Gå til innhold

webutdannelse? webdesign, eller grafisk design


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg er snart ferdig med en treårig generell it-utdannelse, og har liten lyst til å prøve meg på jobb nå. Derfor kunne jeg tenkt meg å ta et år eller to innen f.eks webdesign, siden web er noe som interesserer meg, og noe jeg kunne tenke meg å jobbe med, om ikke annet så kunne det vært grei læring å ha med seg til hobbyformål. Har sett litt rundt, og ser at det stort sett er bare private høgskoler osv, som tilbyr sånt, da spesielt dem som er av det virkelige dyre slaget... Har allerede brukt 3 år, og endel kroner på en utdannelse, og kunne gjerne tenkt meg å finne noe gratis, eller i det minste billigere nå... Noen som har noen gode forslag? Eller som vet noe om arbeidsmarkedet for webfolk om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsmarkedet for webfolk er vel enda værre enn innen IT generelt for tiden. Men det er selvsagt et bra supplement til en annen it utdannelse.

De fleste skolene jeg kjenner til som gir web utdannelse er private skoler, som da koster penger.

Men har hørt om mange som tar web utdannelse i utlandet, UK eller Australia. Der kan du få veldig gode utdannelser, som ikke koster deg noen mer enn en utdannelse på en norsk høyskole. I tillegg er jo utenlandsstudier en fin ting å ha på cven.

Ellers er jo iallefall webprogammering noe du kan lære deg selv?

NVU har igså endel web design fag du kan ta, men dette vil igjen koste deg litt penger.

vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne tråden:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=10808

Min erfaring er at det er uhyre vanskelig å få jobb innen IT for tiden, og ennå vanskligere å få jobb innen web. Jeg har selv flere år med IT-utdannelse, og angrer utrolig mye på dette. Var jeg deg ville jeg derfor vurdert å ta ett eller flere år med web veldig godt før jeg gjennomførte det. Jeg har selv 1 år med web, og det var rett og slet å kaste penger ut av vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

IT-bransjen er ikke den tryggeste bransjen for tiden, helt enig i det. Men, i følge ekspertene så vil dette ta seg opp igjen, så snart alle de useriøse aktørene er ute av markedet, noe som er i ferd med så skje. Men, det vil neppe skje innen jeg er ferdigutdannet til våren, så derfor tenkte jeg det kunne være smart å ta litt ekstrautdannelse. Webdesign er noe som alltid har interessert meg, og jeg kunne tenkt meg å ta et kurs selv om jeg ikke nødvendigvis må jobbe med det. Kanskje litt mer hobbytankegang enn yrketankegang. Man kan jo f.eks bruke det til å lage seg et eget nettsted, ala Kvinneguiden, for å skaffe seg litt bi-inntekter, eller bare drive med noe man syns er gøy.

Nettopp p.g.a at det er litt mer hobby enn yrke, så bør det ikke koste så mye penger. Var inne på nvu.no og så på det som var der, og der var det en god del ok tilbud. De kosta riktignok litt, men det var ikke så mye som hos de private høgskolene...

Sant som vilde sier også, webprogrammering er noe man kan lære seg selv, og noe jeg har lært meg selv... Kan html, asp og tildels php (er i ferd med å lære mer om det)... Det jeg savner er designbiten, det grafiske. Som jeg syns er litt vanskelig å lære av seg selv... men jeg skal sjekke bibliotekene for gode adobe photoshop bøker, og se om jeg finner på noe smart å gjøre i julen :)

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...