoresultat i 2023 på 41,4 milliarder.  Dette er et helt vanvittig overskudd som vi alle med høye strømpriser må være med på å betale inn.  Rynning-Tønnesen hadde i fjor en samlet kompensasjon på 7,6 millioner kroner. I 2022 var den samlede lønnspakken på 7,1 millioner kroner. Fra 2022 til 2023 økte bonusen fra rundt 800.000 kroner til rundt 1,2 millioner.

Bankene sine renteinntekter økte med 130 milliarder.  Rekord bonuser utbetales.  Alle som har fått økte renteutgifter er med på å betale dette.

Dette er direkte usmaklig.

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stina234 skrev (På 1.3.2024 den 9.53):

Statskraft hadde et nettoresultat i 2023 på 41,4 milliarder.  Dette er et helt vanvittig overskudd som vi alle med høye strømpriser må være med på å betale inn.  Rynning-Tønnesen hadde i fjor en samlet kompensasjon på 7,6 millioner kroner. I 2022 var den samlede lønnspakken på 7,1 millioner kroner. Fra 2022 til 2023 økte bonusen fra rundt 800.000 kroner til rundt 1,2 millioner.

Bankene sine renteinntekter økte med 130 milliarder.  Rekord bonuser utbetales.  Alle som har fått økte renteutgifter er med på å betale dette.

Dette er direkte usmaklig.

Målet er å gjøre befolkningen økonomisk usikre så vi ikke tør gjøre opprør fordi vi er avhengig av staten. 

Er i utgangspunktet ikke noen konspitype. Men det er veeeldig mye som trekker i samme retning her, å utslette middelklassen og øvre arbeiderklasse i store deler av verden

Slik at vi kun sitter igjen med en overklasse og en arbeiderklasse avhengig av subsidier 

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 1.3.2024 den 9.53):

Statskraft hadde et nettoresultat i 2023 på 41,4 milliarder.  Dette er et helt vanvittig overskudd som vi alle med høye strømpriser må være med på å betale inn.  Rynning-Tønnesen hadde i fjor en samlet kompensasjon på 7,6 millioner kroner. I 2022 var den samlede lønnspakken på 7,1 millioner kroner. Fra 2022 til 2023 økte bonusen fra rundt 800.000 kroner til rundt 1,2 millioner.

Bankene sine renteinntekter økte med 130 milliarder.  Rekord bonuser utbetales.  Alle som har fått økte renteutgifter er med på å betale dette.

Dette er direkte usmaklig.

Helt enig, men de med makt har nok en plan vi ikke kjenner til …

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

… og du får aldri noe tilbake av staten, eller? 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2024 at 9:53 AM, Stina234 said:

Bankene sine renteinntekter økte med 130 milliarder.  Rekord bonuser utbetales.  Alle som har fått økte renteutgifter er med på å betale dette.

Dette er direkte usmaklig.

Jeg synes det er flott at noen fortsatt kan tjene penger i Norge og at «de på gulvet» får bonus i bedriften de jobber for. Tjener de for mye penger så kan det jo tyde på at det er vanskelig å starte opp konkurrende banker og da er det jo noe galt med markedet. Dessverre blir ikke kapitalisme og et fritt marked sett på som en god ting lenger i Norge (men det mener jeg det er).

Dessverre er det blitt mye vanskeligere å starte nye bedrifter, som «overlever», da Norge ikke lenger har et «fritt marked». Det blir stadig vanskeligere å tjene penger i Norge. Det har blitt økte skatter, "frynsegoder" fjernes og private bedrifter må stadig forholde seg til flere regler og lover (eks. krav til kvinner i styret, åpenhetsloven, krav til bærekrafts rapportering, GDPR, flere tilsyn og strengere straffer f.eks. som her (selvsagt kun fremstilt som en «god ting»): https://e24.no/naeringsliv/i/bgAgEB/rekordmange-overtredelsesgebyr-ulykkespotensialet-er-stort?referer=https%3A%2F%252  Jeg sier ikke at dette bare er galt eller at det ikke er gjort i en god hensikt, men jeg mistenker at ikke alle lovene er med bare gode hensikter les: laget like mye for å ramme privat næringsliv. Det er selvsagt ikke noe som er lett å bevise.)

I tillegg har vi økte skatter, med økt utbytteskatt to år på rad, økt formueskatt og mange andre ting som gjør det lite attraktivt å prøve å skape noe selv.

