Gå til innhold

Hvordan tilberede ulik fisk perfekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker tips! 

Vil gjerne forsøke litt ulike typer fisk og ulike fremgangsmåter som trekt fisk, stekt, ovnsbakt osv.

Anonymkode: bf7ad...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fisketype, om den er temperert, tykkelse, varme. 

Det finnes ingen fasit. Man lærer, og lærer seg å kjenne på fastheten i fisken. 

Akkurat fisk er også veldig takknemlig sett mot kjøtt, du kan gjerne ta en kniv og se om den flaker seg, og hvordan kjernen er. 

Anonymkode: 91dc8...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks kan jo stekes kokes og ovnsbakes da  tilbeberedes i sølvfolie gjerne på en seng av grønnsaker agurk i vann og eddik med masse rømme til samt potet og en god saus og eller smeltet smør 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første regel er at fisk aldri skal kokes, den skal trekkes. Det vil si at vannet ikke skal boble mens fisken er oppi, men det skal ikke være så langt unna. Andre regel er at fisk krever mindre tid enn mange tror. Den skal flake seg, ikke bli en fast klump. Det gjelder om du steker eller baker den også.

Endret av Pawn Hearts
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk kan jo tilberedes på "ørten" vis og det er "ørten" typer fisk så det er et omfattende tema. Hovedregelen er som nevnt over her at fisk ofte trenger mindre tid enn man tror-men dette kommer med erfaring. Det er større slingringsmonn på bakt/form-fisk enn det er på stekjt og trekkt imho... her er noen tips du kan prøve:

Torsk i kokosmelk

Laksewrap

Wok med kveite og honningsaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter at du ikke spør om retter, men om den beste måten å tilberede fisk på?

Her i huset spiser vi mye fersk fisk, og tilbereder på mange måter. Det beste er for det første alltid å tilberede fisk for seg, og tilbehør/ saus for seg - da sikrer man presisjonsnivået for fisk som er varmebehandlet akkurat nok til at den flaker seg, men ikke blir tørr. Timing er mye vanskeligere med fisk enn med kjøtt.

Det letteste å få bra er fiskefilet med skinn, eller hel fisk (selvsagt bløgget og sløyet). For å få filet med skinn er det best å gå til en fiskehandler - selv de beste fiskediskene i ferskvare skjærer fisken i skiver, eller får ferdig skinnfri filet fra leverandør.

En hel rødspette kan du snitte litt i skinnet (som er uten skjell faktisk), gni inn med olivenolje, salt og pepper, og steke på stekebrett dekket med alufolie under varm ovnsgrill i 8-10 minutter. Piggvar eller slettvar kan tilberedes på samme vis, men trenger lengre tid. 

Men det enkleste er filet på stekeplate i ovnen (igjen på alufolie), olivenolje, salt og pepper, 170 grader, 8-12 minutter (kveite: 150 g, 11-15 min) avhengig av tykkelse på stykkene, til fisken akkurat er gjennomvarm og flaker seg. Stikk en prøvenål inn i stykket, hvis den glir lett gjennom og er varm er stykket ferdig, hvis nålen er kald på tuppen og stykket yter motstand i midten trengs ett minutt til.

Vi skinnsteker også skrei, torsk og lysing i panne, på skinnsiden skrapet fri for skjell, først i solsikkeolje 3-4 min til skinnet er gyllent og sprøtt, og så øser vi kjøttsiden med smør i 2-3 minutter til stykket er gjennomstekt. Fisk med litt fett i seg, som piggvar, slettvar, flekksteinbit, brosme, uer osv kan også stekes på samme måte uten skinn, og får fin gyllen stekeskrope på skinnsiden.

Ellers kan fast fisk pensles med olje og grilles i grillpanne, fisk kan posjeres ved lav temperatur i olivenolje (godt med torsk), skinnfrie fileter kan paneres med brødsmuler etter mandler/nøtter og pannestekes osv. 

Mange pakker inn fisk i tett foliepakke. Jeg ser ikke poenget med det - det gjør at tilberedningen tar mer tid, og man får ikke sjekkes underveis i varmebehandlingen om fisken er ferdig - tid kan variere mye fra gang til gang (har også med ferskhet å gjøre - modnet fisk trenger kortere tid).

Anonymkode: 2db56...e39

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs helt hva man liker. Jeg liker både litt understekt laks, normalt stekt laks og ihjelstekt laks, alt etter humør. 😅 De har sine fordeler og ulemper smaksmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er størst fan av å bake fisk.

 

Anonymkode: e48f7...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...