Gå til innhold

Når kan barn ta buss alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når tenker dere at barn kan ta buss rundt omkring alene? Forstår at det kommer an på barnet, selvfølgelig, men allikevel. Her er det snakk om jente 10 (snart 11) år. Har tatt en del buss m oss, og synes det er greit å prøve selv. Snakk om å ta buss fra huset vårt til sentrum av en by, ca 15 min og gå til sin fritidsaktivitet (5 min fra bussen). Det er på tidlig ettermiddag. Jeg tenker egentlig at det er helt greit og hun kan jo ringe meg når som helst, men siden aktiviteten starter tidlig på e.m, letter det veldig om hun kan reise alene.

Anonymkode: 4c0e1...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde en 10-åring fikse helt fint :)

Våre har fått reise med buss alene helt siden de selv turte, rundt 8-års alderen?

Anonymkode: 6bee2...065

• Liker 3
Skrevet

Ja, det tenker jeg at må gå greit. Men man må jo også se an barnet og hvor godt kjent det er med reiseveien. Er du sikker på at barnet husker å gå av på riktig stopp, samt ringe og finne en trygg løsning hvis noe uforutsett skulle skje? 

Sønnen min har tatt buss til fotballtrening siden han var 9. Det har gått fint, men en gang havnet en kamerat av han på avveie da bussen brukte et midlertidig busstopp pga. veiarbeid, kjente seg ikke igjen og turte ikke å gå av. Det gikk jo selvsagt helt fint til slutt, men var en litt ekkel situasjon for det barnet, da han først ikke klarte å beskrive hvor han hadde gått av. 

Anonymkode: 4303c...25b

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, det tenker jeg at må gå greit. Men man må jo også se an barnet og hvor godt kjent det er med reiseveien. Er du sikker på at barnet husker å gå av på riktig stopp, samt ringe og finne en trygg løsning hvis noe uforutsett skulle skje? 

Sønnen min har tatt buss til fotballtrening siden han var 9. Det har gått fint, men en gang havnet en kamerat av han på avveie da bussen brukte et midlertidig busstopp pga. veiarbeid, kjente seg ikke igjen og turte ikke å gå av. Det gikk jo selvsagt helt fint til slutt, men var en litt ekkel situasjon for det barnet, da han først ikke klarte å beskrive hvor han hadde gått av. 

Anonymkode: 4303c...25b

Ja, det er jo sånne ting som kan skje, eller at det kan være skremmende opplevelser med andre passasjerer (rus etc). Men hun kan jo ringe meg når som helst, og vi har snakket om at hun skal gå bort eller gå til sjåføren om det er noe som oppleves ubehagelig.

Skrevet

Det tenker jeg er helt uproblematisk!

Skrevet

Det tenker jeg er helt fint. Kan du ha sporing på telefonen for sikkerhetsskyld?

Anonymkode: 4d328...bc0

Skrevet

Takk for svar. Vi har sporing på telefonen allerede.

Skrevet

Altså når jeg tok buss til skolen da jeg var 6 år og jeg klarte meg så forstår jeg ikke at andre barn skal klare det. Dere overbeskytter barna deres med denne hysterien deres. Barna vil jo til slutt ikke klare noenting selv tilslutt. totalt håpløst. En buss er den samme i dag som for 40 år siden.

Anonymkode: 0ffcf...d73

• Liker 6
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her tok nå ung buss når de var 5.5år for å komme seg til skolen. Så de tok buss til besteforeldre osv fra de var 6 år siden de var vant til å ta buss

Skrevet

Jeg var 3 år første gang jeg tok buss til bestemor. Det tok ca.1 time. Gikk helt fint :) 

Anonymkode: b1974...dac

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså når jeg tok buss til skolen da jeg var 6 år og jeg klarte meg så forstår jeg ikke at andre barn skal klare det. Dere overbeskytter barna deres med denne hysterien deres. Barna vil jo til slutt ikke klare noenting selv tilslutt. totalt håpløst. En buss er den samme i dag som for 40 år siden.

Anonymkode: 0ffcf...d73

Føler du deg bedre nå??

Anonymkode: ba09e...082

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var 3 år første gang jeg tok buss til bestemor. Det tok ca.1 time. Gikk helt fint :) 

Du var 3 år når du tok buss alene??? 😅 

Skrevet

Man kan reise alene på fly fra 5 år. At det er i det hele tatt er spørsmål om en 10/11 årig jente som er normalt oppegående og skal på fritidsaktiviteter kan ta bussen i 15 min å gå 5 min er for meg helt tullete.

Anonymkode: a1c15...965

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker det går helt fint 😊 Her begynte eldste å ta t-bane til trening da han var 10, de må bytte spor og bane på Tøyen så er kanskje litt mer komplekst? Vi er fortsatt nøye på at de ikke drar rundt alene i tilfelle noe skulle skje (de er 12), men det er jo noe litt annet å dra rundt midt i Oslo og måtte vente på steder der man fort kan bli offer eller vitne til noe skummelt enn om området er veldig trygt.

Så lenge hun har mobil og synes det er fint å dra på egenhånd er det bare å dure på. Ikke så lenge til det ikke er mørkt heller 😊

Anonymkode: 5a194...ab4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Særlig 

Skrevet

Det skal gå helt fint! 😄Her har jentungen på 10 år tatt buss til dansetrening i rundt et års tid alene, og det har gått fint. Ble med henne på bussen de første gangene, slik at hun skulle bli sikker på veien og hvilket stopp hun skulle av på. Hun har telefon så kan ringe om det er noe. 

Anonymkode: b5d89...13d

Skrevet

Unger tar skolebuss alene fra første klasse så.

Anonymkode: 7008b...497

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når tenker dere at barn kan ta buss rundt omkring alene? Forstår at det kommer an på barnet, selvfølgelig, men allikevel. Her er det snakk om jente 10 (snart 11) år. Har tatt en del buss m oss, og synes det er greit å prøve selv. Snakk om å ta buss fra huset vårt til sentrum av en by, ca 15 min og gå til sin fritidsaktivitet (5 min fra bussen). Det er på tidlig ettermiddag. Jeg tenker egentlig at det er helt greit og hun kan jo ringe meg når som helst, men siden aktiviteten starter tidlig på e.m, letter det veldig om hun kan reise alene.

Når barnets foreldre har mestret oppgaven med å trygge barnet på «ta buss alene». Det kommer dermed i liten grad mindre «an på barnet». La oss slutte å i 2024 late som om barn oppdrar seg selv - det kommer an på foreldrenes evne eller vilje til innsats.a

Jeg vil si et normalt trygget barn som har øvd på å ta buss og har foreldre som nettopp legger ned innsats vil kunne ta buss helt alene fra 5-6 års alder. De gjør det i andre land - norske barn er ikke dummere enn tyske eller japanske. norsk samfunn er ikke mer utrygt enn andre samfunn (tvert imot!). Vi har foreldre som lærer opp senere.

Anonymkode: 4689b...eee

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Føler du deg bedre nå??

Ikke meg du svarer, men hvorfor svarer du så frekt på saklig fakta? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men hvorfor svarer du så frekt på saklig fakta? 

Frekt? Den som var frekk var hun

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...