Gå til innhold

Begynne med p-piller, trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne høre noen erfaringer / innspill 😊

Jeg er 35 år. Har fått valget mellom Cerazette og Microgynon. Ønsker å begynne med p-piller hovedsakelig pga PMS plager.

Har for noen år siden brukt microgynon, og hadde ingen bivirkninger annet enn spotting innimellom, og litt spotting/blødning hver gang jeg hadde sex.. 

Fastlegen advarte meg om at det er en økt fare for blodpropp på microgynon når man er over 35. Men jeg røyker ikke og har lavt blodtrykk.

Cerazette har jeg ingen erfaring med, men har lest endel dårlige erfaringer som gjør meg engstelig. 

Noen som vil dele sine erfaringer? 😊

Anonymkode: 1ee5d...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 35 år. Har fått valget mellom Cerazette og Microgynon. Ønsker å begynne med p-piller hovedsakelig pga PMS plager.

Har for noen år siden brukt microgynon, og hadde ingen bivirkninger annet enn spotting innimellom, og litt spotting/blødning hver gang jeg hadde sex.. 

Fastlegen advarte meg om at det er en økt fare for blodpropp på microgynon når man er over 35. Men jeg røyker ikke og har lavt blodtrykk.

Cerazette har jeg ingen erfaring med, men har lest endel dårlige erfaringer som gjør meg engstelig. 

Hei bra du ikke røyker og har lavt blodtrykk, men er du normalvektig eller overvektig? Hvis du er normalvektig er det vel ingen grunn til at du ikke kan bruke vanlig p pille. Men har selv brukt cerazette og jeg hadde uregelmessige blødninger som skapte problemer for meg. Men vet og om dem som ikke har hatt det på den. Men en er jo sikrest med å bruke vanlige p piller enn minipillen som er cerazette. Men du kan jo evt prøve cerazette og se om den funker bra på deg først, og hvis ikke så begynne på vanlig p pille. For vi er jo alle forskjellige og reagerer ulikt på piller. 

Anonymkode: bc3de...89e

• Liker 1
Skrevet

Microgynon er bedre enn cerazette hvis du kan bruke microgynon mtp blødning osv. Tenker du får enda mer mellomblødning av cerazette enn microgynon. Jeg ville ikke bekymret meg for den blodproppfaren, da det er veldig liten risiko i utgangspunktet. 

MEN hvis du kan sette inn hormonspiral i stedet som et helt annet alternativ er jo det klart bedre enn p-piller, også for blodproppsrisiko. 

Anonymkode: 02814...1be

• Liker 1
Skrevet

Er normalvektig. Dette med mellomblødning er godt poeng ja, kan se for meg det hadde blitt verre på cerazette. Fastlegen påstod at de fleste mister mensen helt på Cerazette, men syns jeg oftere leser det motsatte😅

Hormonspiral har jeg ikke vurdert, har det noe effekt på PMS da? 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er normalvektig. Dette med mellomblødning er godt poeng ja, kan se for meg det hadde blitt verre på cerazette. Fastlegen påstod at de fleste mister mensen helt på Cerazette, men syns jeg oftere leser det motsatte😅

Ja, absolutt. Spesielt Mirena hormonspiral. Og så er det mye mer sikkert fordi du ikke kan glemme en pille eller at det påvirkes av diaré eller oppkast. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ble anbefalt Mirena hormonspiral mot PMS plager. Har bare hatt den i i 2 uker, så kan ikke si så mye om effekten enda. Har hørt mye bra, så krysser fingrene. 

Jeg ble værre av p piller.

Anonymkode: f529a...8b5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, absolutt. Spesielt Mirena hormonspiral. Og så er det mye mer sikkert fordi du ikke kan glemme en pille eller at det påvirkes av diaré eller oppkast. 

Okay, skal lese litt om det :) Er det noe negative sider med det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble anbefalt Mirena hormonspiral mot PMS plager. Har bare hatt den i i 2 uker, så kan ikke si så mye om effekten enda. Har hørt mye bra, så krysser fingrene. 

Jeg ble værre av p piller.

Kan jeg spørre hvilke PMS symptomer du har? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvilke PMS symptomer du har? 

Smerter i muskler og ledd, massr angst, depresjon, følelse av at hele hode er stappet med bomull, store humørsvingninger, insomnia, fatigue, og sterke menstruasjonssmerter.

Skrevet

Hvorfor ikke sette inn spiral? Har selv gått på masse ulike former for p piller, har slitt i flere år med blødninger som varer konstant og mer enn 6 mnd, sist jeg gikk på cerazette p piller blødde jeg konstant i over 6 mnd, trodde det var livmorhalskreft , testa meg og fant ut at det bare var p piller som jeg ikke tålte. Går nå på spiral og det er det beste jeg noen gang har gjort , ingen blødninger nå og ingen bivirkninger:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, jeg går på cerazette og er veldig fornøyd 😊 opplever ingen plager og er fin for meg som har fare for blodpropp. Gått på de i 9 år nå. Føles trygt og er godt å slippe menstruasjonsplager.

Anonymkode: 168b8...ff8

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke være engstelig for å prøve Cerazette. De bivirkningene som går an å få er ikke farlige på noen måte, kan være ubehagelig eller kjedelig, bare.

Jeg brukte Cerazette, hadde null mens og alt var fryd og gammen, egentlig. Etter ca. 5 år fikk jeg etterhvert skikkelig kort lunte og lite sexlyst. Da sluttet jeg på de og da gikk bivirkningene over. Angrer ikke på at jeg brukte Cerazette og ville tatt samme valget på nytt. Var jo nydelig å gå 5 år uten mensen.

Anonymkode: 3d95a...c24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...