Monsterskatt:

"Faktisk er skatten, som også er blitt omdøpt til monsterskatten, foreslått satt så høyt at beskatningen antakelig strider mot menneskerettighetene.": https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dn66aq/monsterskatt-i-strid-med-menneskerettighetene

- Co2 kompensasjonen blir fjernet (rammer norsk industri som vil få tøffere konkurranse): Se f.eks. forklaring her: "spare seg til fant": https://www.youtube.com/watch?v=PhG0b67Uxb4

- Ekstra arbeidsgiveravgift: https://www.samfunnsbedriftene.no/artikkel/frykter-varig-ekstra-arbeidsgiveravgift

Selv Høyre og FRP sier bare forsiktig ifra om galskapen, som minner om:

https://www.youtube.com/watch?v=_WQgTRBugRg

https://www.youtube.com/watch?v=32F_MH-A8Wc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (4 minutter siden):

Dessverre blir ikke kapitalisme og et fritt marked sett på som en god ting lenger i Norge (men det mener jeg det er).

Nå har jo du et par ganger nektet å fortsette debatter hvor jeg kritiserte dine meninger på akkurat det... Akkurat hvilken type bedrifter mener du ikke kan bli lønnsomme på grunn av skattepolitikken i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, PeeWee said:

Nå har jo du et par ganger nektet å fortsette debatter hvor jeg kritiserte dine meninger på akkurat det... Akkurat hvilken type bedrifter mener du ikke kan bli lønnsomme på grunn av skattepolitikken i Norge?

Dessverre, blir det for omfattende her, men kan jo kort nevne bank, som tråden er inne på: "sparebanker på dødsliste" ... Kanskje ikke rart det har blitt liten konkurranse https://www.nettavisen.no/okonomi/70-sparebanker-pa-dodsliste-sjekk-om-din-bank-er-med/s/12-95-3424207003  "Stikkordet er økte krav fra myndighetene, det som på fagspråket kalles compliance: Å sørge for at bankene opptrer i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter og eventuelle andre bestemmelser og/eller interne retningslinjer. Det er kostbart."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (Akkurat nå):

Dessverre, blir det for omfattende her, men kan jo kort nevne bank, som tråden er inne på: "sparebanker på dødsliste" ... Kanskje ikke rart det har blitt liten konkurranse https://www.nettavisen.no/okonomi/70-sparebanker-pa-dodsliste-sjekk-om-din-bank-er-med/s/12-95-3424207003  "Stikkordet er økte krav fra myndighetene, det som på fagspråket kalles compliance: Å sørge for at bankene opptrer i overensstemmelse med gjeldende lover, forskrifter og eventuelle andre bestemmelser og/eller interne retningslinjer. Det er kostbart."

Det at antallet bedrifter i en bransje blir færre og færre over tid et et resultat av markedsøkonomien i et land. Det har skjedd og skjer i alle land med markedsøkonomi uansett av styresett ellers. Dette var også tilfellet før velferdsstaten og dette har heller blitt sinket noe ned grunnet offentlig støtte til bedrifter for å hjelpe dem å overleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 2.3.2024 den 22.06):

… og du får aldri noe tilbake av staten, eller? 

Man blir til nød tilgodesett med smuler.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 2.3.2024 den 22.06):

… og du får aldri noe tilbake av staten, eller? 

Dette er familier og husholdninger som blir tvunget til å betale inn i form av høye strømpriser og høye renter.  Så på toppen av dette tillater bankene og Statskraft å bruke deler av denne økte innbetalingen til å gi seg selv høye bonuser.

I tillegg betaler de fleste høye skatter.  Vi betaler moms på alle produkter, vi betaler eiendomsskatt, ja listen er veldig lang.  Jeg kan se på min egen situasjon, har aldri betalt mer skatt en jeg gjør nå med denne rødgrønne regjeringen.

Hva vi får tilbake...ikke mye, sammenlignet med hva vi betaler inn.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (På 1.3.2024 den 9.53):

Statskraft hadde et nettoresultat i 2023 på 41,4 milliarder.  Dette er et helt vanvittig overskudd som vi alle med høye strømpriser må være med på å betale inn.  Rynning-Tønnesen hadde i fjor en samlet kompensasjon på 7,6 millioner kroner. I 2022 var den samlede lønnspakken på 7,1 millioner kroner. Fra 2022 til 2023 økte bonusen fra rundt 800.000 kroner til rundt 1,2 millioner.

