Gå til innhold

boller uten gjær...


Leanne

Anbefalte innlegg

Fikk plutselig så lyst til å bake noen boller, men har ikke gjær.... Finnes det noen gode oppskrifter på boller uten gjær, har jo bakepulver jeg kan bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble de gode da??

NEI!! :grine: Det er det verste jeg har vært borti... bollene løste jo opp når vi skulle prøve å dele de... :overrasket:

Så nå har vi kjøpt inn GJÆR til neste bakedag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle hørt på meg istedet og laget scones... ;)

Jeg tror kanskje at fettmengden er en mulig årsak til at bollene hang dårlig sammen - de fleste sconesoppskrifter bruker melk eller buttermilk (tilsv. kulturmelk), ikke matfløte, og noe mindre smør.

Jeg har feks forsøkt denne oppskriften på scones - ikke så verst.

Men man kan ikke sammenlikne bakepulverscones med søt gjærdeig, konsistensen og smaken vil uansett oppskrift være ganske forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gjest_oslo_*
Skulle hørt på meg istedet og laget scones... ;)

Jeg tror kanskje at fettmengden er en mulig årsak til at bollene hang dårlig sammen - de fleste sconesoppskrifter bruker melk eller buttermilk (tilsv. kulturmelk), ikke matfløte, og noe mindre smør.

Jeg har feks forsøkt denne oppskriften på scones - ikke så verst.

Men man kan ikke sammenlikne bakepulverscones med søt gjærdeig, konsistensen og smaken vil uansett oppskrift være ganske forskjellige.

JEG BAKTE DISSE OG DE BLE VELDIG BRA!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke gjær i heletatt og baker derfor bare boller uten gjær, her er den oppskriften jeg bruker:

5 dl. hvetemel,

3 ts. bakepulver,

1 ts. kardemomme,

2 ss. sukker,

100 gr. smør,

1 egg (kan gjerne erstattes med eggerstatning)

1 1/2 dl.10% fløte, (bruker oftest kremfløte som jeg blander med lunket vann)

Baker disse bollene med jevne mellomrom og de hever seg veldig fint og blir gode! Har servert de til folk som spiser "vanlige" boller og de blir overrasket når jeg sier de er baket uten gjær :)

Når man skal bake uten gjær trengs det ofte litt øvelse før man finner ut hva som er triksene, men denne oppskriften her er den beste jeg har prøvd, og det er derfor den som henger på kjøleskapet hjemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke gjær i heletatt og baker derfor bare boller uten gjær, her er den oppskriften jeg bruker:

5 dl. hvetemel,

3 ts. bakepulver,

1 ts. kardemomme,

2 ss. sukker,

100 gr. smør,

1 egg (kan gjerne erstattes med eggerstatning)

1 1/2 dl.10% fløte, (bruker oftest kremfløte som jeg blander med lunket vann)

Baker disse bollene med jevne mellomrom og de hever seg veldig fint og blir gode! Har servert de til folk som spiser "vanlige" boller og de blir overrasket når jeg sier de er baket uten gjær :)

Når man skal bake uten gjær trengs det ofte litt øvelse før man finner ut hva som er triksene, men denne oppskriften her er den beste jeg har prøvd, og det er derfor den som henger på kjøleskapet hjemme ;)

Hei, kunne du ha skrevet framgangsmåten og temperatur/tid osv??

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil komme med et tips.

Prøv alltid å ha tørrgjær i huset. Selv har jeg lagt bort en pakke litt inne i skapet mitt.

Når jeg tar siste pakke i esken, kjøper jeg ny og bytter ut den gamle med en ny.

Nei, fall ikke for fristelsen å bruke opp den siste før ny er kjøpt.

