Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har søkt på en fast stilling som jeg har veldig veldig lyst på. Vi var 3 på intervju og jeg tror det gikk ganske greit. I dag ringte de og fortalte at en medarbeider har akkurat fortalt at hun er gravid, og de trenger da en vikar i tillegg til den faste stillingen. De tenker da å høre om noen av oss som var på intervju ønsker det vikariatet så får de slått to fluer i én smekk.

Jeg er i utgangspunktet som sagt veldig interessert i den faste jobben, og har en fast jobb fra før. Er veldig skeptisk til å si opp en fast jobb for et vikariat og vet med sikkerhet at jeg ikke vil få ulønnet permisjon på nåværende arbeidsplass for å ta dette vikariatet. Jeg sa dette til de i tlf da de ringte, men også at jeg skal tenke på det. 

Fikk litt feelingen at jeg ihvertfall ikke er innstilt som nr 1 siden de spør meg om tanker rundt vikariat? Hvis de ikke har valgt seg ut en nr 1 enda, vil det sette meg i et dårlig lys om jeg sier at jeg ikke ønsker vikariatet men kun den faste stillingen? Tanker?

Anonymkode: f6a33...887

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stiller deg ikke i et dårlig lys. Jeg ville sagt tvert nei til vikariat i din situasjon med mindre du virkelig mistrives i nåværende jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan setter det deg i et dårlig lys?

Du ønsker en fast stilling, da er du ærlig og sier det.

Anonymkode: b2603...7ec

• Liker 4
Skrevet

Tenkte kanskje de ville tenke at da er jeg ikke så interessert i jobben i det hele tatt, hvis jeg sier nei til vikariat..

Ts

Skrevet

I en sånn situasjon får den som er innstilt som nr 1 fast stilling, og de spør nr 2 om vikariat. Etter det spør de nr 3 etc. 

Å ikke ta til takke med vikariat sier ingenting negativt om deg. Det er positivt å kjenne sin verdi 

Anonymkode: 0be9b...11f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I en sånn situasjon får den som er innstilt som nr 1 fast stilling, og de spør nr 2 om vikariat. Etter det spør de nr 3 etc. 

Å ikke ta til takke med vikariat sier ingenting negativt om deg. Det er positivt å kjenne sin verdi 

Anonymkode: 0be9b...11f

Ja var det jeg tenkte de gjorde, og derfor tenker jeg også at jeg kanskje ikke er nr 1 i utgangspunktet siden de lufter tanken for meg. Mulig jeg overtenker det hele men.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har søkt på en fast stilling som jeg har veldig veldig lyst på. Vi var 3 på intervju og jeg tror det gikk ganske greit. I dag ringte de og fortalte at en medarbeider har akkurat fortalt at hun er gravid, og de trenger da en vikar i tillegg til den faste stillingen. De tenker da å høre om noen av oss som var på intervju ønsker det vikariatet så får de slått to fluer i én smekk.

Jeg er i utgangspunktet som sagt veldig interessert i den faste jobben, og har en fast jobb fra før. Er veldig skeptisk til å si opp en fast jobb for et vikariat og vet med sikkerhet at jeg ikke vil få ulønnet permisjon på nåværende arbeidsplass for å ta dette vikariatet. Jeg sa dette til de i tlf da de ringte, men også at jeg skal tenke på det. 

Fikk litt feelingen at jeg ihvertfall ikke er innstilt som nr 1 siden de spør meg om tanker rundt vikariat? Hvis de ikke har valgt seg ut en nr 1 enda, vil det sette meg i et dårlig lys om jeg sier at jeg ikke ønsker vikariatet men kun den faste stillingen? Tanker?

Jeg søkte 80% fast jobb, så ringte jeg for å høre om stillingen og de kunne da bare tilby 50%. Dro likevel på jobbintervju av nysgjerrighet, da kunne de bare tilby ukjent antall timer. 

Jeg tenker at dette virker noe useriøst. 

I din situasjon ville jeg kanskje tilbudt at du kan jobbe ekstra, fast og ekstra hvis de har behov for det 

Anonymkode: b425d...29b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tenkte kanskje de ville tenke at da er jeg ikke så interessert i jobben i det hele tatt, hvis jeg sier nei til vikariat..

Ts

Tror nesten det er motsatt, tror alle arbeidsgivere har forståelse for at folk idag trenger fast inntekt

Skrevet

Er litt vanlig at arbeidsgivere  gjør slikt. Sparer en god del penger på ny utlysning etc. De har også forståelse for at det er den faste stillingen du søkte på. Og at du med fast stilling da takker nei til vikariat bør de nok forstå.