Bankene sine renteinntekter økte med 130 milliarder.  Rekord bonuser utbetales.  Alle som har fått økte renteutgifter er med på å betale dette.

Dette er direkte usmaklig.

Ja og selv en idiot kan klare å drive dette til enorme overskudd når man kan få slike rentemarginer og selge strømmen vår internasjonalt til høystbydende. Politikerne lar det skje, uten at det bryr de et sekund. Stem på riktig parti. Det er det eneste man kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 2.3.2024 den 22.06):

… og du får aldri noe tilbake av staten, eller? 

Nei! Har aldri opplevd det. Har betalt for det aller meste selv. Før jeg ble voksen betalte mine foreldre med hardt arbeid.

Skulle jeg krevd min andel av alle skatteinntektene i Norge og ikke minst oljeinntektene i Norge kunne jeg levd som en rik mann !  Eller tror du dette er noe AP og Støre eier som privatpersoner ? 

Så nei jeg har fått ekstremt lite fra Staten om noe som helst. Det finnes ikke noe som heter gratis lunsj, og det er dine foreldre eller du selv om du er i fast arbeid som betaler for dette her. Og du får ingen ting "gratis" tilbake. For de som styrer sin økonomi godt, er friske og har fast arbeid ? Så går staten med et enormt pluss på hver enkelt i et livsløp, selv for de som utdannes i dag og ikke kommer i arbeid før de er 30 år.

Og for de som ikke er friske, de som ikke har arbeid, de som ikke har pensjonsrettigheter ? Der går nok staten i et stort minus, som de som faktisk går med et stort pluss betaler for. 

Endret av TomKrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (30 minutter siden):

Hva vi får tilbake...ikke mye, sammenlignet med hva vi betaler inn.

På den andre siden har de nordiske landene generelt sett bedre offentlig finanser enn de aller fleste andre land. Kan heller være at mange rett og slett at ting som utdanning for alle, helsetjenster til alle og pensjonsrettigheter til alle rett og slett koster mye penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (På 2.3.2024 den 13.45):

Målet er å gjøre befolkningen økonomisk usikre så vi ikke tør gjøre opprør fordi vi er avhengig av staten. 

Herregud, alt er ikke en konspirasjon. Skjevheter i systemet er nettopp det.

Sitat

Er i utgangspunktet ikke noen konspitype. Men det er veeeldig mye som trekker i samme retning her, å utslette middelklassen og øvre arbeiderklasse i store deler av verden

Hvorfor skulle noen ønske det?

Sitat

Slik at vi kun sitter igjen med en overklasse og en arbeiderklasse avhengig av subsidier 

Igjen, hvorfor skulle noen ønske det?

Herregud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Herregud, alt er ikke en konspirasjon. Skjevheter i systemet er nettopp det.

Hvorfor skulle noen ønske det?

Igjen, hvorfor skulle noen ønske det?

Herregud.

Hvorfor noen skulle ønske en arbeiderklasse som ikke driver opprør fordi man ikke kan? Det er vel en kyniske mennesker som ønsker det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 7.3.2024 den 14.06):

Herregud, alt er ikke en konspirasjon. Skjevheter i systemet er nettopp det.

Hvorfor skulle noen ønske det?

Igjen, hvorfor skulle noen ønske det?

Herregud.

Fordi de er the dark triade.

De ER slik.

Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (På 7.3.2024 den 15.22):

Hvorfor noen skulle ønske en arbeiderklasse som ikke driver opprør fordi man ikke kan? Det er vel en kyniske mennesker som ønsker det 

Arbeiderklasse som driver opprør? Hva er det du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koskos skrev (På 8.3.2024 den 18.53):

Fordi de er the dark triade.

De ER slik.

Herregud.

Du svarte ikke på hvorfor du mener de skulle ønske det.

Merkelig. Klarer aldri å begrunne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 10.3.2024 den 9.29):

Du svarte ikke på hvorfor du mener de skulle ønske det.

Merkelig. Klarer aldri å begrunne noe.

Du som vet svaret, du kan begrunne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømprisen stiger kraftig

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/03/19/195990414/dyreste-strommen-siden-midten-av-januar-pa-onsdag-ettermiddag

Samtidig stod lederen for statskraft frem i går og forsvarte enorme bonuser.  

Statens grådighet gjør meg kvalm.  

Prøv å betale 1 krone mindre på neste strøm faktura så ser man hvor aggressive de blir i innkreving.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...