AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #1 Skrevet 29. februar 2024 Jeg og min eks prøver å finne en ca 50/50 ordning som kan fungere for både oss og våre to barn (6 og 10 år). Yngste er ikke vant til å være borte fra meg så lenge, så jeg tenker litt på en 5-2-ordning (altså 5 dager hos far, 5 dager hos mor, 2 dager far, 2 dager mor osv). Det betyr også at det blir faste ukedager hos hver av oss, noe som passer veldig bra med min jobb. Noen som har erfaring med alternative løsninger, altså 50/50 som ikke er den tradisjonelle annenhver uke? Anonymkode: 86028...015
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #2 Skrevet 29. februar 2024 Hei, Vi har vært fra hverandre i et halvt år. Har hatt 3 kvelder på rad men økte nå til 4 kvelder for å se hvordan det går.. Har også tenkt på annenhver uke for å ha mindre med ex å gjøre, men savne barna så mye...De er bare 3 og 5..:( Anonymkode: 4d90b...b1e
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #3 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg og min eks prøver å finne en ca 50/50 ordning som kan fungere for både oss og våre to barn (6 og 10 år). Yngste er ikke vant til å være borte fra meg så lenge, så jeg tenker litt på en 5-2-ordning (altså 5 dager hos far, 5 dager hos mor, 2 dager far, 2 dager mor osv). Det betyr også at det blir faste ukedager hos hver av oss, noe som passer veldig bra med min jobb. Noen som har erfaring med alternative løsninger, altså 50/50 som ikke er den tradisjonelle annenhver uke? Anonymkode: 86028...015 I Sverige har man 2-2-3. Med den planen du skisserer der får den ene alltid helgene. Anonymkode: 44d02...1c8
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #4 Skrevet 29. februar 2024 Dette høres jo ut som en fantastisk løsning for barnet… Ville voksne holdt ut å være to dager her, to dager der, fem dager borte og så videre? Anonymkode: a4dc2...23b 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #5 Skrevet 29. februar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: I Sverige har man 2-2-3. Med den planen du skisserer der får den ene alltid helgene. Anonymkode: 44d02...1c8 Noe slikt? Jeg synes det virker fint for barna å ikke være så lenge borte fra foreldrene særlig når de er små. Men jeg tror en sånn ordning funker best om foreldrene bor nærme hverandre og overlevering skjer ved henting/levering på skole/barnehage så det blir minst mulig reising for barnet. Pluss at barnet må ha alt det trenger hos begge foreldre så det ikke må pakke bag (det synes jeg det bør ha uannsett men ekstra viktig når det er hyppig flytting). Anonymkode: ba50a...ecd 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #6 Skrevet 29. februar 2024 Barn har ikke godt av hyppige bytter mellom hjem. Jeg ville heller hatt 1 eller 2 uker hos hver, der barna har fast bosted hos en av dere, også får man heller spise middag, ta de på aktivitet, en eller to dager ila den perioden. Hvis du ikke vil møte eksen, kan du jo ta de på skitur/svømming, forballtrening etc ila den uka de er hos eksen, og han gjør det en dag den uka de er hos deg. Anonymkode: 97509...816 5
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #7 Skrevet 29. februar 2024 Vi prøvde litt ulike løsninger i starten ettersom barnet bare var 3 år da vi gikk fra hverandre, men det ble mye stress for alle med flytting frem og tilbake mer enn en gang i uka (det var vel en variant av 2-2-3 vi testet lengst). Vi landet på 50/50 annenhver uke med bytte mandag etter bhg/skolen (går bare hjem til den andre forelderen, har alt som trengs begge steder, eller vi foreldre henter om noe mangler). Vi bodde så nært i starten at vi alltids så hverandre i løpet av uka likevel. Hvis barnet er spesielt knyttet til mor (eller far) ville jeg ikke hatt 50/50 i starten. Hos oss var barnet like knyttet til begge, derfor 50/50. Det er jo aldri optimalt for barn at foreldrene går fra hverandre (med enkelte unntak), alt annet blir nest beste løsning. Hvordan bor dere i forhold til hverandre? Her bor jeg nå nærmest skolen/venner og har mye hjemmekontor, barnet går derfor hjem til meg og hentes der av far i hans uker, ble sånn etter corona. Far bor ikke langt unna, men langt nok til at det er et annet nabolag. Jeg får jo dermed sett henne oftere enn ved vanlig 50/50, noe som er fint 😊 Anonymkode: 95082...463 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #8 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dette høres jo ut som en fantastisk løsning for barnet… Ville voksne holdt ut å være to dager her, to dager der, fem dager borte og så videre? Anonymkode: a4dc2...23b Det er så jævlig. Stakkars barn! Kjøp en leilighet og la barna bo der fast. Dere foreldre kan bytte på å bo på en liten hybel, eller kjellerleilighet. Anonymkode: f9243...55d 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #9 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Noe slikt? Jeg synes det virker fint for barna å ikke være så lenge borte fra foreldrene særlig når de er små. Men jeg tror en sånn ordning funker best om foreldrene bor nærme hverandre og overlevering skjer ved henting/levering på skole/barnehage så det blir minst mulig reising for barnet. Pluss at barnet må ha alt det trenger hos begge foreldre så det ikke må pakke bag (det synes jeg det bør ha uannsett men ekstra viktig når det er hyppig flytting). Anonymkode: ba50a...ecd Det ser helt for jævlig ut. Som voksen hadde jeg aldri i livet taklet all den flyttingen. Jeg trenger noen dager på å komme til ro i ny seng. Uff. Anonymkode: f9243...55d 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #10 Skrevet 29. februar 2024 Vi har 2-2-1-1. Vi merker at der er bedre med lengre opphold hos hver enn kun en uke. Barna er mer urolig etter bytting etter en uke. Vi har barn på 5 og 7 år. Anonymkode: 20e5a...55b
