Gå til innhold

50/50 som ikke er annenhver uke

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er så sinnsykt naivt av dere som tror at barn ikke straffes av å være borte fra mor eller far en hel uke.

Anonymkode: 44d02...1c8

Men mor og far kan komme hver dag om de vil? Mor og far kan flytte inn og ut av barnas permanente hjem annenhver dag de. Hvorfor skal barna pakke livet sitt hver andre dag og ikke mor og far? Syns kanskje mor og far at det er litt stressende å flytte så ofte? Litt kjipt å ikke ha et fast hjem?

Anonymkode: f9243...55d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt forslag er som følger: 

Mor har barna fredag - onsdag, far har onsdag - mandag, mor har mandag - onsdag, far har onsdag - fredag, så mor fredag - onsdag osv. Altså 5-5-2-2. 

Da har mor alltid mandag - onsdag uansett uke, far har onsdag - fredag uansett uke og det blir annenhver helg (5 dager hos hver). Kan det komme til å funke? 

TS her altså. 

Anonymkode: 86028...015

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og min eks prøver å finne en ca 50/50 ordning som kan fungere for både oss og våre to barn (6 og 10 år). Yngste er ikke vant til å være borte fra meg så lenge, så jeg tenker litt på en 5-2-ordning (altså 5 dager hos far, 5 dager hos mor, 2 dager far, 2 dager mor osv). Det betyr også at det blir faste ukedager hos hver av oss, noe som passer veldig bra med min jobb. Noen som har erfaring med alternative løsninger, altså 50/50 som ikke er den tradisjonelle annenhver uke? 

Jeg tenker at med så små barn så vurderer man ikke noe annet enn «nesting» - man beholder sitt hjem om man har økonomi til det, og så leier eller kjøper mor og far seg en hybel. Barna bor fast i sitt hjem, og mor og far flytter inn og ut.

Alternativt kjøper dere en tomannsbolig og installerer dør i mellom, så bor mor i ene halvdel, far i andre, og barna i begge.

Eller to leiligheter i samme bygg og ungene går fritt mellom er et med «lavbudsjett» alternativ (for de som alltid påstår ikke «ha råd» til å prioritere ungene før dem selv).

Man «flytter» ikke på unger bare fordi man ikke har lyst til å ha sex med deres far/mor lengre: dette er ikke middelalderen heller.

Anonymkode: f62c8...410

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har gjennomført 2-2-3 ordningen i 8 år. Nå er barna tenåringer. De har aldri ønsker noe annet. De synes det er blir for lenge med en uke og det har vi respektert. De har ofte delt seg også, så hvis de har behov for å være litt ekstra hos pappa eller mamma så har det vært helt greit. De har det de trenger i begge hjem og de sykle mellom. Barna har mange ganger uttrykt at er glade for at de ikke har det slik som andre. Så ja, det er mulig å få det til. Bare veldig uvant for nordmenn å tenke sånn. I Sverige og i andre land i Europa har dette blitt mer vanlig. 

Anonymkode: 6b1e5...d8a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det som sliter på barna er denne evinnelige pendlingen ! 
Da er det det bedre at dere går over til 70-30 eller 60-40 ordning.  
2 dager her og 3 dager her er slitsomt og skaper en veldig urolig for barna inntil de blir større 

Anonymkode: 0e264...29f

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har gått fra annenhver uke til to uker her, to uker der. Færre bytter for barna. Merker at de slår seg mer til ro mellom byttene. De sier også selv at det er fint å slippe flytte så ofte. 

Anonymkode: 6b51b...e30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men mor og far kan komme hver dag om de vil? Mor og far kan flytte inn og ut av barnas permanente hjem annenhver dag de. Hvorfor skal barna pakke livet sitt hver andre dag og ikke mor og far? Syns kanskje mor og far at det er litt stressende å flytte så ofte? Litt kjipt å ikke ha et fast hjem?

Så det er mye bedre med den type utforutsigbarhet, med foreldre som kommer og går og man vet aldri når de er der og ikke?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man «flytter» ikke på unger bare fordi man ikke har lyst til å ha sex med deres far/mor lengre: dette er ikke middelalderen heller.

Man blir ikke værende med en partner som har behandlet en dårlig bare fordi man en gang har hatt sex. Dette er ikke middelalderen heller.

• Liker 1
Skrevet

Vi har også gått over til 2 uker på hver sted. Fungere veldig bra, mer rolig for barna

Anonymkode: 12462...0a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det er mye bedre med den type utforutsigbarhet, med foreldre som kommer og går og man vet aldri når de er der og ikke?

Hva snakker du om? Foreldrene bytter på. Hver andre dag. Hva er uforutsigbart med det? Ungen har et fast hjem, et rom, en seng, et kjøkken, et bad. Mor eller far er der hele tiden. 

Mener du virkelig det er mer forutsigbart for barnet å flytte hver andre dag? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man blir ikke værende med en partner som har behandlet en dårlig bare fordi man en gang har hatt sex. Dette er ikke middelalderen heller.

Nå er ikke det hovedgrunnen til at folk skiller seg i dag da. 40% av alle ekteskap i Norge går ikke til grunne fordi den ene blir behandlet dårlig.

De kjeder seg, blir forelsket i noen andre, de har vokst fra hverandre, de blir ikke enige om det tredje skiftet, de har aldri vært sammen til å begynne med osv.

Uansett grunn, så er det ikke barna som skal straffes.

• Nyttig 1
Skrevet

Takk til dere som har delt 😊 

Ser at to uker hos hver anbefales av flere. Hvor gamle var barna da dere startet med det? 

Skrevet

Jeg synes helt ærlig en 50/50-ordning høres fryktelig slitsomt ut, iallfall hvis det skal deles opp i annenhverdag, fremfor annenhver uke. En 50/50-ordning gjør man ikke for barna sin del, men mor/far. Regner med det er barna som må bytte hjem, og ikke mor/far? Tenker man kan stille seg selv spørsmålet; ville jeg orket å bytte hjem så ofte? Er svaret ditt nei - hvorfor skal barna dine orke det? 

Anonymkode: bc385...42e

Skrevet

Hva med en uke hver, men avtale at dere i en overgang treffer barna og tar med på aktivitet en gang i løpet av helgen når de er hos ex? 

Uken kan starte onsdag-onsdag, slik helgen er midt i uken og dere får møtt barna noen timer da. 

Men det må ikke være for låst om den ene feks vil ta med ungene på hyttetur en helg, men da er det jo evt mulig å treffes et par timer ettermiddagen mandagene. 

Anonymkode: 098a9...7f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...