Gå til innhold

Dere som faster, hvor store er måltidene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere gi eksempler på to typiske måltider du har i løpet av en dag. 

Anonymkode: d7c51...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TO!? Jeg har fire 🙈

Helt vanlige måltider: 

  • havregrynsgrøt
  • lunsj-salat
  • 2 karbondar med 2-3 poteter. Pluss grønnsaker og sylta agurk
  • 2 skiver og en frukt

Anonymkode: 4194d...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normale, ikke større enn vanlig. Får bare til to måltider i spisevinduet. Middag i dag var en laksefilet, litt søtpotet fries og godt med salat. 
Spiste litt før trening og, et frøknekkebrød og en kopp kakao mellom to timer (kun for energien, var "frokost"). 
I går ble det vel en yoghurt før trening, kaffe med melk mellom to timer, også middag. Et pitabrød med grønnsaker fra salaten, halloumi og litt hvitløksddressing. Salat til. 

Anonymkode: ca1db...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kun to måltider i døgnet til vanlig. Noen dager er litt annerledes som for alle andre, men 90% av tiden spiser jeg kun to måltider, som regel lunsj og middag. 

Jeg har det samme til lunsj hver dag, tar med egen matpakke på jobb. Matboksen består av 3 store gulrøtter, et eple, en pære, en neve cherrytomater eller blåbær + to fiskekaker. Spiser det samme hjemme i helgene også, noen ganger blir det også en liten frokost i helgen fordi vi har småbarn og det er hyggelig å sitte sammen rundt bordet.

Middag er veldig variabelt, men vi spiser mye vegetarisk og mye fisk. Det kan være: laksefilet med grønnsaker og en eller annen saus til, hjemmelaget TikTok tomatsuppe, linsegryte, grønnsaksgulasj, Thai grønnsakssuppe, Stekt torsk med ertestuing, poteter og stekt løk, vanlig lasagne, grønnsakslasagne, chili sin carne, chili con carne, eller en god gammeldags kjøttdeig og spaghetti med dolmio saus 🤷‍♀️

Hvis vi f.eks. har vanlig lasagne, eller kjøttdeig og spaghetti, spiser jeg gjerne en litt mindre porsjon og fyller på med grønnsaker for resten. Kan være dampet brokkoli eller bare rå gulrøtter. Alle middager serveres også med salat til i huset vårt, med mindre det er en rett med mye grønnsaker i fra før. 

Anonymkode: 4deba...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster ikke, spiser to ganger om dagen.

Anonymkode: a7915...ec5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener periodisk faste vil jeg tro. Jeg skal ned noen kilo, så jeg spiser kun to måltider i løpet av 6 timer i løpet av dagen. Til lunsj så blir det en salat med stort sett grønt i, men litt proteiner og gjerne et egg eller f. eks. to grove knekkebrød med egg.

Til middag så blir det en normal middagsporsjon med lite karbohydrater men mye grønnsaker og kjøtt eller fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser to måltider om vinteren (om sommeren blir det ofte tre), er normalvektig, 35 år, trener 2-3 ganger/uke:

Lunsj: Blir gjerne en stor porsjon salat + to brødskiver eller knekkebrød med pålegg ala fiskekake, makrell i tomat, egg, roastbiff, karbonade

Middag: Spiser fisk/kjøtt/kylling med en variasjon av grønnsaker de dagene jeg trener, men de dagene jeg ikke trener spiser jeg noen ganger (ikke alltid) litt mer vegetarbasert som for eksempel pasta eller hjemmelaget grovbrød med noe grønnsaksbasert (suppe, wok, ovnsbakt) og meieriprodukter (creme fresh, ost, fløte) blandet inn.

Anonymkode: 9eed0...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 12.46):

Jeg spiser kun to måltider i døgnet til vanlig. Noen dager er litt annerledes som for alle andre, men 90% av tiden spiser jeg kun to måltider, som regel lunsj og middag. 

Jeg har det samme til lunsj hver dag, tar med egen matpakke på jobb. Matboksen består av 3 store gulrøtter, et eple, en pære, en neve cherrytomater eller blåbær + to fiskekaker. Spiser det samme hjemme i helgene også, noen ganger blir det også en liten frokost i helgen fordi vi har småbarn og det er hyggelig å sitte sammen rundt bordet.

Middag er veldig variabelt, men vi spiser mye vegetarisk og mye fisk. Det kan være: laksefilet med grønnsaker og en eller annen saus til, hjemmelaget TikTok tomatsuppe, linsegryte, grønnsaksgulasj, Thai grønnsakssuppe, Stekt torsk med ertestuing, poteter og stekt løk, vanlig lasagne, grønnsakslasagne, chili sin carne, chili con carne, eller en god gammeldags kjøttdeig og spaghetti med dolmio saus 🤷‍♀️

Hvis vi f.eks. har vanlig lasagne, eller kjøttdeig og spaghetti, spiser jeg gjerne en litt mindre porsjon og fyller på med grønnsaker for resten. Kan være dampet brokkoli eller bare rå gulrøtter. Alle middager serveres også med salat til i huset vårt, med mindre det er en rett med mye grønnsaker i fra før. 