Som sagt over her kjenn din verdi. :)

ikke la deg bli presset :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke si opp en fast stilling mot et vikariat!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stått i en lignende situasjon. Da sa jeg at jeg var interessert i å jobbe hos dem, men jeg var ikke uten videre sikker på å gå fra en fast jobb til et vikariat. Det hadde de forståelse for (sa de). Fikk tilbud om fast stilling. 

Anonymkode: e9519...612

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt frekt, hvem kan egentlig belage seg på vikariat? ikke får man lån, man må i gang med ny jobb søker prosess, slutte fra et sted man kanskje liker og risikere dagpenger etter slutt dato.

Jeg søker aldr vikariater, har heldigvis fast nå, det er et nytt positivt liv med forutsigbarhet.

Lykke til, si du vil ha FAST:klappe:

Anonymkode: 0f392...4f1

Skrevet
Marvels skrev (3 minutter siden):

Ikke si opp en fast stilling mot et vikariat!

:klappe:

Anonymkode: 0f392...4f1

Skrevet

Ringte og sa i fra i dag, fikk inntrykk av at lederen ikke helt forsto. At hun var litt sånn "all or nothing". Sitter igjen med en følelse av at hele stillingen glapp ut av hendene på meg😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ringte og sa i fra i dag, fikk inntrykk av at lederen ikke helt forsto. At hun var litt sånn "all or nothing". Sitter igjen med en følelse av at hele stillingen glapp ut av hendene på meg😔

Kanskje de allerede hadde spurt en annen kandidat om den faste stillingen, og kun trengte én til å fylle en vikarstilling 🙂 og hun bør skjønne at man ikke sier opp fast jobb til fordel for et vikariat 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje de to andre kandidatene takket tvert nei til vikariatet og du var deres «siste håp»? Uansett burde de ha full forståelse for at su ikke ønsker et vikariat

Anonymkode: 5dd0b...720

Skrevet
Marvels skrev (1 minutt siden):

Kanskje de allerede hadde spurt en annen kandidat om den faste stillingen, og kun trengte én til å fylle en vikarstilling 🙂 og hun bør skjønne at man ikke sier opp fast jobb til fordel for et vikariat 

Ja det kan hende. Jeg vil jo vekk fra jobben jeg har i dag, ikke risikere å måtte gå tilbake dit om et år (mtp ulønnet perm), eller stresse med å søke andre jobber mens jeg er i vikariat. Men tror hun syns det var rart at jeg ikke ville spørre sjefen min om permisjon engang, selv om jeg vet at jeg hadde fått nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje de to andre kandidatene takket tvert nei til vikariatet og du var deres «siste håp»? Uansett burde de ha full forståelse for at su ikke ønsker et vikariat

Anonymkode: 5dd0b...720

Ja det er jo absolutt en mulighet og. Eller at de har én innstilt som nr 1 og dermed spurt meg og en annen om vikariat og begge sa nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja det kan hende. Jeg vil jo vekk fra jobben jeg har i dag, ikke risikere å måtte gå tilbake dit om et år (mtp ulønnet perm), eller stresse med å søke andre jobber mens jeg er i vikariat. Men tror hun syns det var rart at jeg ikke ville spørre sjefen min om permisjon engang, selv om jeg vet at jeg hadde fått nei.

Helt ærlig syns jeg du kommer som den større personen ut av dette 🙂 du står på ditt, og det syns jeg viser god karakter. Det er mye jobb å måtte søke om permisjon, snakke med ledere, som igjen må finne vikar til din nåværende stilling osv. I tillegg er det ikke noe kjekt å tenke at man en dag skal tilbake til denne jobben som jeg forstår du ikke trives så godt i . Jeg skjønner du ønsker å bytte jobb, men det kommer ❤️ stå på 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror du overtenker dette. 

Jeg har vært på den andre siden som den som ansetter. Jeg hadde en klar førstekandidat til jobben, men i prosessen fikk jeg vite at jeg kom til å trenge en vikar i tillegg. Siden jeg alt hadde en søkerliste med kvalifiserte søkere, tilbød jeg førstekandidaten den faste stillingen, men gikk så videre til neste på lista og spurte om denne var interessert i vikariatet. Om vedkommende hadde svart nei, hadde jeg gått videre og eventuelt lyst ut vikariatet om ingen var interessert. 

Ikke alle som søker fast jobb, har en fast jobb, og da kan et lengre vikariat være interessant likevel :)

Anonymkode: 58b62...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...