Du kan også fryse vanlig gjær. Ta den opp da i god tid før den skal brukes. Den må jo tine først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg spiser ikke gjær i heletatt og baker derfor bare boller uten gjær, her er den oppskriften jeg bruker:

5 dl. hvetemel,

3 ts. bakepulver,

1 ts. kardemomme,

2 ss. sukker,

100 gr. smør,

1 egg (kan gjerne erstattes med eggerstatning)

1 1/2 dl.10% fløte, (bruker oftest kremfløte som jeg blander med lunket vann)

Baker disse bollene med jevne mellomrom og de hever seg veldig fint og blir gode! Har servert de til folk som spiser "vanlige" boller og de blir overrasket når jeg sier de er baket uten gjær :)

Når man skal bake uten gjær trengs det ofte litt øvelse før man finner ut hva som er triksene, men denne oppskriften her er den beste jeg har prøvd, og det er derfor den som henger på kjøleskapet hjemme ;)

Skulle også veldig gjerne hatt fremgangsmåte, temp og tid på disse.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG BAKTE DISSE OG DE BLE VELDIG BRA!!!

FLOTT Å HØRE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke gjær i heletatt og baker derfor bare boller uten gjær, her er den oppskriften jeg bruker:

5 dl. hvetemel,

3 ts. bakepulver,

1 ts. kardemomme,

2 ss. sukker,

100 gr. smør,

1 egg (kan gjerne erstattes med eggerstatning)

1 1/2 dl.10% fløte, (bruker oftest kremfløte som jeg blander med lunket vann)

Baker disse bollene med jevne mellomrom og de hever seg veldig fint og blir gode! Har servert de til folk som spiser "vanlige" boller og de blir overrasket når jeg sier de er baket uten gjær :)

Når man skal bake uten gjær trengs det ofte litt øvelse før man finner ut hva som er triksene, men denne oppskriften her er den beste jeg har prøvd, og det er derfor den som henger på kjøleskapet hjemme ;)

Var vel jeg som posta denne oppskrifta tenker jeg... Skal vi se! :)

Bland mel, bakepulver, sukker og kardemomme i en bolle.

Smøret skal være romtemperert og smuldres i det tørre, jeg bruker fingrene til dette.

Når alt er smuldrete tilsetter jeg egget, her bruker jeg eggeerstatning som jeg blander med lunket vann.

Til slutt tar jeg ca 1 dl kremfløte som jeg blander med lunket vann, vet ikke hvor mye vann jeg tar, bare så det blir en fin deig.

Jeg tror nøkkelen til at bollene hever så fint på bakepulver er at jeg har lunka vann i fløten. Siden jeg bruker eggeerstatning har jeg nok mer enn ett egg, men oppskrifta mi sier ett på 5dl mel...

God fastelaven i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så morro å finne igjen en tråd fra 2006, nå kom jeg til å huske på de tragiske bollene mine uten gjær :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel jeg som posta denne oppskrifta tenker jeg... Skal vi se! :)

Bland mel, bakepulver, sukker og kardemomme i en bolle.

Smøret skal være romtemperert og smuldres i det tørre, jeg bruker fingrene til dette.

Når alt er smuldrete tilsetter jeg egget, her bruker jeg eggeerstatning som jeg blander med lunket vann.

Til slutt tar jeg ca 1 dl kremfløte som jeg blander med lunket vann, vet ikke hvor mye vann jeg tar, bare så det blir en fin deig.

Jeg tror nøkkelen til at bollene hever så fint på bakepulver er at jeg har lunka vann i fløten. Siden jeg bruker eggeerstatning har jeg nok mer enn ett egg, men oppskrifta mi sier ett på 5dl mel...

God fastelaven i morgen!

Kjempe!:)

Men..... Temp og steketid? Hvor lenge skal bollene heve?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest navnelapp

Dette er scones, sånn reint baketeknisk, og skal ikkje heve. Bakepulver reagerer ikkje før det vert oppvarma og fuktig, altså i omnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200grader i ca 15 minutter :)

Godt mulig det er scones, men de har en helt annen konsistens enn de sconesene jeg lager. Ser helt ut som vanlige boller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...