Gå til innhold

Adoptere samboers barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer skal adoptere mine barn? Hvor henvender vi oss?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde et enkelt søk - mer for å stille egen nysgjerrighet enn for å hjelpe trådstarter som helt sikkert kunne gjort samme søk selv - og fant dette.

Skrevet

jeg går utifra at du er moren. har du fått lov av barnas far til å la din samboer adoptere barna?

Skrevet

Tråden er ryddet litt.

Misty (mod)

Skrevet

Tusen takk for fin og informativ link, Brunhilde :)

Vi driver også og sysler litt med tanken på stebarnsadopsjon her i heimen, uten at vi på noe vis har gjort annet enn å lufte idèen sammen.

Skrevet

Stebarnsadopsjon? Er dette noe nytt eller? Har jeg aldri hørt om.

Skrevet
Da må jo den biologiske far/mor si fra seg absolutt alle rettigheter til barnet, og det er det vel de færreste som er interessert i å gjøre?

Såfremt far eller mor ikke er død, da. :(

Ble selv spurt av min stefar da jeg var 10 om jeg kunne tenke meg å bli adoptert av han. Jeg takket høflig nei, fordi det for meg var viktig å bare ha en ordentlig far, selv om han var død, og fordi det var vitkig for meg å beholde min fars etternavn.

Men nå var jo min far en veldig god far.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg er adoptert av min stefar, ble det for ikke så lenge siden og da var jeg over 18. Da hadde min rikitge far uttales rett , men mitt øsnke veide tyngst.

Vi er nå i samme i situasjon med mitt barn som mannen vi adoptere , vi har fått bedskjed om at vi må først må ha vært gift i 3 år

Skrevet

Svar til trådstarter:

Det er barneverntjenesten som skriver sosialrapport vedrørende adopsjon (innenlands, utenlands, stebarn). Bufetat har det overordnede ansvaret.

Skrevet

Altså kontakt barneverntjenesten der du bor... De hjelper deg.

Skrevet

Jeg og min eks undersøkte mulighetene for at han kunne adoptere min datter. Fikk beskjed om at vi måtte være gift i to år først og at siden den biologiske faren ikke hadde delt foreldrerett med meg hadde han kun rett til å uttale seg. Han kunne mao ikke nekte adopsjon men hans evt protester ville bli tatt hensyn til og satt i forhold til andre momenter i saken. Vi var også innom barnevernet for å få en rapport men fikk beskjed om at det ikke var nødventig siden barnet alerede bodde fast sammen med den som skulle søke adopsjon. Lykke til! Det er verdt et forsøk og sikkert godt for barnet å vite som voksen at det var så høyt elsket av sin stefar at han forsøkte seg på dette.

Skrevet

Trådstarter her igjen;)

Tusen takk for mange fine svar. Vi skal gifte oss i august, så ser ut som det kan ta en tid før det blir gjort på papir da. Men det går fint, vi har tid. Og selvfølgelig har far godtatt dette, han ønsker ingen kontakt, så da mente han dette var beste løsning.

Takk igjen.

Skrevet

Tråden delad.

inlägg om bidragsgeld finns Här

/Furstina (moderator)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...