Gå til innhold

Hva er det med eldre mennesker og godteri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så frustrert og litt sint. 

5 åringen og jeg er på vinterferie på min hjemplass. 

I dag var vi på besøk til barnets oldemor.  En kort stund etter at vi kom gikk oldemor på kjøkkenet, og kom tilbake med en hel eske med smurfepasiller og et kinderegg. 

Hun spurte ikke meg om det var greit.  Bare gav det til sønnen min.  Jeg kunne jo ikke ta det fra han da. 

Hvorfor i alle dager synes eldre mennesker at det er så viktig å gi barna godteri.  Ikke er det helg heller. 

Hva skulle jeg gjort? Hun var så kjapp på å gi han det. Jeg kommer til å si noe om det altså,  men ville ikke si noe når barnet var tilstede. 

Anonymkode: b9009...a5c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere renner vel ikke ned døra der, så det går nok fint om barnet får litt godteri uten at det er lørdag. Det er virkelig ikke noe å ta opp med henne.

Anonymkode: 797cd...1a7

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min oldemor måtte ha 7 sorter på bordet hvis hun skulle ha besøk. Oldemor i Lofoten. Det skulle være lefse, vafler, fløte osv...det tok helt av. 

Anonymkode: 625f4...b17

• Liker 12
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med deg. Vi møter barnas besteforeldre et par ganger i uken. De gir godteri hver gang, de sier "vi har sikkert ikke liv" mens de humrer og ler. Vi har gitt beskjed, og jobber med saken. I vårt tilfelle er det et problem, da dette dreier seg om ukentlige møter. Dersom dette er en oldemor dere besøker et par ganger i året, hadde jeg ikke sagt noe. Da hadde jeg heller latt henne ha den gleden, selv om jeg heller skulle sett at hun satte frem frukt og nøtter :)

Anonymkode: b6099...ba9

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe av det lille hun kan bidra med? Det er dessuten nærmest lovpålagt for mange eldre å komme med godteri, frukt og andre godsaker. Tror mye av grunnen er at de ikke hadde dette i barndommen. 

Hadde dere vært på besøk der titt og ofte kunne du kanskje sagt noe, men hvorfor være kjip når dere er på besøk? Du kan være streng hver eneste dag hjemme. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg blir så frustrert og litt sint. 

5 åringen og jeg er på vinterferie på min hjemplass. 

I dag var vi på besøk til barnets oldemor.  En kort stund etter at vi kom gikk oldemor på kjøkkenet, og kom tilbake med en hel eske med smurfepasiller og et kinderegg. 

Hun spurte ikke meg om det var greit.  Bare gav det til sønnen min.  Jeg kunne jo ikke ta det fra han da. 

Hvorfor i alle dager synes eldre mennesker at det er så viktig å gi barna godteri.  Ikke er det helg heller. 

Hva skulle jeg gjort? Hun var så kjapp på å gi han det. Jeg kommer til å si noe om det altså,  men ville ikke si noe når barnet var tilstede. 

Anonymkode: b9009...a5c

Hva du skulle gjort? Du sier «åh, så heldig du var! du kan ta tre pastiller nå, og så sparer vi det andre til lørdagsgodt. si tusen takk til oldemor!»

Anonymkode: e55cf...fe2

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg sammen ts. Jeg fikk også sånt da jeg var med besteforeldre og oldeforeldre da jeg var liten. Man burde ikke måtte spørre noen for å gi en liten gave. 

Mange av dagens foreldre er helt ekstreme. Det er jo uansett ikke denne smurfeesken og kinderegget som vil gjøre utslaget om barnet får dårlig helse og vektproblemer. Det er det daglige kostholdet, som dere foreldre gir barnet.

Anonymkode: a753d...526

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er dagens foreldre så hysteriske er heller et bedre formulert spm når du først er igang. Det er ikke akkurat sånn at de gav ungen din kusma heller så jeg tror ungen din fint klarer seg igjennom dette. 

Anonymkode: 50cd7...cd2

Dette! 

Anonymkode: 18583...8f8

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens foreldre :ler: Er det rart at andre uten barn ler av dere

Anonymkode: 3d36e...c16

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ebbeliten skrev (1 minutt siden):

Ja, tenk å ha den frekkhet å ville gi sitt oldebarn noe godt. 🤣

Seriøst. Ta deg sammen. Sett pris på at dere har en oldemor. Min mormor, og barnas oldemor, døde i 2022 da hun var 88 år. Som vi savner komme på besøk til henne! Da vanket det vafler med rørte jordbær, is, twist og after eight.  Jeg savner å høre lyden av henne som finner frem asjetter, kopper og glass, og som dekker fint på bordet mens hun småprater om daglige gjøremål og at hun senere på dagen skal besøke venninnen Vesla eller Tulla, og at de skal spise gryterett fordi det er så lettvindt og godt. 

Haha, ja bestemor var også sånn som satt frem både kaker og twist❤️ Og var stadig bekymret for om jeg var sulten når jeg var hos henne😅 Bestemødre altså❤️ Verdsett dem mens man har dem❤️

• Liker 13
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta deg sammen ts. Jeg fikk også sånt da jeg var med besteforeldre og oldeforeldre da jeg var liten. Man burde ikke måtte spørre noen for å gi en liten gave. 

Mange av dagens foreldre er helt ekstreme. Det er jo uansett ikke denne smurfeesken og kinderegget som vil gjøre utslaget om barnet får dårlig helse og vektproblemer. Det er det daglige kostholdet, som dere foreldre gir barnet.

Det er ikke denne ene pastillesken eller kinderegget som gjør det, men det er en helt vanlig dag i dag. Barnet har sikkert besteforeldre også, og kanskje flere oldeforeldre eller grandtanter. Så er det frisører, smaksprøver på gata, bursdager, premier på konkurranser og så videre. Plutselig hat godteri blitt en del av det daglige kostholdet.

Det er lurt å samle inn alt sånt for å "spare til lørdagsgodt". Barnet ditt er bare fem og kommer sannsynlig ikke til å merke det om bare noe av godteriet dukker opp på lørdag. 

Anonymkode: a102d...123

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå ungen få kose seg litt, så kan du være asketisk i stedet og spise bare "sunne" ting.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk som denne oldemoren har gledet seg til besøk. Og gått og handlet til den lille, ikke visst hva godt hun kunne gjøre. Unn henne dette. Selv fikk jeg bare kamferdrops av bestemor...

• Liker 24
  • Hjerte 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...