Anonymkode: 4deba...c7e

Det hørtes ikke ut som mye mat. Hvor mye går du ned i vekt hver uke?

Anonymkode: 5e5b6...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det hørtes ikke ut som mye mat. Hvor mye går du ned i vekt hver uke?

Anonymkode: 5e5b6...862

Jeg tror det er en veldig tynn person som ikke går ned i vekt, men holder den lave vekten stabil 

Anonymkode: 791be...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger, tenker ikke så mye på mengder, men bevisst på at man må spise mye med kun 2 måltider, så spiser meg skikkelig god og mett så jeg holder vekten 

Anonymkode: 26e69...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faster ikke, men spiser to ganger om dagen.

Vanlige porsjoner.

Er jeg på hotell og spiser frokost, eller på besøk og slik så øker matlysten gjennom dagen også. Men når du starter på tom mage blir du mett ganske raskt. 

Går ikke ned, holder stabil vekt på denne måten. 

Anonymkode: f06ca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 12.49):

Jeg faster ikke, spiser to ganger om dagen.

Anonymkode: a7915...ec5

Det blir jo en form for periodisk faste nesten det da, når spider du måltidene?

Anonymkode: 47d2e...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det blir jo en form for periodisk faste nesten det da, når spider du måltidene?

Anonymkode: 47d2e...e75

Jeg forstår ikke hvorfor man må sette en merkelapp på noe som for mange er et normalt kosthold. Jeg har aldri vært et frokost-menneske, og opplever både bedre humør og fordøyelse om jeg lar lunsj være dagens første måltid, og så en sen middag være dagens andre måltid. For noen år siden kuttet jeg også ut snop og snacks, og falt naturlig inn i en rytme med to måltid om dagen. Uten noe mål om vektnedgang og slik. 

"I gamle dager" var dette en mer naturlig måte å spise på. Det var ikke mellommat, snacks, og mange små måltid. Det hadde man ikke tid til, eller rutiner for. 

Uansett. Jeg spiser første måltid nå om litt, ca 12-14, når jeg er på hjemmekontoret. Litt tidligere om jeg er på jobb, da jeg spiser med de andre. I dag er det avokadotoast - en skive, 1/2 avokado, en neve spinat, og to speilegg. Neste måltid er ca 19-20.

Anonymkode: f06ca...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en typisk frokost for meg. Gjerne bare med ett egg, men nå hadde jeg lyst på to 😊 Spiser det jeg orker, men har målt ca porsjon havregryn, og det er rundt 40 gram. Har mest vann, litt melk, en dæsj honning, ceylon kanel, et par hakkede nøtter og kanskje solsikkekjerner el. Bruker restene av frukten som sønnen min hadde på sin grøt noen timer tidligere. 

Spiser ofte litt med sønnen min når han kommer hjem fra skolen, f.eks en skive hjemmebakt grovt speltbrød med makrell i tomat (fra boks), litt majones og et par agurkskiver. Ofte med en halv til en hel appelsin. Men klarer fint å hoppe over dette måltidet hvis han f.eks ikke er hjemme. Tror ikke jeg spiser noe særlig mer til middag, men synes jeg kan få litt vondt i magen hvis det går for lang tid.

Rutine på middag mellom 18-18:30 ca. Det kan være alt mulig, men går inn for at det skal være laget fra bunnen av, gjerne så «norsk» og enkelt som mulig. Relativt lite kjøtt. Ikke redd for å bruke fløte og seterrømme, og spiser til jeg blir mett. Noen ganger stor, noen ganger liten porsjon.

I tillegg spiser vi noen ganger en enkel dessert, noen skiver oppskåret frukt og en dæsj krem f.eks. Kanskje drysse litt mørk sjokolade over. Men i det siste har det blitt lite, veldig sjelden vi orker mer etter middag.

Drikker mye vann og hjemmelaget «farris», prøver å holde meg på tre kopper kaffe. Og litt usøtet te når jeg har lyst på. 

Spiser ikke mellom 19-11. Prøver å holde det sånn noenlunde i helga også, men da lager jeg gjerne grove vafler, lapper eller noe sånt til frokost. Syltetøy, brunost, revet eple ol. Jeg spiser kanskje halvannen vaffel, da er det stopp (med seterrømme). Presser gjerne appelsinjuice til. Dekker på litt sjokolade og kanskje noe frukt til kvelden. (Barn får godteri og brus).

Synes vi stort sett spiser det vi orker til vi er mette. Det regulerer seg selv 😊 (Og jeg har levd mange år med matstyr og stress) Viktig for meg å spise saaaakte.

Jeg trener lite og er hjemme (ufør). Men prøver å holde meg noenlunde aktiv med turer, husarbeid og sånn. Men hvis jeg trente mye måtte jeg nok hatt mer mat.

IMG_5163.jpeg

Anonymkode: b3f87...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...