Gå til innhold

Styrketrening og kaloriunderskudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har noen kloke tanker om styrketrening og kaloriunderskudd? Trener bodypump/power/pure strength 2 ganger i uken og ønsker å øke til 3. Spiser i underskudd, ca. 1300 kcal om dagen. Har et anstrengt forhold til vekt. Jeg vet at 2 ganger i uken ikke er så mye, men kan likevel føle meg uforholdsmessig sliten etter trening og ha vondt i kroppen (influensafølelse). 

Anonymkode: 2145b...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gjerne spesifisere spørsmålet ditt litt mer. Men jeg kan prøve å svare på det jeg tror du spør etter.

Det er vanskelig å bygge muskler og/eller styrke i kaloriunderskudd. Du trenger energi til å bygge og reparere. Det blir som prøve å bygge et hus uten byggematerialer. Unntaket er dersom du er veldig dårlig trent eller overvektig. Da kan det gå til en viss grad.

Hvis du er redd for å gå opp i vekt, men fortsatt vil ha en grei effekt av styrketreningen din (i tillegg til de positive effekten du generelt får av å være i aktivitet), bør du legge deg på et vedlikeholdsnivå. Da skal du se at du også ikke føler deg uforholdsmessig sliten etter trening. 1300 kalorier er for lite, i hvert fall på de dagene du trener. Og fokuser på å få i deg i rundt 1.2-1.5g protein per kg du veier.

PS! Gruppetimer er ikke den mest optimale formen for styrketrening. Mange gruppetimer blir ofte mer utholdenhetsbaserte. 

Anonymkode: bc0a7...1ae

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 15.40):

Hei, noen som har noen kloke tanker om styrketrening og kaloriunderskudd? Trener bodypump/power/pure strength 2 ganger i uken og ønsker å øke til 3. Spiser i underskudd, ca. 1300 kcal om dagen. Har et anstrengt forhold til vekt. Jeg vet at 2 ganger i uken ikke er så mye, men kan likevel føle meg uforholdsmessig sliten etter trening og ha vondt i kroppen (influensafølelse). 

Anonymkode: 2145b...776

Man kan ikke bygge på kaloriunderskudd 🙂 1300kcal i døgnet er i tillegg for lite til å opprettholde vekt. Voksne mennesker har en hvile forbrenning som er et par hundre høyere (avhenger selvfølgelig av personens kjønn, vekt, alder, sykdomshistorie etc, men man kan si at hvile forbrenningen er på omtrent 20 kcal pr kilo kroppsvekt for kvinner, og 25 kcal pr kilo kroppsvekt for menn). Og når du i tillegg er i bevegelse ila dagen (herunder gjelder både hverdagsaktiviteter og trening), forbrenner man selvfølgelig mer utifra hvor mye man beveger seg. Det er ikke rart du føler deg sliten, du spiser for lite 🙂 og i lange perioder med lite næringsinntak er det også normalt å få muskel- og skjellettplager som f.eks smerter. 

Endret av Marvels
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...