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #11 Skrevet 29. februar 2024 Man kan alltids lage egne løsninger, men tenk litt på barna også. Du tenker nå at de sliter med å være borte fra deg, men dette vil bedre seg etterhvert som dere kommer i gang med ordningen. De trenger forutsigbarhet, ikke å være kasteballer noen dager "her" og noen dager "der". Jeg har selv prøvd 50/50, vi hadde fra man-man. Barnet mitt var da mindre, men helt ærlig var den ordningen verst for meg. JEG gråt hver gang jeg sendte barnet til far. Hvis eksmannen din er en oppegående fyr og god far, så finn en ryddig ordning for barna❤️ Anonymkode: 1ccb7...011 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #12 Skrevet 29. februar 2024 Som voksen ser det helt grusomt ut. Stakkars barn. Jeg hadde aldri kunne levd sånn. Har selv 50/50 og merker at det er for kort med annen hver uke for mine. Så vi hsr nå økt til 2 uker for å se om det er bedre. Bor vi 10 minutter unna hverandre så kan se barna når som helst. At dere sender barna frem og tilbake er da virkelig ikke for barna sine beste 🤮 Anonymkode: 24389...b3d 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #13 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noe slikt? Jeg synes det virker fint for barna å ikke være så lenge borte fra foreldrene særlig når de er små. Men jeg tror en sånn ordning funker best om foreldrene bor nærme hverandre og overlevering skjer ved henting/levering på skole/barnehage så det blir minst mulig reising for barnet. Pluss at barnet må ha alt det trenger hos begge foreldre så det ikke må pakke bag (det synes jeg det bør ha uannsett men ekstra viktig når det er hyppig flytting). Anonymkode: ba50a...ecd Ja, men 2-2-3 ikke 3-2-2. Dette for at helgene skal få være fred og ro og ikke forflytningstidpunkter. Anonymkode: 44d02...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #14 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som voksen ser det helt grusomt ut. Stakkars barn. Jeg hadde aldri kunne levd sånn. Har selv 50/50 og merker at det er for kort med annen hver uke for mine. Så vi hsr nå økt til 2 uker for å se om det er bedre. Bor vi 10 minutter unna hverandre så kan se barna når som helst. At dere sender barna frem og tilbake er da virkelig ikke for barna sine beste 🤮 Anonymkode: 24389...b3d Ifølge svensk forskning er det mye bedre for mindre barn. Så shut it. Anonymkode: 44d02...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #15 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ser helt for jævlig ut. Som voksen hadde jeg aldri i livet taklet all den flyttingen. Jeg trenger noen dager på å komme til ro i ny seng. Uff. Anonymkode: f9243...55d Ja, men forskningen viser at det er bedre for barna enn å være borte fra omsorgspersonene over såpass lang tid når de er små. Anonymkode: 44d02...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #16 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noe slikt? Jeg synes det virker fint for barna å ikke være så lenge borte fra foreldrene særlig når de er små. Men jeg tror en sånn ordning funker best om foreldrene bor nærme hverandre og overlevering skjer ved henting/levering på skole/barnehage så det blir minst mulig reising for barnet. Pluss at barnet må ha alt det trenger hos begge foreldre så det ikke må pakke bag (det synes jeg det bør ha uannsett men ekstra viktig når det er hyppig flytting). Anonymkode: ba50a...ecd Barna deres kommer aldri til å få tid til å «lande» hvis dere praktiserer denne rotasjonen.. Dette vil føre til stress. Anonymkode: d895b...7bf 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #17 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men forskningen viser at det er bedre for barna enn å være borte fra omsorgspersonene over såpass lang tid når de er små. Anonymkode: 44d02...1c8 Det er flere småbarnsforeldre som jobber offshore både 2 og 4 uker på sjøen. De klarer å tilvenne seg uten den ene forelderen. De forstår de også. Anonymkode: d895b...7bf 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #18 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ifølge svensk forskning er det mye bedre for mindre barn. Så shut it. Anonymkode: 44d02...1c8 Hva er bedre? Å se foreldrene sine hver dag, eller å flytte hver andre dag? Foreldrene kan flytte hver andre dag. Det er ikke barna som har satt seg i denne situasjonen. Hvorfor skal de straffes? Anonymkode: f9243...55d 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #19 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er bedre? Å se foreldrene sine hver dag, eller å flytte hver andre dag? Foreldrene kan flytte hver andre dag. Det er ikke barna som har satt seg i denne situasjonen. Hvorfor skal de straffes? Anonymkode: f9243...55d Det er så sinnsykt naivt av dere som tror at barn ikke straffes av å være borte fra mor eller far en hel uke. Anonymkode: 44d02...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2024 #20 Skrevet 29. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er flere småbarnsforeldre som jobber offshore både 2 og 4 uker på sjøen. De klarer å tilvenne seg uten den ene forelderen. De forstår de også. Anonymkode: d895b...7bf Jeg er mamma og jobber offshore å har jobbet 2-4 siden minste var 13 mnd og der har gått veldig fint fra dag en. Jeg føler ofte det er foreldrene som er mest bekymret og ikke ønsker la barna være borte… Anonymkode: 20e5a...55b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå