Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg søkte politihøgskolen rett før jul, og nå har jeg blitt kalt inn til opptaksprøve.. Jeg lurer vell egentlig på om det er noen som har vært i samme situasjon, og gjerne vil fortelle litt om hvordan det var.. Jeg gruer meg litt, for jeg har hørt at det skal være så fryktelig vanskelig å stå.. Noen som har noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spurte en venninne som søkte for noen år siden, hun sa dette: Opptaksprøven var dritslitsom, løpetesten var verst. Men på testene vet man jo hva som kreves, så det er jo bare å safe på den. Hun røk på intervjuet, klarte alle testene (men så er hun toppidrettsutøver også da ;)).

"bør følge med mye på nyhetene i en periode før hvis man ikke er politisk aktiv og kan mye sånt"

Dette skrev hun nå sist... Husker hun sa da hun kom hjem at de mente hun var for lite samfunnsengasjert

Skrevet

En jeg kjenner ble spurt om mye alla "Når gråt du sist?" og en annen om alle statsrådene..

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg søkte for noen år siden og fikk da beskjed om at personene de ville ha var mentalt og fysisk utholdende personer som fulgte med i samfunnet (ref. innlegget om å lese aviser etc). Den gangen var gjennomsnitts alderen 27-28. Mange som søkte og som var tidlig i 20- årene var ike mentalt modne nok til å komme seg gjennom.

Min mor jobber på et sted hvor de får inn alt av psykisk syke mennesker og ofte har elever fra Politihøgskolen vært der ei uke eller to. Mange av elevene som ikke har klart den påkjenningen.

En ting er dn fysiske testen, om du er gjennomtrent er ikke den et stort problem. Om du er mentalt moden nok for en slik oppgave, vektlegges tungt.

Skrevet

Regner med du har rimelig god fysikk og på den måten kommer deg gjennom det fysiske opptaket.

Etter dette er det en legesjekk som muligens kan føles og også være et slags "skjult" intervju. (Hvorfor skal du til legen, har du ikke sendt med papirer fra legen din allerede??)

Den "psykiske" testen er en samtale med minst 4 andre personer tilstede, der flere av disse observerer kroppsspråket ditt osv. Det viktigste er å være naturlig (så godt det lar seg gjøre i en slik situasjon) og kunne svare på det du blir spurt om (som forsåvidt kan være alt mulig). Det er nok lurt å forberede seg på evt. samfunnsspørsmål, vite hvem som har hvilke ministerposter på Stortinget og vite domstolens oppbygging (faktisk!!) og slike ting.

Ellers må jeg bare si at de aller, aller fleste kommer IKKE inn på første forsøk, så ikke la deg knekke av et nei! Det er imidlertid LITEN vits å søke hundre ganger ;)

Masse lykke til, bare vær deg selv og vis deg som en reflektert og samfunnsengasjert person!

PS: Tenk igjennom det du skrev om deg selv (graderingene osv.) på søknadsskjemaene, du kan gjerne få spørsmål om å utdype det du har sagt om deg selv.

Igjen: Lykke til!! :)

Skrevet
:sur: Skulle ønske jeg kom inn... men det gjør jeg ikke...
Skrevet

Mannen min jobber i politiet og har vært gjennom dette. Han sier at de fleste klarer seg på de fysiske testene (for de kan man faktisk trene målrettet mot..). Problemet for mange er intervjuet. Tror ikke man skal svare det man tror de vil høre, men rett og slett sannheten.... De gjennomskuer slikt. De trenger folk som er skikket, og ikke agressive steroide-folk... (selv om det ofte er slike "jeg tror jeg er sjef"-typer som søker mot slike yrker..)

Mannen min kom gjennom på første forsøk han :-) Så det går faktisk an det og..

Lykke til!

Gjest camillo
Skrevet

Om man kommer inn eller ikke kommer ofte an på flaks - det er så mange søkerer at mange kvalifiserte ryker. Derfor prøver mange flere ganger, det kan være greit å forberede seg på.

Skrevet

Jeg kom også til intervjuet. Vil bare forberede deg på at de prøver å psyke deg ut for å se hvordan du håndterte en slik situasjon. Han som itervjuet meg sa med en gang han møtte meg, at han hadde gjort seg opp en mening om meg allerede, men at jeg skulle få en sjanse :forvirret:

Også måtte jeg kunne navnet på alle statsrådene :grine:

Ikke for å skremme deg altså!! Bare vær forberedt på sånne situasjoner :klem:

Skrevet

Hei!

Jeg er politibetjent,- og var derfor på opptak til PHS våren 2001.

De fysiske prøvene vet du sikkert hva går ut på. Disse må du trene målrettet mot.

Har hørt mange, særlig de som ikke kommer inn, klager på hvor vanskelig disse er... Bare tull! Stiller du forberedet er det ikke noe problem!

Hvor i landet er det du skal på opptak?

Intervjuet er litt som Idol uten Slemme-Tor.. Du blir vurdert og dømt.

Du har ca 20 min til å vise det du har. Men jeg syntes ikke det var så ille som alle sa på forhånd. Jeg konsentrerte meg om å slappe av og være meg selv.

De har forståelse for at folk er nervøse!!

Litt usikker på hva du lurer på.. Bare kom med spørsmål. så skal jeg prøve å svare!! ;)

Mvh C

Skrevet

Jeg skal på opptak i Oslo... 7 mars... Jeg veit jeg ikke kommer til å gå videre, for jeg tror jeg bare klarer å stå så vidt på den fysiske testen, også er jeg bare 19 år.. Men det er jo verdt et forsøk iallefall :)

Vet ikke om jeg har lyst til å bli politi, men jeg tror jeg muligens passer til det yrket.. Blir ikke skuffa hvis jeg ikke kommer inn..

Den dykkertesten gruer jeg meg litt til, for jeg klarer ikke å åpne øynene under vann (skal trene på det), men tror neppe det går.. Så jeg tror nok at jeg må famle i blinde under vann etter de ringene.. Også klarer jeg ikke å benke 35 kg, har maks på 30... :sur: Men skal jo prøve å forbedre meg til 7 mars..

Jeg har jo fått en del tips av dere nå, spesielt om intervjuet.. Og jeg må nok nipugge noen navn for å se det slik;) Jaja, det er ikke verdens undergang om jeg ryker på huet og ut.. Egentlig vil jeg studere juss, men kom ikke inn i år..

Skrevet

Hei igjen!

Dersom du ikke er helt sikker synes jeg du skal tenke deg litt om, jeg.

En ting som blir lagt vekt på ved opptaket er nettopp motivasjon....

Og om du skulle komme inn, er du nødt til å være 100& motivert for å gjennomføre skolen. Du må gjennom mange flere tester, både fysiske og psykiske, som er mye tøffere enn de du må gjennom på opptaket.

Jeg er av den oppfattning at for å greie å være en god politimann må du være veldig motivert! Er man ikke det, orker man ikke dette yrket lenge.. Man gir så mye av seg selv hver dag, og det krever sitt. Er man ikke motivert da så tror jeg ikke det går.. Iallefall ikke i lengden.

Sier ikke dette for å psyke deg ut,- bare prøver å forberede deg!

Lykke til uansett hva du velger!!

Mvh

C

Skrevet

Jeg får se hva det blir til.. Jeg skal iallefall møte opp og gjøre mitt beste, så kan det jo hende jeg søker seinere en gang også, og da vet jeg jo hva jeg går til :)

Tusen takk for alle gode råd :)

Skrevet

Jeg har også tenkt til å søke PHS, i år altså. Er også jente på 19.. Men blir jo straks 20 da, og altså 21 i det opptaksåret jeg søker. Flytter til Oslo til høsten for å gå på kriminologi mens jeg (og kjæresten min) trener meg opp til opptaket=) gruer meg nesten mest for intervjuet ja.. blir jo veldig nervøs for jobb intervjuer osv, så kan tenke meg det er skremmende på det opptaket:P

en ting jeg er litt bekymra for er at jeg er litt lav. 164 "høy". hehe, selvom jeg vet det ikke er noen høydegrense men.. ;)

prøver de å psyke deg ut på intervjuet?

hvordan var det å få jobb etter utdanningen?

jeg har VELDIG lyst til å bli politibetjent! kommer jeg ikke inn første året prøver jeg igjen :)

Skrevet

Jeg hadde også veldig lyst til å bli politi, to jeg kjenner kom rett inn på 1.forsøk. Lensmannen her jeg bor sa til meg for et par år siden at jeg burde søke meg inn, jeg hadde klart meg glatt mente han fordi jeg var i så bra form. Jeg trente ungene hans på den tiden ;)

MEn jeg vet ikke, jeg klarer ikke å dykke, jeg har aldri vært god på det, jeg flyter bare opp igjen.. :sjenert:

SÅ ja jeg søkte ikke på grunn av dykkingen..

Om jeg hadde klart intervjuet aner jeg jo ikke før jeg hadde prøvd..

er 24 år nå..

Skrevet

Nei, jeg tror ikke man skal bekymre seg for at man er 164 høy:) Jeg er 1.67 og han jeg va rpå intervju med første gangen da jeg søkte, sa at det ikke hadde noe å si, så lenge jeg tilfredsstilte de andre kravene :)

Skrevet

det høres bra ut :) jeg gleder meg til å prøve.. kanskje ikke akkurat opptaks delen men med nok trening håper jeg det skal gå bra! noen som vet hvor lenge det siste intervjuet varer?

• 8 måneder senere...
Gjest Marie81
Skrevet

Hei!

Var bare litt nysgjerrig på hvordan det gikk på opptak?

Jeg var på opptak i februar i år. Styrken gikk ikke så bra,

Så fikk 2 straffepoeng for mye...

Men har trent 5-6 ganger i uka siden da og skal levere

nye søknad til PHS nå i desember.

Håper jeg kommer inn høsten 07 !

MVH Marie

Skrevet

Hva var det du slet mest med da Marie? Jeg søker også nå, det blir spennende

Gjest Marie81
Skrevet

Hei!

Slet med styrken generelt (kan ikke si jeg imponerte på benkpressen :)

Løping og svømming gikk bra (men de hadde ikke fått tatt vekk presseningen

i bassenget ordentlig, så kunne gått bedre på den delen).

Har du søkt tidligere?

Blir kjempespennende! Har så utrolig lyst til å komme inn !! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...